دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۴۴
کد خبر: ۸۰۶۲۹
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
نایب رییس هیئت مدیره نشر شهر معتقد است چهره‌های فرهنگی اجتماعی باید با تقلید به جا از رهبر معظم انقلاب اسلامی به معرفی آثار ارزشمند حوزه خود به ترویج و تبلیغ کتاب کمک کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مهدی رمضانی نایب رییس هیئت مدیره نشر شهر، در برنامه کافه سوال که شب گذشته به بهانه برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» با موضوع فرهنگ کتابخوانی اجرا شد، گفت: هیچگاه برای آشامیدن آب تبلیغ نمی‌کنیم، یا به مردم نمی‌گوییم که نفس بکشند، چون این مسائل از نیازهای اصلی است و احتیاجی به تذکر و تبلیغ ندارند. ما در موضوع کتاب این جنس نیاز را ایجاد نکردیم و آن بخش از وجود که مربوط به برطرف کردن این حس است را زنده و تقویت نکردیم.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری جمله کلیدی در این موضوع دارند و می‌فرمایند: «کتاب باید وارد زندگی مردم شود»، اگر این موضوع اتفاق بیافتد آن وقت مردم برای هر مساله‌ای از تربیت بچه تا آشپزی به کتاب مراجعه می‌کنند و بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود. 
 
رمضانی با اشاره به اینکه کتاب فراتر از کالای تجاری است و یک محصول فرهنگی به شمار می‌آید، تصریح کرد: همه اتفاقات فرهنگی و اجتماعی پیرامون کتاب ارزشمند است و می‌تواند اثرگذار باشد؛ در ورزش وقتی یک فوتبالیست می‌خواهد تیمش را تغییر دهد فرآیند این جابجایی تاثیر گذار خواهد بود. اما کجا قرار داد بستن یک نویسنده با ناشر، یا تیراژ و میزان فروش کتاب برای جامعه مهم است؟ در فرهنگ برخی از کشورها علاقه‌مندان کتاب برای امضا گرفتن از نویسنده کتاب صف می‌کشند و این اتفاق یک ترویج و تبلیغ برای کتاب است اما ما نتوانستیم این فرآیندها را سازمان دهیم.
 
مشاور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت خواست مردم گفت: مردم می‌توانند ذائقه ناشر و نویسنده را تغییر بدهند و متولیان امر را ترغیب کنند، موضوع کتاب‌خوانی اگر تبدیل به خواست عمومی شود و از طریق جامعه ابراز شود متولیان را به سمت مسیر درست سوق می‌دهد؛ البته این موضوع نافی وظایف متولیان نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه تبلیغ اثرگذار باید در بطن زندگی باشد افزود: برخی از کالاها در سریال‌ها و فرآیند برنامه‌ها یک کد است؛ برای مثال در برنامه‌ها وقتی فردی می‌خواهد به آرامش برسد چای و نسکافه می‌خورد اما در این تصاویر جایگاه کتاب کجاست؟ این تفکیک آزاردهنده و حذف کننده است، کتاب باید در همه شئون وجود داشته باشد. آنچه از رسانه‌ها انتظار می‌رود وارد کردن کتاب است.
 
رمضانی افزود: قطعا رونمایی و تبلیغ مستقیم خوب است، اما چرا یک کودک و جوان ما که مخاطب رسانه و سینما است، تاثیر کارکرد کتاب را در فرآیند اتفاق‌های فرهنگی و اقتصادی نبیند؛ چرا چهر‌ه‌های فرهنگی و اجتماعی ما تبلیغ کتاب خوبی که خوانده‌اند را نمی‌کنند، چرا رهبری در این حوزه تنهاست؟ رهبری وقتی کتابی را معرفی می‌کنند همه ابعاد آن را تایید نمی‌کنند، اما این موضوع باعث ترویج کتاب می‌شود. اگر همه در حوزه خودشان این تقلید به جا را انجام دهند یعنی هنرمندان، اقتصاددانان و سیاست‌مداران در حوزه خود کتاب خوب را معرفی کنند، کتاب فراگیر می‌شود. 
 
وی بیان کرد: تخصصی کردن موضوع کتاب با راه‌اندازی تلویزیون کتاب و مجله کتاب حل کننده مسئله نیست و فقط در فضای تخصصی خود تاثیرگذار است، در این فضاها تاثیر اجتماعی موضوع کم می‌شود، در حالی که کتاب باید در همه شبکه‌های رادیو و تلویزیون و همه رسانه‌ها از باب افزایش خردمندی وجود داشته باشد.
 
این فعال حوزه نشر با بیان اینکه اکنون در جامعه گستردگی اطلاعات ارزشمندتر از عمق اطلاعات شده است، افزود: اگر فردی از خبرهای داغ یک روز بی‌اطلاع باشد و اما در مبحثی تخصصی پاسخی عمیق داشته باشد، آن یک بی‌خبری بر همه موضوع تاثیر می‌گذارد. از این روی اگر ما به اطلاعات و دانش عمق نبخشیم به کتاب بها نداده‌ایم، چون عمق در کتاب حاصل می‌شود. البته منظور شکل و فیزیک کتاب نیست، امروز موبایل در دسترس‌ترین وسیله ارتباطی است و کتاب هم در آن عرضه می‌شود.
 
نایب رییس هیئت مدیره نشر شهر با اشاره به اینکه آمارهای نشر کودک نشان می‌دهد که خانواده‌ها بیش از گذشته درگیر کتاب شدند و کتاب می‌خرند و وقت می‌گذارند، گفت: باید به بچه‌ها خرید و انتخاب کتاب و خوب خواندن و قرض دادن آن را نیز آموزش دهیم. کتابخانه درست کردن و انبار کتاب ملاک درستی برای مطالعه نیست. خیلی خوب است که کتاب پز اجتماعی شود اما اگر در پز اجتماعی آن غرق شویم، دچار آفت دیگری شده‌ایم.
 
مشاور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه جاانداختن نشر حرفه‌ای وظیفه حاکمیت است، تصریح کرد: در فضای حرفه‌ای  12 هزار ناشر تبدیل به هزار ناشر تخصصی می‌شود و با افزایش تیراژ کتاب قیمت کاهش پیدا می‌کند و درآمد مولف افزایش می‌یابد و دیگر مخاطب در تنوع گسترده کتاب‌های نازل تا اعلا سردرگم نمی‌شود.
 
برنامه روز گذشته کافه سوال با اجرای مژده لواسانی و حضور مهدی رمضانی و عرفان نظر آهاری همزمان به بهانه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان به آسیب شناسی فرهنگ مطالعه اختصاص داشت.
نظر شما