سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۶
کد خبر: ۸۱۳۴۵
|
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
حمید هنرجو، شاعر و نویسنده معتقد است که برخی از داستان‌ها می‌توانند بن مایه‌های تربیتی و آموزشی بسیاری برجای بگذارد و روح دینی و مذهبی را منتقل کنند. وی در نشست «اساتید قصه‌گویی» گفت: بعضی از نوسانات و کژتابی‌های روانی افراد را با قصه و ادبیات می‌توان رفع کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه «استادان قصه‌گویی» با اجرای حمید هنرجو و بیان تاثیرات قصه‌گویی برای کودکان و نقش آن در بن مایه کارهای پویا نمایی، در بیست و هشتمین نمایشگاه بين‌المللی کتاب تهران در سالن فرهنگسرای کتاب برگزار شد.

این تحلیلگر فرهنگی با اشاره به نقش قصه و ادبیات در سرزمین ایران، گفت: تمدن ايران برگرفته از ادبیات و فرهنگ کهن ما است. ما می‌توانیم صادرات قصه و داستان به ديگر سرزمین‌ها وکشورها داشته باشیم. در حقیقت ما تولیدکننده ادبیات هستیم. ما مي‌توانيم از ره‌توشه‌های مفاخر بزرگ کشورمان در کنار آموزه‌ها و کارکردهای مختلف آن ،به روایت و داستان‌سرایی بپردازیم.

هنرجو با اشاره به بن مایه‌های تربیتی و آموزشی که داستان برجای می‌گذارند، گفت: برخی از داستان‌ها و روایت‌های ما روح دینی و مذهبی و آیینی را منتقل می‌كنند. در واقع مفاهیم با شیوه‌ای هنری و با آرایه‌های هنری و صرف و نحو زبانی و زیبایی‌شناسی‌هایی که از هنر و ادبیات سراغ داریم، منتقل مي‌شود. به گفته مقام معظم رهبري، هیچ سخن و اندیشه‌ای ثبت نمی‌شود مگر اینکه با هنر و ادبیات آمیخته شود.

خالق اثر «عروسی درخت» افزود: بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران بزرگ در سطح جهان، درباره تربیت و آموزش کودکان تحقيق کرده‌اند. یکی از روانشناسان غرب داستان را نوعی روش‌درمانی برای مخاطبان می‌داند. بعضی از نوسانات و کژتابی‌های روانی افراد را با قصه و ادبیات مي‌توان رفع کرد.

وی درباره پایه کارهای پویانمایی اشاره کرد: در قوی‌ترین کارهای پویا نمایی در جهان آثاری مورد توجه قرار می‌گیرد که از روایت و داستان سرچشمه گرفته باشد. چنانچه به آثار کارتونی مانند پلنگ صورتی نگاه داشته باشیم، از اول تا به آخر روایتی را پیاده می‌کند که صامت است. در حقیقت شخصیت‌ها و کاراکترها یک بافت داستانی دارند و به این ترتیب مخاطب را جذب می‌کنند.
برچسب ها: فرهنگسرای کتاب
نظر شما