يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۲۶
کد خبر: ۸۰۴۸۰
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
نرگس آبیار در نشست رونمایی کتاب «شیار 143» در فرهنگسرای اندیشه:
آبیار در نشست رونمایی از کتاب «شیار 143» گفت: کاش این تعریف ارائه شده بود تا هر اثری که به تبعات جنگ می‌پردازد ضد جنگ معرفی نشود ما قربانی جنگ بوده‌ایم. باید به دنیا نشان دهیم که چه اتفاقی در این هشت سال رخ داده است و نشان دادن تبعات جنگ به معنای ضد جنگ بودن آن اثر نیست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نرگس آبیار نویسنده کتاب «شیار 143» در مراسم رونمای از کتاب شیار 143 که روز گذشته در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: این کتاب سال 80 تا 81 تحقیقاتش به اتمام رسید و سال 85 نسخه‌ای از آن منتشر شد و همان سال بهترین رمان سال دفاع مقدس معرفی شد اما کمی نادیده گرفته شد و در حال حاضر با نام شیار 143 منتشر شده است.
 
وی گفت: این کتاب در حقیقت ماجرای 13 رزمنده نوجوان است که به جنگ می‌روند اما مادر یکی از آنها برای من شخصیت جالبی بود که دلم می‌خواست پررنگش کنم.
وی در ادامه با بیان اینکه زنانی از این دست یعنی زنان چشم‌به راه مادران واقعی‌اند، گفت: ‌در اطرافم، خیابان‌ها، همسایه‌ها، فامیل،‌ کوچه و همشهری‌مان زنانی از این دست زیاد دیدم سعی کردم به شخصیتی بپردازم که شناخت از او دارم.
 
 
آبیار با بیان اینکه کاش در کشور ما تعریف درستی درباره اثر داستانی ضدجنگ داده می‌شد، گفت: کاش این تعریف ارائه شده بود تا هر اثری که به تبعات جنگ می‌پردازد ضد جنگ معرفی نشود ما قربانی جنگ بوده‌ایم. باید به دنیا نشان دهیم که چه اتفاقی در این هشت سال رخ داده است و نشان دادن تبعات جنگ به معنای ضد جنگ بودن آن اثر نیست.

وی در پایان ابراز داشت: ما شخصیت‌ها و قهرمانان بسیاری داریم که باید آنها را به تصویر بکشیم. برای من دعا کنید چون دوست دارم این مسیر را ادامه دهم و یکی از آرزوهایم این است که برای قهرمانان کشورم فیلم بسازم.


در ادامه مراسم محمدعلی باشه‌آهنگر از تهیه‌کنندگان کشورمان با بغضی در گلو اظهار داشت: نه سخنورم و نه آدابش را بلدم اما به حرمت خانواده شهدا و حرمت کسی که این لحظات ناب عاطفی دردناک و احساسی آنها را نوشت و به تصویر کشید آمدم تا تبریک بگویم.

به گفته وی سال 91 که برای فیلمنامه آخرم تحقیق می‌کردم و در معراج شهدای مرکزی اهواز بودیم و هزار نفر از خانواده شهدا در همان سال از دنیا رفتند. حال عجیبی به من دست داد که این گنجینه‌ها در حال از دست رفتن هستند و نمی‌دانم چه کسی باید به فکر این خانواده‌ها و تصویرگری زندگی آنها باشد.

آهنگر تصریح کرد: به نرگس آبیار غبطه می‌خورم اما باید شاد باشیم چنین مادران هنرمندی داریم.
این فیلمساز ضمن انتقاد از روند مجوز به برخی فیلم‌ها گفت:‌ آبیار باید سال‌ها بدود تا تهیه‌کننده‌ای پیدا کند که نگوید فیلمت ضدجنگ است و آیا باید پرسید شیار 143 ضد جنگ است؟

وی گفت: پس از اتمام فیلم شیار همه آمدند و عکس یادگاری گرفتند. همان کسانی که ریالی هم به آن کمکی نکردند! پول‌ها بسیار است. آدم‌هایی که بودجه را خرج ناهار و شام و دفتر و مأموریت و جشنواره می‌کنند اما پولی به فیلم‌های اینچنینی نمی‌دهند تا آبیار به جای اینکه در بیجار فیلم را بسازد مجبور باشد به کرمان برود اما ساخت این فیلم در کرمان از ارزش‌هایش نکاست.

