يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۴
کد خبر: ۸۰۷۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
مراسم تجلیل از کاظم چلیپا و نشست تخصصی مروری بر آثار نقاشی وی با حضور هنرمندان، استادان و هنرجویان هنر نقاشی همزمان با برپایی نمایشگاه «راوی نور» در نگارخانه فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تجلیل از کاظم چلیپا، پیشکسوت نقاشی انقلاب، بعدازظهر یکشنبه ۱۹ بهمن‌ با حضور مرتضی گودرزی دیباج مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری، حمید نیرومند مدیر تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رضا رفیع طنز نویس و مجری، مجتبی صالحی رئیس فرهنگسرای گلستان، همچنین تعدادی از اساتید هنرهای تجسمی دانشگاه شاهد و جمعی از علاقه‌مندان به هنر در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. 
 
مرتضی گودرزی در ابتدای این نشست درخصوص رویکرد حاکم بر تلقی عمومی از هنر انقلاب گفت: هنر انقلاب به طور عام و نقاشی انقلاب به طور خاص از جمله مقوله‌هایی هستند که اغلب ما درباره آن‌ها تنها در مناسبت‌های مختلف چیزی می‌خوانیم یا می‌شنویم. همین موضوع یعنی نگاه مناسبتی باعث شده تا این رویکرد در هنر و نقاشی چند دهه اخیر ایران آنطور که باید شناخته نشود. 
 
وی افزود: اگر متولیان امور فرهنگی در معرفی این نگاه و حتی مکتب هنری، بیرون از چارچوب مناسبتی به اساس فرهنگی انقلاب توجه می‌کردند و ضرورت و جایگاه هنر انقلاب را تشخیص می‌دادند بی‌شک آوازه این نقاشی و هنر چیزی فرا‌تر از این می‌رفت. آگاهی داشتن از نقاشی انقلاب را در نزد اهالی هنر‌های تجسمی نمی‌توان به طور کل انکار کرد اما مخاطب آثار هنری فقط اهالی هنر نیستند، بلکه تک تک شهروندان و به طور کل هر فرد انسانی می‌تواند مخاطب یک اثر خلق شده باشند. 
 
دیباج با اشاره به اینکه عدم حمایت صحیح و کافی از هنر انقلاب موجب شد، این روند به طور چشم‌گیری از زایش باز بماند افزود: این عدم حمایت‌ها خصوصا از نظر کمی بر جریان هنر انقلاب تاثیر گذاشت و از نظر کیفی هم به دلیل رویکردهای خاص هنرمندان و تاثیری که سیستم‌های رسمی، نهاد‌ها و دانشگاه‌های هنری روی آن‌ها گذاشته‌اند تا حدود زیادی از مسیر دور شد. برخی معتقدند که هنر انقلاب مسیرش را ادامه داده است ولی من اعتقاد دارم که حجم کار و نوع عملکرد به هر حال کمرنگ شد و بخش وسیعی کار‌هایشان به سمت و سوی دیگری رفت. 
 
رضا رفیع طنز نویس و مجری برنامه‌های طنز نیز در بخشی دیگر از این مراسم با تاکید برضرورت تجلیل از هنرمندان کشور گفت: به سهم خودم از مسئولان فرهنگسرای گلستان تشکر می‌کنم که اقدام به برگزاری این نشست در تجلیل یکی از هنرمندان شاخص کشور کردند. در واقع این یک حرکت خودجوش از سوی این مرکز فرهنگی است که دست مریزاد هم دارد. 
 
این طنزنویس سخنانش را پس از قرائت دو قطعه شعر طنز چنین پایان برد: معتقدم نفس هنر خود یک ارزش است و هنرمند را درجاتی از تعالی می‌بخشد که ما هرچه درباره‌اش بگوییم، کم گفته‌ایم. من همیشه گفته‌ام؛ کاری کنیم که هنرمندان ما فقط در یک مقطع خاص تجلیل نشوند و کلیت سیاست‌گذاری فرهنگی ما در جهت تجلیل از هنر و هنرمند باشد. 
 
