دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۰
کد خبر: ۸۰۶۳۹
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
با پیام رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
آیین گشایش نمایشگاه ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام عصر رو چهارشنبه با پیام حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مراسم افتتاح نمایشگاه ثلث‌نویسان جهان اسلام استادان هنر خوشنویسی ایران و هنرمندانی از کشورهای سوریه، امارات، عراق و ترکیه حضور داشند. این مراسم با تقدیر از مقام هنری استاد فقید آیت‌الله سیدمرتضی نجومی چهره ماندگار هنر خوشنویسی ایران آغاز به کار کرد.

نعیمایی: هنر خوشنویسی بهانه اتحاد مسلمانان است
ایرج نعیمایی دبیر ویژه‌برنامه ثلث‌نویسان جهان اسلام ضمن ارائه تاریخچه‌ای از هنر خوشنویسی به ویژه خط ثلث گفت: خط، اولین مصداق هنر اسلامی است. با آنکه قرآن ابتدا صوت بود و اولین آیه هم «اقرأ: بخوان» اشارتی به صوت و صدا دارد اما آنچه باعث شد این کتاب آسمانی بماند و همه‌گیر شود، کتابت آن بود. ما در احادیث پیامبران و امامان معصوم هم بارها و بارها اشاراتی در حُسنِ خط داریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به نقش این هنر در همبستگی میان مسلمین گفت: هنر خط ثلث از آنجا که ویژه کتابت قرآن کریم است، فصل مشترکی میان مسلمین جهان محسوب می‌شود و این هنر، بهانه اتحاد مسلمانان در همه جهان است. امیدوارم این اشتراک باعث اعتلای هر بیشتر این هنر نزد جهانیان باشد.

در ادامه به پاس یک عمر فعالیت هنری استاد عبدالصمد صمدی، هنرمند خط ثلث ایران از وی تقدیر ویژه به عمل آمد و از هنرمندان ثلث‌نویس ترکیه، عراق و امارات تقدیر شد.

قرائت پیام رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اخلاق و ادب هنرمندانه را ویژگی بارز هنرمندان اصیل و شایسته خواند و ضمن سپاس از شرکت‌کنندگان و مسئولان برگزاری این مراسم، پیام حجت‌الاسلام شهاب مرادی را قرائت کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
در سنت اسلامی ایرانی ما، هنر پیوندی باطنی و تاریخی با عالم معنا و خداوند مهربان دارد. بر اساس این دیدگاه دینی، هر آنچه با این امر قدسی پیوند دارد، با هنر نیز ارتباط می‌یابد. با مراجعه به تاریخ هنر دینی می‌بینید که خط خوش، نماد زیبایی ظاهر به منظور آشکار کردن زیبایی معناست. خوشنویسی فقط نوشتن خط نیست بلکه خلق زیبایی است تا بیننده آگاه از لذت تجربه بصری فراتر برود و به تعبیر حافظ «به تماشاگه راز» وارد شود؛ به تماشای رازی که در آن سوی کلمه پنهان است. بنابراین رسالت خوشنویس مسلمان پرده‌برداری از زیبایی معناست. این معناپروری در کلک خیال‌انگیز خوشنویسان گرامی ما، محصول تعادل شگفت‌انگیز میان قالب و محتواست. 

کتابت کلام الهی و سخن معصومان(ع) بر این شیوه دوست‌داشتنی افزوده است. نیک می‌دانیم که در هجوم حمله‌های فرهنگی در برخی جوامع اسلامی، زبان و خط نیز دچار بحران شد اما جای خوشحالی است که از سویی خوشنویسان ما همواره مبلغان سنت ایرانی و اسلامی خود هستند و از دیگر سوی کارنامه ثلث‌نویسان مسلمان افتخارآمیز و از جمله ابزارهای مبارزه‌ای پیروز با این بحران بوده است.

اینجانب تلاش همکارانم را در معاونت هنری سازمان و موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در برگزاری نمایشگاه ثلث‌نویسان جهان اسلام ارج می‌گذارم و به استادان عالیقدر ایرانی و خارجی و میهمانان محترم خوش‌آمد می‌گویم. یاد استاد فقید مرتضی نجومی را گرامی می‌دارم و به جناب استاد عبدالصمد صمدی دست‌مریزاد می‌گویم.

ادامه نمایشگاه تا 30 بهمن
نمایشگاه ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام روز چهارشنبه 8 بهمن رسما کار خود را آغاز کرد. صبح امروز کارگاه خوشنویسی سیداحمد دپلر با موضوع «جلوه‌های زیبایی پیامبر اکرم(ص)» برگزار شد و این کارگاه دهم بهمن با حضور هنرمندان ایرانی ادامه خواهد داشت.

نمایشگاه ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام با موضوع آیات قرآن کریم و احادیث امامان معصوم(ع) شامل آثار هنرمندان فقید آیت‌الله سیدمرتضی نجومی، حبیب‌الله فضائلی، شیخ احمد نجفی زنجانی و محمدرضا قنبری تا 30 بهمن برپا خواهد بود. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در تقاطع بزرگراه نیایش و خیابان ولیعصر(عج)، خیابان اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.
نظر شما