دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۷
کد خبر: ۸۰۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴
قباد شیوا در نشست هويت فرهنگی و پوستر شهری پیشنهاد داد:
نشست «هويت فرهنگی، پوستر شهری و گرافيك اجتماعی» از سلسله نشست پژوهشي هنر و شهر به میزبانی موزه دکتر سندوزی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور قباد شیوا و مسعود سپهر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، قباد شیوا در نشست «هويت فرهنگی، پوستر شهری و گرافيك اجتماعی» اظهارداشت: محیط اگر زیبا و منطقی باشد، تاثیر زیبا و اگر زشت و آلوده باشد اثر زشت و ناپسند بر روی کسانی که در این فضا زندگی می کند، می‎گذارد. 

شیوا با بیان این که پوستر برخلاف رادیو، تلویزیون یک اطلاع رسانی یک طرفه است و نمی توان آن را خاموش کرد، گفت: درچند سال گذشته در دنیا پوستر به عنوان یک هنر محیطی محسوب می شود. گرچه تخصص گرافیک باعث به وجود آمدن پوستر شده اما امروز پوستر از نظر کارکرد طراحی محیطی است. به دلیل این که روی حجم معماری و مکان هایی که ما در آن زندگی می کنیم، وجود دارد.

وی وظیفه اصلی هر پوستر را انتقال یک پیام دانست و افزود: در هر اثر گرافیکی پسند مشتری اول مهم است اما در پوستر اگر فقط به پسند مشتری توجه شود اما اثری خوبی نباشد، این نوعی خیانت به مردم و فرهنگ است.

وی با اشاره به وجود موزه پوستر در کشورهای مختلف توسط شهرداری‎ها بر ایجاد موزه پوستر ایران در یکی از فرهنگسراها برای نمایش تاریخ پوستر به دانشجویان و نسل آینده تاکید کرد.

این استاد گرافیک با تاکید بر این که ما در طراحی پوستر باید به فرهنگ خودمان توجه کنیم، گفت: گرافیک برخلاف این که می گویند از غرب آمده، از شرق به غرب رفته است و آن چیزی که از غرب آمده تکنولوژی تکثیر است.

شیوا با بیان این که ما در زمینه هنر گرافیک بسیار غنی هستیم، گفت: در گذشته مردم ما از این هنر در زندگی خود استفاده می کردند و می توان نشان و ریشه های آن را در فرهنگ و هنر گذشته ایران و طرح و نقش آثاری مانند کاشی کاری ها و تصویرسازی ها جستجو و مشاهده کرد.

وی بیان کرد: هنرمندان ایران زمین از قدیم هنر خود را در جایی مصرف می‌کردند که کارکردی در زندگی مردم داشته است و امروز به آن گرافیک می گوییم.

در این نشست مسعود سپهر استاد برجسته گرافیک محیطی هم به تبیین نسبت جدید شهر و گرافیک محیطی پرداخت و افزود: علامت و نشان‏های شهری در درجه اول وظیفه رساندن اطلاعات مفیدی در مورد سمت و سو ، مکان و محل موضوع خود دارند و این علامت و نشان های شهری همیشه در معماری شهرسازی ما بوده است.

وی گفت: امروزه با اعطای هویت های بصری به ساختمان ها هویتی سازمانی داده می شود و این هویت به شهر هویت کلی می دهد.

سپهربا بیان این که یک نشانه باید با سه رکن اشیاء، رویداد و مردم ارتباط برقرارکند، گفت: در محیط شهری به ویژه تهران تغییرات بسیاری پیش می آید و طراح محیطی باید بتواند خود را با این تغییرات هماهنگ کند و در اجرا هم دو مساله ماندگاری و چگونه ماندگار نگه داشتن و برنامه ریزی و اجرای طرح وجود دارد.

این هنرمند تصریح کرد: این طراحی و آینده گری شهری از دل همین علاقه های هنرمندان محیط شهری می تواند به دست آید و در نهایت این رویکرد می تواند ما را به سطح بزرگ‎تری از مفاهیم برساند.

نشست «هويت فرهنگی، پوستر شهری و گرافيك اجتماعی» از سلسله نشست پژوهشي هنر و شهر است که به همت موزه‌ي «دكتر سندوزی» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هر فصل با بررسی یکی از شاخه های هنرهای تجسمی و حجمی در نسبت با فرهنگ و هویت شهروندي و مباني نظري آن در این موزه با حضور استادان و هنرمندان برجسته برگزار می شود.

در ادامه‌ی برگزاری این نشست‌ها در سال آینده ، برگزاری جلسات تخصصی دیگری با موضوع هایی از جمله معماری و ‌نقاشی پیش بینی شده است.

موزه دكتر سندوزي در ميدان آرژانتين، خيابان بخارست، خيابان دوازدهم، پلاك 2 واقع است.

نظر شما