يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۶
کد خبر: ۸۰۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
حاج میرزا علی آهی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و از چهره های مکرم ویژه برنامه «پرده عشاق» درگذشت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حاج میرزا علی آهی از پیرغلامان اهل بیت(ع) و رئیس هیئت‌مدیره خانه مداحان که از دو روز پیش در بخش مراقبت‌‌های ویژه بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد تهران بستری شد، عصر دیروز 16 فروردین در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

پیرغلام اهل بیت(ع) حاج میرزا علی آهی درگذشت

استاد علی آهی از مفاخر حسینی شهر تهران بود که در اولین دوره ویژه برنامه «پرده عشاق» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در  20 آذر 1392 با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان، شاعران و مداحان اهل‌بیت (ع) چون منصور ارضی، علی انسانی، مصطفی خرسندی، از مقام شامخ این پیرغلام اهل بیت (ع) و خادم حسینی تجلیل و قدردانی شد.

پیرغلام اهل بیت(ع) حاج میرزا علی آهی درگذشت

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم درباره شخصیت حاج علی آهی، گفت: «مراسم تجلیل از استاد «علی آهی» تجلیل از یک شخصیت بزرگ و سبک ویژه مداحی است، چرا که حاج علی آهی یک سبک خاص مداحی را ابداع کردند.»

پیرغلام اهل بیت(ع) حاج میرزا علی آهی درگذشت

در این مراسم از آثار حاج میرزا علی آهی شامل مجموعه مبانی اعتقادی نقد شعر، مجموعه بررسی اعتقادی اشعار آیینی، انوار معرفت در دو جلد و دیوان اشعار استاد رونمایی شد. دیوان آئینه نور (دو جلد)، فرهنگ اصلاحات قافیه (یک جلد)، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین(ع) از دیدگاه عقل، شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت در هفت بخش، درس‌هایی از علم کلام «نگرشی تحلیلی درباره تصوف و تاثیرات آن در ادبیات آئینی» و «تنور الافکار؛ روشنی افکار جهت شعر و شاعری و مداحی اهل بیت(ع)» ( یک جلد)، از دیگر آثار ارزشمند این پیرغلام اهل بیت (ع) و خادم حسینی است که به رشته تحریر در آمده است.

پیرغلام اهل بیت(ع) حاج میرزا علی آهی درگذشت

در دومین دوره ویژه برنامه «پرده عشاق» نیز که از جمعی دیگر از خادمان و مفاخر حسینی شهر تهران، تجلیل و قدردانی شد، استاد حاج میرزا علی آهی در حمایت از این ویژه برنامه حضوری پررنگ و دل گرم کننده داشت.

چندی پیش نیز حجت الاسلام شهاب مرادی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به همراه جمعی از مدیران این سازمان در روزهای بیماری و کسالت حاج میرزا علی آهی پیرغلام اهل بیت(ع) به عیادت این الگوی جامعه مداحی کشور رفتند.

پیرغلام اهل بیت(ع) حاج میرزا علی آهی درگذشت

فرزند حاج میرزا علی آهی هم در این دیدار گفت: «حاج میرزا علی آهی نیت پاک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در برگزاری برنامه ارزشمند پرده عشاق شایسته تقدیر و قدردانی می‌داند.»

حاج میرزا علی آهی در تهران به دنیا آمد و پس از پایان رساندن دوره ابتدایی، وارد بازار کار شد و در کنار آن به تحصیل علوم حوزوی پرداخت. او پیش از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اعضای جمعیت فدائیان اسلام  فعالیت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب، علاوه بر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل، در کمیته انقلاب اسلامی تا سطح فرماندهی استان طبق موازین شرعی خدمات شایانی ارائه کرد.

آهی در طول تلاش های مذهبی و علمی خویش مؤسس محافل، مساجد و حسینیه‌های متعددی بوده که از آن جمله تشکیل بنیاد دعبل خزاعی، تأسیس چند باب کتابخانه و  مسجد در تهران و آبعلی و تأسیس صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی است.

نظر شما