دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۸
کد خبر: ۸۱۳۱۸
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
مراسم رونمایی اولین آنتالوژی شاهنامه به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی چهارشنبه 23 اردیبهشت ساعت 17 با حضور طراحان و مجریان این نرم افزار در فرهنگسرای فناوری اطلاعات برگزار می شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آنتالوژی شاهنامه با همکاری  بابک ونداد و حمیدرضا معیری، کارشناسان نرم افزار طراحی و تولید شده است. این نرم افزار علاوه بر آنتالوژی متن شاهنامه دارای ویژگی مصور سازی داده ها یا Data visualization  نیز هست. این ویژگی به مخاطب امکان می دهد در یک نگاه ادراکی بصری از جهان شاهنامه داشته باشد.

پروژه آنتالوژی شاهنامه مثلثی است که از سه ضلع "هستان شناسی"، "داده آمایی" و "شاهنامه شناسی" تشکیل شده. علم" هستان شناسی" بر ایجاد درک صوری از جهان ناشناخته دلالت دارد و فن داده آمایی در تلاش است داده های پرشمار را در قالب نقاشی گونه ای که معنای بسیار را در لفظ اندک گنجانده به نمایش بگذارد.

آنتالوژی یکی از پیشرفته ترین متدهای کشف روابط معنایی بین عناصر در یک روایت یا ماجراست که بکارگیری این شیوه بر روی شخصیت های گرانسنگ ترین روایت حماسی ایران، شاهنامه فردوسی، تبدیل به اثری خلاقانه و بدیع شده است.


کتابخانه دانشگاه کلمبیا به ریاست دکتر آلن گیتز در پروژه ای به نام دور دنیا «پردازش علوم انسانی در هشتاد روز» که هدف خود را معرفی پروژه های میان رشته ای در دور دنیا معرفی کرده، پروژه آنتالوژی شاهنامه را به عنوان یکی از این هشتاد پروژه برگزیده است.

این نرم افزار برای استفاده عموم مردم و علاقمندان، بطور رایگان  بر روی پایگاه  اینترنتی www.nimrouz.ir\shahnameh قرار گرفته است.
علاقمندان می توانند برای شرکت در این مراسم به فرهنگسرای فناوری اطلاعات واقع در تقاطع خیابان های کارگر و جمهوری مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66902125 تماس بگیرند.

نظر شما