حمید نیرومند، مدیر تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش بعدی این مراسم اظهار کرد: از مدیریت فرهنگسرای گلستان برای تدارک مراسم تجلیل از استاد کاظم چلیپا سپاسگزارم و امیدوارم این رویداد نقطه آغازی بر استمرار همکاری‌های بعدی این مرکز با استاد چلیپا باشد. 
 
او افزود: همچنین از این هنرمند فرهیخته برای همکاری صمیمانه‌شان با مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ قدردانی می‌کنم. استاد چلیپا به حق باید از سرمایه‌های ارزشمند هنر کشور است که علاوه بر عرصه‌های دانشگاه و آموزش، در عرصه برون مرزی نیز فعالیت داشته است. 
 
کاظم چلیپا، از هنرمندان شاخص انقلاب آخرین سخنران این نشست بود. او در ابتدا گفت: لازم می‌دانم قبل از هر چیز از گذشته خود و از چگونگی قرار گرفتنم در مسیر نقاشی و هنر بگویم. در واقع من در نوجوانی این فرصت را پیدا کرده بودم که نقاشی سنتی را نزد پدرم فرابگیرم که باید بگویم در حقیقت استخوان‌بندی اصلی و شخصیت اولیه هنری من نزد او شکل گرفت و از سوی دیگر در هنرستان با هنر کلاسیک و هنر مدرن آشنا شدم. بعد از کلاس نهم بود که وارد هنرستان شدم و آنجا با تعدادی از هنرجویان مثل حسین خسروجردی، حبیب الله صادقی و احمد امین نظر آشنا شدم که بعد‌ها از نقاشان مطرح کشور شدند. استادانی که در هنرستان به ما درس می‌دادند هم مثل آقایان نامی، جعفری و حسینی در آن دوره از هنرمندان شاخص و چهره‌های مطرح هنرهای تجسمی بودند. 
 
او در پایان سخنانش به آثاری که در زمینه هنر انقلاب خلق کرده اشاره کرد و گفت: از دوره تحصیل در هنرستان جرقه آثار انقلابی برای ما زده شده بود. اما در دانشگاه بود که به طور جدی نقاشی‌های اعتراضی را پی گرفتیم. به هرحال جزوه‌ها و کتاب‌هایی هم از جمله نوشته‌های دکتر شریعتی به دستمان می‌رسید که منبع الهام نقاشی‌ها می‌شد و بر اساس آن‌ها کار می‌کردیم. اولین تابلویی که بعد از انقلاب کارکردم نقاشی «۱۷ شهریور» و صحنه‌ای بود که در مقابل چشمان خودم اتفاق افتاد. از دیگر نقاشی‌های این دوره «روز بزرگ» یا «یوم الله» بود که صحنه به پایین کشیدن مجسمه میدان انقلاب را در آن به تصویر کشیده بودم. تابلوهای دیگری مثل «نگهبانان نور» را هم در همین زمان نقاشی کردم. 
اهدای سپاس نامه به کاظم چلیپا پایان بخش مراسم تجلیل از این هنرمند بود. 
 
گفتنی است؛ نمایشگاهی از آثار این هنرمند نیز از ۱۵ بهمن با ارائه ۱۱ اثر از جمله «۱۷ شهریور»، «نگهبانان نور»، «روز بزرگ»، «میلاد»، «عدالت آبی»، «کار»، «خیبر»، «یتیم نوازی» و «گفت‌و‌گو» در نگارخانه گلستان به نمایش درآمده‌اند. 
این نمایشگاه تا پایان بهمن در نگارخانه گلستان واقع در نارمک، خیابان جانبازان (گلبرگ)، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، ضلع شمالی بوستان فدک پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 
مطالب مرتبط
نظر شما