سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۰
کد خبر: ۸۱۰۹۸
|
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان» به قلم جلال عطارزاده در چهل و دومین نشست زرین قلم به همت فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین سخنران این نشست، حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه کننده سینما بود. 
 
تهیه کننده فیلم سینمایی اخراجی‌ها دلیل سخنرانی‌اش در این نشست را نزدیکی گرافیک و سینما دانست و گفت: بحث فیلمسازی بی‌ربط با گرافیک نبوده و نیست. اتفاقا میان این دو مناسبات بسیاری وجود دارد. 

وی در ادامه با اشاره به تحصیل خود در رشته گرافیک گفت: سال ۶۵ در رشته گرافیک دانشگاه تهران پذیرفته شدم، اما به دلیل علاقه‌ام به سینما تنها دو ترم در این رشته تحصیل کردم، بعد‌ها متوجه شدم که اگر گرافیک را ادامه می‌دادم، این امر می‌توانست کمک شایان توجهی به من در حوزه فیلم و سینما کند. 
 
کاسه ساز در ادامه با اشاره به آشنایی خود با جلال عطارزاده، نویسنده کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان گفت: اولین دیدار ما مربوط می‌شود به سال ۷۳ در سازمان صدا و سیما که او در بخش اخبار مشغول به کار بود و آنچه در‌‌ همان دیدارهای ابتدایی برایم جلب توجه می‌کرد، دغدغه عجیب جلال به حوزه گرافیک و ارتقای آن در سازمان بود. 
 
این تهیه کننده سینما با اشاره به کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان گفت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود، زحمت علمی و عملی دو دهه نویسنده آن است که این مجموعه را جمع‌آوری و تالیف کرده و بخش اعظم آن کار دانشگاهی است. 
 
وی با بیان اینکه باید با کار گرافیکی بیننده را جذب کرد، ادامه داد: تنها مجری و محتوای برنامه نیست که می‌تواند مخاطب را جذب کند، بلکه یکی از المان‌های جذب مخاطب، توجه به شیوه‌های هنری و بحث زیبایی‌شناسی است که گرافیک در این میان بسیار حائز اهمیت است. 
 
کاسه‌ساز در خاتمه گفت: این کتاب می‌تواند کمک بسیار شایانی برای دانشجویان گرافیک و به ویژه اهالی رسانه ملی باشد و به آن‌ها خط و ربط دهد. 
 
 رونمایی از کتابی که محصول دو دهه کار عملی است

مهدی صادقی، استاد دانشگاه و عضو انجمن گرافیک ایران سخنران دیگر این نشست بود. 

وی با اشاره به این مطلب که کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان یکی از پایه‌های اصلی گرافیک علمی کشور است، گفت: متاسفانه در دوره‌ای هستیم که کمتر پیدا می‌شود کسی که اهل قلم باشد، وقت بگذارد و بنویسد؛ ضمن اینکه هر چه موضوع تخصصی‌تر و علمی‌تر باشد، حضور اهل قلم نیز در آن عرصه کمتر می‌شود. 
 
صادقی تاکید کرد: عطارزاده جزو آن کسانی است که جسارت و جرات به خرج داد و در دهه‌ای که کمتر کتاب علمی و تخصصی نوشته می‌شود، وارد این عرصه شد. 
 
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که دو بار کتاب را خوانده، گفت: یک بار پیش از انتشار و بار دیگر پس از انتشار کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان، آن را خوانده‌ام و باید تاکید کنم که این کتاب مباحثی را مطرح می‌کند که بسیاری از آن‌ها علمی و کاربردی است و دانستن آن برای اهلش بسیار سودمند. 
 
وی اضافه کرد: این کتاب تجربه‌های کاری عطارزاده است که من اسم آن را تجربه و تاریخ می‌گذارم. 

صادقی توضیح داد: در کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان شما می‌توانید به خوبی ببینید که جایگاه گرافیک در دو دهه قبل در سازمانی عریض و طویل دولتی کجا بود، در این مدت چه تغییراتی داشته و اتفاقا نویسنده کتاب با توجه به دانش و احاطه علمی خود چند پله این جایگاه را ارتقا داده است. 
 
