دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۸
کد خبر: ۸۱۳۴۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵
اسدالله شعبانی، شاعر، نویسنده و قصه گوی بچه ها، در فرهنگسرای کتاب درباره انتخاب قصه خوب و چگونه اجرا کردن آن سخن گفت. شعبانی معتقد است: یکی از دشواری های کار قصه گویی، انتخاب قصه مناسب برای مخاطب است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اسدالله شعبانی با اشاره به شناخت مخاطب و قصه گویی مناسب برای او، به خوانش قصه ای از شاهنامه، برای کودکان و خردسالان در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب در سالن فرهنگسرای کتاب پرداخت و گفت: یکی از دشواری های کار قصه گویی انتخاب قصه مناسب برای مخاطب است. کسانی که پای قصه گویی می نشینند، پسند و سلیقه و نیازهایی دارند که قصه گو باید در درجه اول به آن اهمیت بدهد.

شاعر «خرمن شعر خردسال» افزود: وقتی بدانیم که شنوندگان کودکان و خردسال هستند، دیگر محدود می شویم، نمی توانیم هرکلمه ای را بر زبان بیاوریم. بنابراین اولین شرط قصه گو شناخت مخاطبان و گروه های سنی آن هاست. چرا که نمی توان هیچ چیزی را در قصه به صورت سرسری انتخاب کرد.

این قصه گوی کودک ویژگی های قصه خوب را چنین بر شمرد: قصه خوب می بایست آغاز و مقدمه خوبی داشته باشد. و از طرفی، برای جذب کردن مخاطب سرانجام مناسبی داشته باشد. خصوصا اگر مخاطب کودکان باشند، تا بعد از پایان قصه احساس لذت در کودکان به وجود آید.

شاعر «میهن ما ایران» درباره بهترین نوع قصه گویی برای کودکان تصریح کرد: قصه های تمثیلی و جانوران بهترین نوع قصه گویی برای کودکان است. برای بیان آن نیز قصه گو می بایست، شرایط لازم را رعایت کند. این ها ریزه کاری های قصه گویی است که وی باید از ابزار و حرکات و لحن و رفتاری مناسب استفاده کند.
برچسب ها: فرهنگسرای کتاب
نظر شما