دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۱
کد خبر: ۸۱۳۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه جشنواره شهرمطرح کردند:
به اذعان هیات انتخاب بخش فیلم کوتاه جشنواره شهر اکثریت فیلم‌های متقاضی حضور در بخش مسابقه این رویداد از کیفیت و ساختار خوبی برخوردار بودند و این کیفیت بالا کار را برای هیات انتخاب دشوار کرده بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نظرهای هیات انتخاب فیلم کوتاه جشنواره فیلم شهر درخصوص ارزیابی آن‌‌ها درباره جایگاه فیلم کوتاه را در ادامه می‌خوانید.
 
وحید موساییان: کار هیات انتخاب برای گزینش فیلم‌های کوتاه دشوار بود
وی توضیح داد: خوشبختانه این دوره جشنواره کیفیت فیلم‌های کوتاه خوب بود. با توجه به اینکه تعداد زیادی فیلم متقاضی حضور در جشنواره بودند اما کاملا فیلم‌های خوب به چشم می‌آمد. 
 
کارگردان فیلم «فرزند چهارم» در ادامه افزود: از میان فیلم‌های کوتاه متقاضی حضور در جشنواره بعد از بررسی فراوان ابتدا ۳۹ فیلم را انتخاب کردیم. وقتی به ۳۹ فیلم رسیدیم کار انتخاب دشوار شد. چون کیفیت و ساختار فیلم‌ها واقعا خوب بود که اگر امکانات و آیین‌نامه به ما اجازه می‌داد می‌توانستیم فیلم‌های بیشتری انتخاب کنیم. 
 
موساییان در بخش دیگر صحبت خود درباره حمایت جشنواره فیلم شهر از ساخت فیلم‌های کوتاه و تربیت فیلمسازان گفت: جشنواره نباید به فکر تربیت فیلمساز باشد چراکه فیلمساز کار فیلمسازی را به هر نحوی خودش می‌تواند یاد بگیرد. اما جشنواره می‌تواند برای فیلمسازان با هر نگاه و گرایشی که دارند بستری فراهم کند تا در موضوعات شهری مورد نظرشان بتوانند فیلم بسازند. موضوعاتی نظیر ساختار جامعه شهری، بیان معضلات شهری، مشکلات شهرنشینی می‌تواند مضامینی باشد که فیلمسازان روی این مضامین کار کنند. 
 
این کارگردان در ادامه درباره کیفیت این دوره برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: تیمی خوب و حرفه‌ای جشنواره امسال را برگزار می‌کنند. تمامی گروه‌ها از جمله شورای سیاست گذاری و تیم اجرایی و دبیر کاملا نشان می‌دهد که جشنواره خوبی قرار است برگزار شود. 
 
مرجان اشرفی‌زاده: انتخاب فیلم‌های کوتاه را از میان بهترین‌ها انجام دادیم
مرجان اشرفی‌زاده گفت: در این دوره جشنواره فیلم شهر ۸۰ درصد فیلم‌های کوتاه فیلم‌های خوبی بودند که ما باید از میان این خوب‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کردیم. به نوعی انتخاب‌هایمان از لب مرز می‌گذشت. ناچار بودیم در هر صورت به برخی فیلم‌ها امتیاز خوب دهیم. 
 
این کارگردان که عضو هیات انتخاب بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره شهر است در خصوص جایگاه جشنواره فیلم کوتاه در سینمای ایران توضیح داد: با توجه به اینکه عضو هیات انتخاب جشنواره‌های مختلف ازجمله جشن خانه سینما، پروین اعتصامی، جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان در مدت اخیر بودم تقریبا تمام تولیدات سال ۹۲ و ۹۳ را دیدم و در جشنواره شهر برای بار دوم یا سوم این فیلم‌ها را می‌دیدم. 
 
مرجان اشرفی‌زاده ادامه داد: در این جشنواره فیلم‌ها را از نظر موضوعی مقایسه کردیم. با توجه به وقفه‌ای هم که در برگزاری این جشنواره شاهد بودیم تعداد فیلم‌های خوب شرکت کننده در این دوره جشنواره بالا بود. می‌توانم بگویم ۸۰ درصد فیلم‌ها فیلم‌های خوبی بودند که ما باید از میان این خوب‌ها بهترین‌ها را انتخاب می‌کردیم. به نوعی انتخاب‌هایمان از لب مرز می‌گذشت. ناچار بودیم در هر صورت به برخی فیلم‌ها امتیاز خوب دهیم. برخی از فیلم‌ها به لحاظ کیفی و یا موضوعی فیلم‌های ارزشمندی بودند که در جشنواره‌های دیگر تقدیر هم شده بودند اما در رتبه‌بندی این جشنواره نتوانستند مقام بگیرند و این کار ما را هرچه سخت می‌کرد. اما در هر صورت تلاش ما این بود که انتخاب‌هایمان کم خطا باشد و بهترین‌ها را انتخاب کنیم. 
   
وی افزود: امیدواریم نتیجه انتخاب‌هایمان راضی کننده باشد. اما برای من به عنوان فیلمساز بسیار خوشحال کننده است که این تعداد فیلم خوب کوتاه در سینمای ایران ساخته می‌شود. نکته جالب اینکه وقتی در جشن خانه سینما هیات انتخاب وقتی از دیدن فیلم‌های کوتاه از سالن بیرون می‌امد با هیات داوری فیلم‌های بلند مواجه می‌شدیم. ما هرچه از کیفیت فیلم‌های کوتاه تعریف می‌کردیم آن‌ها از کیفیت فیلم‌های بلند ناراضی بودند. 
 