وی با بیان این مطلب که از نویسنده می‌خواهم جلد دوم این کتاب را نیز در دستور کار خود قرار دهد تاکید کرد: در این کتاب بخش عمده‌ای از چیزی که اسمش تاریخ شفاهی گرافیک تلویزیون ایران است به خوبی تشریح شده است. می‌خواهم نویسنده این کتاب را به جلد دوم برساند تا برخی از ناگفته‌های دیگر نیز در آن ثبت شود. 
 
این استاد دانشگاه در پایان گفت: یک زمانی عنوان می‌شد مردم با کتاب قهر هستند، در این دوره با وجود شبکه‌های اجتماعی و وایبر و... مردم با کتاب دشمن شده‌اند، اما در این میان هر کس بتواند فاصله مردم و کتاب را کم کند، شاهکاری انجام داده است، آن هم کتاب‌هایی که مستند و بر اساس تحقیق‌های گسترده نگاشته شده‌اند. 
 
صادقی افزود: این کتاب می‌تواند هم به دانشجویان گرافیک و هم فعالان حوزه رسانه نگاهی خوب و ویژه ارائه دهد. 
 
گرافیک تلویزیون و خبر همواره مغفول مانده است
 
جلال عطارزاده، نویسنده کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان، آخرین سخنران این نشست بود. 
 
وی با اشاره به انتشار این کتاب گفت: من در این کتاب آنچه را که در دو دهه فعالیتم در صدا و سیما تجربه کرده‌ام، مکتوب کردم تا دیگران که وارد این عرصه می‌شوند، پایشان را جایی بگذارند که قرص‌تر از جای پای ما بود. 
 
این عضو رسمی انجمن طراحان گرافیک ایران با اشاره به اینکه گرافیک تلویزیون و خبر مغفول مانده است، گفت: در حوزه گرافیک جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بسیاری برگزار می‌شود، اما آنچه همیشه برایم پرسش بود این است که چرا کسی به گرافیک تلویزیون و خبر نمی‌پردازد. 
 
عطارزاده ادامه داد: در بدو ورود من به تلویزیون ما دو شبکه داشتیم و ۴ گرافیست، اما اکنون جدا از شبکه‌های دیجیتالی، ۸ شبکه رسمی داریم و بیش از ۵۰ گرافیست که این اتفاق بسیار خوشایند است و نشان از اهمیت دادن بیشتر به این حوزه است. 
 
این عضو کمیته تخصصی گرافیک سیما با انتقاد از دیده نشدن عوامل موثر در رسانه گفت: غیر از مجری‌ها و بازیگران افراد دیگری که در حوزه رسانه ملی فعالیت می‌کنند، دیده نمی‌شوند، یکی از مواردی که من در این کتاب به آن افتخار می‌کنم، این است که نام برخی از آن‌ها را به‌ویژه فعالان حوزه گرافیک را ذکر کرده‌ام؛ آن‌ها که خاموش کار می‌کنند و امیدوارم این کتاب نوعی قدردانی از آن‌ها باشد. 
 
عطارزاده با اشاره به برخی غلط‌های مصطلح در حوزه گرافیک خبر گفت: در این کتاب تلاش کردم چند مسئله را درنظر قرار دهم که یکی از آن‌ها اصلاح غلط‌های مصطلح بود. ضمن اینکه تلاش کردم در این کتاب برخی واژه‌ها را توضیح دهم که مدیران، خبرنگاران و سفارش دهندگان از آن واژه‌های درست استفاده کنند. 
 
این نویسنده تاکید کرد: در واقع این کتاب شیوه‌های تقویت آشنایی با عناصر مهم گرافیک خبری را معرفی می‌کند و مجموعه‌ای از واژگان تخصصی گرافیک تلویزیونی را به منظور رسیدن به زبان مشترک میان طراحان گرافیک و سفارش دهندگان آموزش می‌دهد تا غلط‌های مصطلح را در این زمینه اصلاح کند. 
 
در پایان این نشست، کتاب «گرافیک خبر و اطلاع رسان» با حضور حبیب‌الله کاسه‌ساز، مهدی صادقی، جلال عطارزاده و جمعی از اهالی رسانه در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.
نظر شما