دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۶
کد خبر: ۸۰۹۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴
به بهانه اولین سالروز درگذشت استاد ابراهیم باستانی پاریزی آیین بزرگداشتی با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور جمعه ۲۱ فروردین ساعت ۱۷ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
بزرگداشت سالروز درگذشت محمدابراهیم باستانی پاریزی برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این برنامه استادانی چون: منصوره اتحادیه (استاد ادبیات دانشگاه تهران)، باستانی‌راد، (استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی)، صفت گل (مدیر گروه تاریخ دانشگاه تهران)، معتمدی (استاد فیزیک)، گلاب‌زاده (مرکز کرمان‌شناسی)، کریم فیضی (نویسنده)، کشتکاران (ادیب) و حجت الاسلام برکت (ادیب و مورخ) به سخنرانی می‌پردازند. 
 
اجرای موسیقی زنده با حضور مجید درخشانی و مجید ناظم‌پور و پخش فیلم از استاد باستانی بخش‌های دیگر این برنامه است. 
 
پیش از این «نای هفت بند» ویژه برنامه بزرگداشت استاد ابراهیم باستانی پاریزی با حضور محمد موسوی، شهرام ناظری، مهدی ستایشگر، نادر گلچین، حسن ناهید، دکتر سرور مولایی، جواد بطحایی، درشن آنند، مهندس حمید باستانی پاریزی و علی رضا‌پور امید خرداد سال ۹۳ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. 
 
استاد باستانی پاریزی دی ‌ماه ۱۳۰۴ در پاریز، از توابع شهرستان سیرجان در استان کرمان متولد شد. وی تا پایان تحصیلات ششم ابتدایی در پاریز تحصیل کرد و در عین حال از محضر پدر خود مرحوم حاج آخوند پاریزی هم بهره می‌برد. 
 
پس از پایان تحصیلات ابتدایی و دوسال ترک تحصیل اجباری، در سال ۱۳۲۰ تحصیلات خود را در دانشسرای مقدماتی کرمان ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۲۵ برای ادامه تحصیل به تهران آمد و درسال ۱۳۲۶ در دانشگاه تهران در رشته تاریخ تحصیلات خود را پی‌گرفت. 
 
باستانی در سال ۱۳۳۰ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و برای انجام تعهد دبیری به کرمان بازگشت. در همین ایام با همسرش، حبیبه حایری ازدواج کرد و سال ۱۳۳۷ در آزمون دکتری تاریخ پذیرفته شد و در کرمان ماند. 
 
پاریزی کار خود را در دانشگاه تهران از سال ۱۳۳۸ با مدیریت مجله داخلی دانشکده ادبیات شروع کرد و تا سال ۱۳۸۷ استاد تمام وقت آن دانشگاه بود. این استاد صبح روز سه شنبه ۵ فروردین ۹۳ پس از یک ماه تحمل رنج بیماری کبد در بیمارستان مهر تهران درگذشت. 
 
این ادیب، موسیقی‌شناس و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران صاحب تالیفاتی بیش از ۸۰ عنوان در حوزه تاریخ و ادبیات و موسیقی است که خاتون هفت قلعه، آسیای هفت سنگ، نای هفت بند، سیاست و اقتصاد عصر صفوی، از پاریز تا پاریس، حماسه کویر، یعقوب لیث، تاریخ کرمان، تلاش آزادی، جامع المقدمات، پیغمبر دزدان و..... برخی از آن تالیفات به شمار می‌رود. 
 
علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
 
نظر شما