مسعود اطیابی: توصیه می‌کنم فیلم‌های کوتاه جشنواره را حتما ببینید
مسعود اطیابی با بیان اینکه دوره‌های زیادی به عنوان داور و عضو هیات انتخاب جشنواره‌های مختلف فیلم کوتاه بودم گفت: فیلم‌های خوبی در این دوره جشنواره فیلم شهر شرکت کردند. این نشان می‌دهد که جریان جوان جدید خوش ذوق به سینما متصل می‌شوند و این برای آینده سینمای ایران بسیار امیدوارکننده است. فیلمسازانی که هم نگاه ارزشمند به پیرامون خود دارند و هم کیفیت ساخته‌هایشان بالاست. 
 
وی ادامه داد: در سال‌های گذشته در جشنواره‌های مختلف وقتی به دیدن فیلم‌های کوتاه می‌نشستیم نگاه فیلمسازان نگاه تمیز و خوب به جامعه نبود. اما خوشبختانه در این جشنواره و این دوره برگزاری آن اکثریت فیلم‌ها با نگاه امیدوار کننده به جامعه و پیرامونشان ساخته شدند. از این رو کار هیات انتخاب برای گزینش فیلم‌های کوتاه داستانی در این جشنواره کار سختی بود. اگر مقررات جشنواره اجازه می‌داد می‌توانستیم ۶۰ تا ۷۰ فیلم کوتاه خوب را برای بخش مسابقه انتخاب کنیم تا تنوع طیف‌های فکری جوان در جشنواره شاهد باشیم. اما همانطور که می‌دانیم جشنواره با محدودیت زمان و مکان برای نمایش فیلم‌ها مواجه است و ما به ناچار پس از بحث و بررسی فراوان توانستیم ۲۰ اثر را برای شرکت دربخش مسابقه جشنواره با نگاه‌های مختلف به زندگی سنتی و شهری انتخاب کنیم. اما این نکته را هم باید تاکید کنم که فیلم‌های کوتاه خوبی به بخش مسابقه می‌توانست راه یابد که نشد. 
 
اطیابی با بیان اینکه تنوع نگاه‌ها در میان فیلم‌های کوتاه جشنواره امسال زیاد است گفت: توصیه می‌کنم حتما فیلم‌های کوتاه بخش مسابقه جشنواره شهر را ببینید و از همین الان آینده سینمای ایران را با این تفکر جدید فیلمسازان خوش ذوق در عین حال جوان ترسیم کنید. 
  
وی گفت: اگر قرار است در آینده نسلی در محیط زندگی خود امیدوارانه زندگی کنند و پیشرفت مادی و معنوی خود راببینند باید روی سبک زندگی خود کار کنند. در گذشته سبک زندگی مردم درست بود. باید مردم امروز جامعه به زندگی دقیق‌تر نگاه کنند از این جهت سینما دارای جایگاهی است که در شناساندن سبک درست زندگی می‌تواند به مردم کمک کند. به مردم یاد دهد شیوه زندگیشان را درست انتخاب کنند. جشنواره فیلم شهر از آنجاییکه تجمع این نگاه‌های درست است و این نگاه‌ها را به مردم و مخاطب عرضه می‌کند اهمیت ویژه‌ای دارد. من فکر می‌کنم جشنواره امسال با رویکردی که انتخاب کرده روند خوب و موفقیت آمیزی را سپری می‌کند. 
  
عشیری: سینمای کوتاه و مستند در مواجهه با چالش‌های شهری خلاق‌تر است
یزدان عشیری دیگر عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم شهر معتقد است اساسا سینمای کوتاه و مستند در مواجهه با چالش‌های شهری خلاق‌تر و جسور‌تر است و ما به حق این ویژگی‌ها را در اغلب فیلم‌های رسیده جشنواره شاهد بودیم. 
 
وی ادامه داد: امروزه جوامع شهری و ساختار زندگی مدرن با انواع مصائب و معضلات روبه‌رو است و قطعا، سینما نمی‌تواند بر آن‌ها چشم ببندد و در این راستا، سینمای کوتاه به دلیل شاخصه‌ها و هویتش که گیشه محور نیست قادر است آگاهانه‌تر و جدی‌تر با آن‌ها برخورد کند ضمن اینکه زیبایی‌ها و شگفتی‌های زندگی را در کنار محنت‌ها و رنج‌های مردم نشان دهد. 
  
به گفته وی سینمای کوتاه و مستند گنجینه ارزشمند و کاربردی برای مدیران و مسئولان شهری نیز خواهد بود تا در آیینه آن‌ها شهر واقعی با چالش‌ها و جذابیت‌ها بیکرانش بهتر دیده شود. 
 
عضو هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه جشنواره شهر با اشاره به سطح بالای فیلم‌های کوتاه در این دوره جشنواره معتقد است انتخاب چند اثر خوب از میان خوب‌ها کاریست دشوار و اگر زمان و امکان جشنواره اجازه می‌داد می‌شد فیلم‌های کوتاه بیشتری انتخاب کنیم. ضمن اینکه آقای حقیقی دبیر محترم برای این بخش به لحاظ تعداد نگاه ویژه‌ای قایل بود و فیلم‌های بیشتری در مقایسه با سایر بخش‌ها پذیرفتیم.
نظر شما