دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۹
کد خبر: ۸۱۱۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
مراسم اختتامیه همایش نسیم مطهر دو، سه شنبه 8 اردیبهشت ساعت 9 صبح با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران و خانواده شهید مطهری در فرهنگسرای اشراق برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، این همایش با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، همسر شهید مطهری، حجت‌الاسلام محمد مطهری، امیرعباس بهاری شهردار منطقه 4، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، امیر سیاوش جره مشاور و معاون ارشد فرمانده نیروی دریایی، ابوذر حسینی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 4، علیرضا زندوکیلی رئیس فرهنگسرای اشراق، رؤسای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مدیران، معاونین، معلمان و مربیان آموزش و پرورش منطقه 4 برگزار شد.

اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در این مراسم اظهار داشت: مهمترین اساس و زیرساخت توسعه کشور، توسعه فرهنگی و علمی است و مهمترین ذخایر کشورها ذخایر علمی و فرهنگی است که اساس این توسعه را فراهم می کنند.

وی افزود: با داشتن شهیدانی چون مطهری، بهشتی و مفتح که از ذخایر علمی و فرهنگی کشور هستند و داشتن نسلی جوان و هوشمند و مستعد که آینده کشور را می سازند وظیفه آموزش و پرورش انتقال داشته ها به نسل جدید است. آشنا کردن دانش آموزان با اندیشه های شهید مطهری یکی از این راهبردهاست که متناسب با رشد، سن و جریان های فرهنگی بازخوانی و بازنویسی شود و متناسب با اقتضا روز اشاعه و ترویج پیدا کند.

چهاربند اظهارداشت: حضور در جشنواره امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده و وظیفه ماست که بسترها را در قالب جشنواره ها فراهم کنیم و نسل جدید را در جریان مسائل روز و جریان های فکری که به استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران انجامید، قرار دهیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: باعث افتخار است که در مراسم چنین شهیدی که در کشور ما اثرگذار است، شرکت می‌کنم و از شهرداری تهران تشکر می‌کنم که چنین درکی را در خود تجلی داده‌اند که درباره زندگی چنین شهیدی که در زندگی فردی و اجتماعی، انسان موفقی بودند و در انقلاب ما نیز یک اسوه بودند چنین نمایشگاهی را ترتیب داده‌اند.

لاریجانی افزود: این نمایشگاه یک نمایشگاه با سلیقه و ارزشمندی است و از تمام دانش آموزان، اولیای مدارس که چنین اهتمامی را داشتند تشکر می‌کنم و کسی که از اینجا بازدید می‌کند،نسیم مطهری را استشمام می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از خصوصیات شهید مطهری این است که در سه عرصه بسیار مهم حیات فردی، زندگی خانوادگی و حضور اجتماعی و سیاسی توفیق داشتند و کمتر شخصیتی را داریم که تمام این خصوصیات را با هم داشته باشد.

لاریجانی بیان داشت: افرادی هستند که حیات فردی خوبی دارند اما در دو ویژگی دیگر موفق نیستند و این امر برعکس هم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مطهری در حوزه فردی در زمینه نگارش آثار فاخر یک فرد استثنایی بود و توجه و عنایت خاص خداوند باعث شد این همه توفیقات داشته باشد، اگر چه این شهید بزرگوار این زمینه را داشته‌اند تا مورد عنایت خداوند قرار بگیرند.


وی گفت: شهید مطهری از لحاظ فردی یک تعالی معنوی و علمی را توأمان داشت و از لحاظ اخلاقی برای آنکه خود را منزه کند، بسیار تلاش می‌کرد. گاهی انسان در تبلیغات گسترده کشور فکر می‌کند هر کسی کاری کرد، خداوند به او عنایت می‌کند و به مرادش می‌رسد اما اشخاص باید زمینه را در خود آماده کنند تا عنایت خداوند شامل حالشان شود. شهید مطهری برای زندگی معنوی خود نیز برنامه داشت و اصل سیر و سلوک را در زندگی خود قرار داده بود و این که شما امروز می‌بینید که می‌گوییم شهید مطهری فردی اثرگذار در کشورمان بوده است به دلیل آن بود که وی چند دهه بر روی خود کار کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اشخاصی که با شهید مطهری مانوس بودند احساس می‌کردند که وی برای لحظات زندگی خود برنامه داشت و در نتیجه انسان موفقی در معنویت زندگی شد همان طور که در زمینه علمی هم از نوجوانی برای خود برنامه داشت چه در حوزه علمیه قم و چه دانشگاه تهران و نتیجه آن این مقدار از کتاب‌های ارزشمند در زمینه‌های گوناگون است که امروز در دسترس ملت ایران قرار گرفته است.

