دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۵
کد خبر: ۸۰۹۳۴
|
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
حجت الاسلام شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
خداوند مهربان، رسول گرامی اسلام (ص) را «الگوی نیکو» برای انسان می‏‌داند: «لقد کان لکم فی رسول‏الله اسوة حسنة» (احزاب/21). از این شریفه نورانی چنین می‏‌فهمیم که اگرچه خوبی‌‏ها و زیبایی‌‏ها در جهان کم نیست، اما پیامبر عظیم‏الشأن ما(ص) صدرنشین همه آن‌هاست:
  
هزار نقش برآید ز کلک صنع و یکی
به دلپذیریِ نقش نگار ما نرسد
  
این الگو بودن، در خاندان مطهر رسول اکرم(ص) استمرار یافته است. در حدیثی از مولای‏مان حضرت مهدی(عج) می‏‌خوانیم: «فی ابنة رسول‏الله لی اسوة حسنة؛ دختر رسول خدا سرمشق نیکوی من است» (بحارالانوار، ج 53، ص 187، باب 31). الگودهی و الگوپذیری، که بخشی از ماجرای پایان‏‌ناپذیر جدال نیکی و بدی در جهان است، سنت تکوینی خداست که در ذرات جهان جاری است. بهار هم، از آنجا که پیام‏آور زندگی دوباره حیات طبیعی است، صدرنشین فصل‏ها و اسوه زمان‏‌هاست. 
 
سال 1394 را در حالی آغاز می‏کنیم که بهار فروردینیِ مردم ما، با بهار سوگ حضرت زهرای مرضیه(س)، آمیخته است. دو اسوه در کنار یکدیگر نشست‌ه‏اند. خاندان گرامی رسول‏الله (ص) مانند باران، ثمربخش و مانند بهار، حیات‏ آفرین‌اند. امسال، بهار طبیعت، نشان آشکار آن بانوی بی‌‏نشان است. بهار امسال، رنگی از کبودی با خود دارد، بهار  امسال، گل یاس را در سفره هفت ‏سین می‏‌گذارد. امسال، زمین مرده طبیعت، با اشک بهار، در عزای «سیدة النساء العالمین» زنده می‌‏شود. 
مسلمانان ایرانیِ عاشق اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، بارها و بارها، آمیختگیِ شادی و سوگ را در تاریخ و سنت خود تجربه کرده‌‏اند و با آن غریبه نیستند. تقارن این عزا و شادی در بهار 1394 برای ما عجیب نیست؛ چرا که در تعالیم شیعی ما همه هستی، نسیمی از باغ سرسبز وجود فاطمه(س) است و اصلاً راز آفرینش ماسوا، ریشه در وجود نورانی اهل بیت(ع) – و در صدر آنان حضرت صدیقه طاهره (س) – دارد. نام مقدس زهرا(س) بهار جان‌ها و طراوت ایمان‌‏هاست.
 
بهار فاطمی را به همه شهروندان خوب و مهربان تهران و همکارانم در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تبریک می گویم. امیدوارم سال جدید، سال توفیقات بیشتر برای تعالی فرهنگ و ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان باشد.
نظر شما