يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۴
کد خبر: ۸۰۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
کتاب جامع احادیث مثنوی «پرتوساقی» اثر ادبی کاظم محمدی وایقانی، مثنوی پژوه و مولوی‌شناس عصر پنج‌شنبه 18دی با حضور علی اکبر افراسیاب پور، حسن سیدعرب، حبیب نبوی، محمود حکیمی و جمعی از نویسندگان و شاعران در فرهنگسرای ارسباران رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه علی‌اکبر افراسیاب‌پور ضمن ابراز نگرانی از کاهش سرانه مطالعه در کشور اظهار داشت: بعد از اولین شرح مثنوی‌شناسی به قلم کمال‌الدین خوارزمی تا کنون ۷۵ شرح بر مثنوی نگارش شده که ۱۰ مورد آن بدون مولف است. 
  
افراسیاب‌پور -سردبیر نشریه عرفان اسلامی- افزود: مولوی یک شخصیت فرهنگی و جهانی است. حدود ۱۶۰ اپرانامه از مولوی در کشورهای جهان روی صحنه می‌رود. در کشور ترکیه مولوی‌شناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی ثبت شده است و اخیرا جدید‌ترین اثر شرح مثنوی با مجموعه ۴۰ جلدی در این کشور به چاپ رسیده است.
  
همچنین وی با اشاره به اینکه تنها رشته دانشگاهی حوزه ادبی در کشور ما ادبیات فارسی است و تمام علوم، عرفان، معانی، بیان و تاریخ ادبی را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: یک دانشجوی دکتری در طول دوران تحصیل موظف به گذراندن همه این مباحث است، اما همین دانشجو ممکن است تا پایان دوره تحصیل هرگز موفق به خواندن و درک آثار مثنوی مولوی، حافظ، سعدی، شاهنامه فردوسی نشود. 
 
در ادامه حبیب نبوی، استاد دانشگاه، با اظهار رضایت‌مندی از حضور در این مراسم رونمایی گفت: مثنوی مولوی با شرح روایات، احادیث و آیان قرآن کریم کتاب تداعی معانی و داستان‌هاست. 
 
نبوی در باب «نگاه مولانا به احادیث و قرآن کریم» گفت: به نظر متفکران اسلام، مثنوی مولوی تفسیر قرآن کریم و داستان تک تک آدم‌ها را با هر شیوه و روش زندگی، معیشت و دینی روایت می‌کند. 
 
وی در ادامه افزود: مثنوی کتابی است که از بن آیات قران کریم تبلور یافته، حتی برای رفع نیاز معنوی در کشورهای غربی توانسته بستر درک و شناخت دین اسلام را فراهم آورد. 
 
محمدی وایقانی ضمن تبریک میلاد رسول گرامی اسلام به سرودن ابیاتی از مولانا در وصف پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و افزود: مولانا جزو معدود افرادی بود که خاتم الانبیا را شناخت. او دلش برای حقیقت انسان‌ها می‌جوشید. وی در ۱۵ سال آخر عمرش همراه با پختگی سلوک عرفانی در ساحت یک مفسر و راوی قرآن، مثنوی را سرود. 
 
نویسنده «پرتو ساقی» در ادامه افزود: خداوند که هیچ نام و عنوانی را نمی‌گیرد همه آفرینش را برای انسان قرار داده و مخاطب اصلی خدا انسان است و مولانا به راستی استاد انسان‌شناسی است. 
 
اجرای قطعاتی به هنرمندی افشین قریشی و پسرش بخش دیگر این برنامه بود و پس از آن با حضور اساتید حسن سید عرب، محمود حکیمی، حبیب نبوی، افراسیاب‌پور و جمعی از فرهیختگان از کتاب جامع احادیث مثنوی «پرتو ساقی» رونمایی شد.
مطالب مرتبط
نظر شما