لاریجانی اظهار داشت: شهید مطهری در عرصه خانوادگی هم از نظر این که توانستند یک خانواده صمیمی، روشن و دارای برنامه را برنامه‌ریزی کنند، اسوه بودند وی در انضباط خانواده تلاش بسیار داشتند و همچنین در هدایت فرزندان و خانواده خود زحمت بسیار کشیدند تا یک خانواده منسجم و دارای هویت دینی را پرورش دهند.


رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه داشتن یک عاطفه عمیق در خانواده در تکامل افراد موثر است، گفت: اکنون این گسیختگی فردی که در غرب وجود دارد ناشی از هم پاشیدگی خانواده است و یکی از ویژگی‌های خانواده که در جامعه کمتر دیده می‌شود روابط نزدیک و عاطفی بوده که در تکامل انسان بسیار موثر است.


لاریجانی تصریح کرد: همان طور که رشد علمی برای انسان لازم است رشد عاطفی هم مهم است و شهید مطهری این توفیق را داشت که یک افق روشن را برای خانواده‌اش ترسیم کند.


وی افزود: شهید مطهری از عالمانی نبود که در گوشه‌ای به تتبع بپردازد بلکه نگران بشریت بود و برای سرنوشت مردم ایران نگران بود. اگر روزی در فلسطین ظلمی می‌شد احساس می‌کرد باید روشنگری کند و در همان زمان رژیم پهلوی، که کمتر کسی وارد این موضوعات می‌شد برای مسلمانان دغدغه داشت و یکی از افراد شاخصی بود که برای ملت ایران زحمت کشید و از انقلابیون واقعی بود. ایشان از افرادی نبود که بخواهد مانند برخی از افراد کیسه‌ای برای خود پر کند و از ابتدای نهضت امام خمینی سردار این میدان بود و فداکارانه زحمت کشید و برای این انقلاب فکر تولید کرد و یکی از افراد موثر و سامان‌ده برای انقلاب بود به همین دلیل با رژیم سفاک پهلوی مبارزه می‌کرد.

وی گفت: این شهید نسبت به سرنوشت کل بشریت دغدغه داشت و این را می‌توان در آثار مکتوب وی مشاهده کرد و این بیانگر آن است که شهید مرتضی مطهری در عرصه اجتماعی و سیاسی برای کل ملت ایران، اسلام و بشریت یک فرد مسئولیت شناس بود و نتیجه می‌گیریم وی برای زندگی خود دارای برنامه بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این که دانش آموزان، معلمان و اولیای آن‌ها به این نکته توجه کنند که برای زندگی خود برنامه داشته باشند و عامل اصلی توفیق شهید مطهری این بود که در هر سه عرصه موفق بود و برای سرتاسر زندگی خود برنامه داشت. عموما افراد برای زندگی خود برنامه کوتاه مدت دارند و یا این که یک سری دیگر اصلا برنامه‌ای ندارند و این را می‌توان در زندگی برخی سیاسیون مشاهده کرد که اکثراً برنامه کوتاه مدت دارند بنابراین کشوری توفیق دارد که برنامه دراز مدت داشته باشد و اگر وزیری برنامه بلندمدت ندارد وی را وزیر موفقی نمی‌دانیم لذا توفیق یک کشور و ملت در داشتن برنامه طولانی مدت است. داشتن برنامه بلندمدت باعث توانمندتر شدن می‌شود و شهید مطهری توانست برای عمر خود برنامه داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنده توفیق نداشتم که ساعت‌ها وقت بگذارم تا از این نمایشگاه بازدید کنم زیرا این نمایشگاه ارزش وقت گذاشتن را دارد چون می‌توان کارهای تعطیل شده را در آن دید اما با همان نگاه کوتاه احساس کردم که سمت گیری درستی را انتخاب کرده‌اند.

لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: آن چیزی که می‌تواند برای کشور ما یک پایه صحیح باشد آثار شهید مطهری است که برای سطوح مختلف قابل استفاده است زیرا اکثر آثار این شهید بزرگوار با عموم مردم ارتباط برقرار می‌کند و امیدواریم این راه ادامه داشته باشد و شاهد نهضت اهمیت به آثار شهید مطهری باشیم و این موضوع توسعه یابد چرا که آثار شهید مطهری و متون نوشته شده توسط ایشان مبدأ حیات معنوی انقلاب است.

حضور محمد گلریز خواننده سرودهای انقلابی و اجرای سرود ماندگار «شهید مطهر» و همچنین اجرای گروه سرود دبستان دخترانه شاهد تجلی از بخش های دیگر مراسم اختتامیه بود . در پایان مراسم نیز از همسر شهید مطهری و فرزند بزرگوارش حجت الاسلام دکتر محمد مطهری با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

تقدیر از برگزیدگان نمایشگاه نیز بخش پایانی مراسم اختتامیه بود.
نظر شما