وی در ادامه با بیان اینکه مادران شهدا گنجینه‌های ارزشمند کشورند، تصریح کرد: مادران شهدا و خانواده‌های آنها گنجینه های ما از هشت سال دفاع مقدس هستند و می‌گویم مسلمان‌ها کاری کنید، تصویری از گفتار، کلام و عشق آنها ثبت کنید.

به گفته باشه آهنگر، مادران شهدا و خانواده‌های آنها گنجینه های ما از هشت سال دفاع مقدس هستند و می‌گویم مسلمان‌ها کاری کنید، تصویری از گفتار، کلام و عشق آنها ثبت کنید.


در ادامه این مراسم توران ولی‌مراد مدیر شورای همکاری‌های زنان در سخنانی ابراز داشت:‌ از مقاومت‌ها و ایستادگی نرگس آبیار تشکر می‌کنم. سابقه دوستی ادبیاتی ما بیش از 10 سال است و باید بگویم ادبیات او را بالا آورد.


وی ادامه داد: سال گذشته در چنین روزهایی بود که خانم آبیار پیامکی به من داد حاوی اینکه اجازه نمی‌دهند فیلم شیار 143 بالا بیاید اما بعد در جریان جشنواره انتقادهایی شد که باعث شد حرکت‌هایی صورت گیرد.


ولی‌مراد با انتقاد از اینکه باید ترکیب هیأت داوران فیلم فجر به نحوی باشد که اینگونه با آثار برخورد نشود، گفت:‌ همان زمان به دبیر جشنواره فیلم فجر نامه نوشتم. نامه را رسانه ای هم کردم از او پرسیدم در این بیشتر از سه دهه در بخش ادبیات، سینما و هنر زنان هنرمندی داریم اما چرا انحصارطلبی مردانه است؟


وی ادامه داد: جدای اینکه از زاویه نگاه زن آثاری تولید می‌شود، از آن زاویه هم باید دیده شود البته این اشکال امسال هم مشهود است. ما زنان توانمند زیادی داریم اما چرا همه چیز مردانه بسته می‌شود و راه زنان بسته است؟


وی افزود: چرا شیار به دل مردم نشسته است؟ در جامعه ما زن و مادر جایگاه ویژه دارند. آنها پرتلاش و ایثارگر هستند و نسل آینده را رشد می‌دهند. جامعه هم این جایگاه را می‌بیند. به ویژه اینکه این مادر، مادری است که منتظر است. شیار از بستر زندگی ایستادن یک مادر و انتظار کشیدن او حرف‌ها دارد.


ولی‌مراد با بیان اینکه در طول فیلم رشد مادر را در عین کشیدن انتظار مشاهده می‌کنیم، گفت: حتی اگر دیالوگ ها را از فیلم حذف کنیم فیلم جهانی است و مخاطب حرف فیلم را دریافت می‌کند.


این محقق با بیان اینکه امیدوارم از این پس شاهد بالندگی زنان باشیم، گفت: شیار 143 از زاویه نگاه یک زن به یک مادر می‌نگرد و زوایای احساسی آن را بیان می‌کند و من در اینجا استقامت و هنرمندی نرگس آبیار را می‌ستایم.

در ادامه این مراسم سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری شهرداری منطقه 7 نیز درباره این اثر ارزشمند اظهار داشت: نرگس آبیار فارغ از روایت قشری خاص روایتگر بخشی از هویت و زخم‌ها بوده که ما متحمل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه این درد شیرین هویت‌بخش است، گفت: این درد شیرین در طول هشت سال دفاع مقدس به ما هویت بخشیده است و شیار 143 به خوبی روایتگر زمانه‌ای بود که بر ما رفت. این روایت را آبیار با هنرمندی هرچه تمام‌تر بیان کرد.

نوروزی مخاطبان این اثر را تنها محصور در دفاع مقدس ندانست و گفت: آنچه ما را از دیگر جوامع متمایز می‌کند هویت و زخم‌هایی است که در طول تاریخ داشته‌ایم. باید از این هویت حراست کنیم.


این جلسه در حالی برای رونمایی کتاب «شیار 143» برگزار شد که مدعوین بیشتر به موضوع فیلم ساخته شده از این کتاب پرداختند و به جز نویسنده کسی به کتاب اشاره‌ای نکرد.

مطالب مرتبط
نظر شما