دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۸۰۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۳
نگارخانه مریم با نمایشگاهی از آثار تصویرسازی سیدحسام الدین طباطبایی با عنوان «داستان پیامبران» با حضور معاون هنری و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان کشور گشایش یافت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نگارخانه «مریم» با حضور معاون هنری، مدیرکل روابط عمومی و مدیر امور تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیران نگارخانه ها و تعدادی از هنرمندان هنرهای تجسمی کشور عصر چهارشنبه ششم اسفند ماه به طور رسمی افتتاح شد.

امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با توجه به تغییر کاربری ساختمان نگارخانه مریم گفت: ساختمان این نگارخانه، قبلا مکانی زیرمجموعه خانه کاریکاتور ایران در معاونت هنری سازمان بود که به علت دوری از فضای خانه کاریکاتور و نگهداری نامناسب، به تدریج فرسوده شده بود و بیشتر کاربرد انباری داشت. با همت معاونت مالی و اداری سازمان فرهنگی و مدیریت پشتیبانی این سازمان، ساختمان نگارخانه مریم بازسازی شد و سامان گرفت.
 
عبدالحسینی همچنین درباره برنامه آتی نگارخانه مریم گفت: نمایشگاه «داستان پیامبران» اولین نمایشگاه پس از بازسازی است و قرار است در ادامه، نمایشگاه هایی از تابلوهایی که قطع کوچک دارند، برای استفاده دانشجویان و جوانان هنرمند مورد استفاده قرار گیرد. پس از نمایشگاه داستان پیامبران، این نگارخانه میزبان دو نمایشگاه دیگر خواهد بود. یکی نمایشگاه پوستر شهدای اسفند و بعد از آن هم با حال و هوای نوروز و تحویل سال و با توجه به نزدیکی به با ایام فاطمیه، نمایشگاهی با همین مناسبت از آثار هنرمندان کشور که در طول نوروز میزبان علاقه مندان خواهد بود.

وی در مورد علت انتخاب این موضوع برای افتتاحیه نگارخانه مریم یادآور شد: حسام الدین طباطبایی از هنرمندان خوب و جوان و پرکار کشور است که جوایز بسیار زیادی هم از جشنواره های داخلی و خارجی دارد. وقتی خبر یکی از جوایزش را دیدم، با دوستان قرار گذاشتیم که یک نمایشگاه آثار انفرادی از وی داشته باشیم؛ وقتی دوستان با طباطبایی تماس گرفتند، گفتند که اصل آثار تصویرسازی از پیامبران که منتشر هم شده است، آماده است تا در قالب یک نمایشگاه به نمایش دربیاید. لزوم توجه به رشته تصویرسازی که کمتر مورد توجه قرار گرفته و موضوع جذابی که پیشنهاد شده بود، باعث شد تا افتتاحیه نگارخانه مریم با این نمایشگاه باشد.

گرایش به موضوعات مذهبی در هنر ادبیات معاصر چشمگیر است

حسام الدین طباطبایی هم در رابطه با ایده اصلی آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه گفت: پرداختن به موضوعات مذهبی یکی از شاخه های اصلی ادبیات ایران بوده؛ هم‌پای ادبیات، در تصویرگری و نقاشی هم به موضوعات مذهبی بسیار پرداخته است. گرایش به موضوعات مذهبی از جمله آیات و روایات، آموزه های دینی، زندگی پیامبران و ائمه در هنر ادبیات معاصر به شکل چشمگیر و فزاینده ای دیده می شود.

وی افزود: آثار این نمایشگاه انتخابی است از تصویرسازی های کتاب داستان پیامبران که به قلم مسلم قاسمی با اقتباس از قصص قرآنی برای مخاطب کودک و نوجوان به نگارش درآمده است.  در این آثار تلاش شده با الهام از سنت تصویرگری ایرانی، ضمن تصویر سازی بیست و یک تن از پیامبران الهی، از حضرت آدم تا خاتم چندین روایت به صورت همزمان در یک قاب و یا تصاویر دنباله‌دار تجسم یابد.

گفتنی است سید حسام الدین طباطبایی متولد 1352 در تهران، کارشناس تصویرسازی از دانشگاه هنر و معماری است. وی عضو انجمن تصویرگران و عضو انجمن هنرهای تجسمی و صنایع دستی است که تا کنون بیش از 100 اثر کودکانه را تصویرگری کرده و جوایز متعدد داخلی و بین المللی در این زمینه دارد. جایزه جشنواره نقاشی جهان اسلام، جایزه جهانی ادیان توحیدی، جایزه برترین تصویرگر کتب درسی، جایزه جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جشنواره پادوا ایتالیا و شرکت در بیش از 30 نمکایشگاه عمومی در سطح بین المللی از جمله از فعالیت های اوست.

روایت زندگی 21 پیامبر در 46 قاب

در نمایشگاه «داستان پیامبران»، آثاری از حضرت آدم، حضرت ادریس، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل، حضرت لوط، حضرت یعقوب، حضرت یوسف، حضرت ایوب، حضرت شعیب، حضرت موسی، حضرت ذوالکفل، حضرت عُزَیز، حضرت یونس، حضرت داوود، حضرت سلیمان، حضرت زکریا، حضرت یحیی و حضرت عیسی(ع) در دو فریم و آثار مربوط به حضرت محمد(ص) در 6 فریم به معرض نمایش گذاشته شده است.

بازدید از این نمایشگاه تا 24 اسفند از ساعت 10 تا 18 به غیر از روزهای تعطیل ادامه دارد. علاقه‌مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به نشانی خیابان کریمخان، نبش خیابان استاد نجات الهی شمالی، بوستان حضرت مریم(س)، نگارخانه مریم. مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما