شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۰
کد خبر: ۸۱۴۸۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
دیدگاه سه منتقد و روزنامه‌نگار درباره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر؛
سه منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی در آستانه برگزاری پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر به عناون بزرگ‌ترین رویداد سینمایی در حوزه سینمای اجتماعی و شهری دیدگاه‌های انتقادی و پیشنهادات خود را بیان کردند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ حمیدرضا مدقق سردبیر علمی فرهنگی و هنری شبکه خبر معتقد است بخشی از بودجه جشنواره‌های سینمایی باید به پژوهش اختصاص پیدا کند. 
 
وی گفت: از هر رویداد فرهنگی هنری چه در تهران و چه در کل کشور برگزار می‌شود به عنوان یک همکار رسانه‌ای دفاع می‌کنم. با وجود اینکه عده‌ای می‌گویند برگزاری این جشنواره‌ها ممکن است فایده‌ای در بر نداشته باشد اما من برگزاری این رویداد را امری فرخنده و ارزشمند می‌دانم
 
مدقق افزود: جشنواره فیلم شهر هم با برگزاری چند دوره پیاپی نشان داده از جمله رویدادهایی است که برای تداوم آن فکر شده است. 
 
وی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اما انتقادی که به هر جشنواره‌ای وارد می‌دانم این است که جشنواره‌ها در برگزاریشان پشتوانه پژوهشی یا ندارند یا پژوهشی ناقص دارند. به نظرم  جشنواره شهر باید پژوهش در زمینه بازنمایی زندگی شهری جامعه در سینما را جدی‌تر بگیرد. 
 
این کار‌شناس و منتقد سینما افزود: اینکه با دیدن دو یا سه فیلم در سینما بخواهیم در مورد چگونگی زندگی شهری در سینمای ایران نظر دهیم درست نیست. 
 
وی با بیان اینکه جشنواره‌ها در برگزاری بیشتر درگیر کارهای اجرایی می‌شوند تا کارهای پژوهشی گفت: من معتقدم بخشی از بودجه جشنواره‌های سینمایی باید به پژوهش اختصاص پیدا کند. 
 
سردبیرعلمی فرهنگی و هنری شبکه خبر افزود: به عقیده من سینمای ایران همیشه به مسائل اجتماعی توجه نشان داده خصوصا پس از انقلاب رویکرد قوی‌تر هم داشته است. اتفاقا توجه مخاطبان و منتقدان هم به سینمای اجتماعی بالا بوده است. اما اینکه تا چه اندازه توانسته موفق عمل کند این نیاز به پژوهش بیشتر دارد. 
 
محدثه واعظی‌پور: سینمای شهری متاثر از سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور پیش می‌رود

محدثه واعظی‌پور سردبیر سایت سوره سینما گفت: سینمای شهری و اجتماعی به لحاظ پرداخت موضوع به هم نزدیک است و مرزبندی کردن این دو نوع سینما به عقیده من درست نیست. بیشترین تصویری که از جامعه ما نشان داده می‌شود مربوط به فیلم‌های شهری است تصویرهایی که این فیلم‌ها از شهرهای بزرگ به ما ارائه می‌دهد. 
 
وی ادامه داد: سینمای شهری و سینمای اجتماعی متاثر از سیاست‌گذاری‌های فرهنگی کشور پیش می‌رود. کاملا طبیعی است هر وقت فضای سیاسی فرهنگی کشور باز باشد و دولت تحمل بیشتر در حوزه نقد فرهنگی، هنری داشته باشد. تصویری که در فیلم‌ها ارائه می‌شود با واقعیت همراهی بیشتری داشته مثل فیلم زیر پوست شهر در دوران سینمای ایران در زمان اصلاحات، بعد از آن دوران، این اتفاق در فیلم‌های سینمای ایران کم رنگ می‌شود هرچند بارغه‌های نقد در فیلم‌ها وجود داشته است.
  
این منتقد سینمایی ادامه داد: در سال‌های اخیر در سینمای ایران سینماگران در حد توانشان و با محدودیت‌هایی که داشتند سعی کردند درباره زندگی اجتماعی و شهری فیلم بسازند و با توجه به توانشان و محدودیت‌ها هم باید موفقیت‌شان را ارزیابی کنیم. 
  
واعظی‌پور در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اگر یکی از اهداف جشنواره ترویج فیلمسازی شهری اجتماعی باشد جشنواره شهر با حمایت از یکسری از آثار و جایزه دادن به فیلمسازان می‌تواند این نوع سینما را حمایت کند. اما اینکه این نوع سینما و این نوع فیلم‌های در اکران عمومی چه وضعیتی پیدا می‌کنند و چقدر امکان دیده شدن به آن‌ها داده می‌شود این مهم است.
این فیلم‌ها یا به بهانه انتقاد از شرایط یا به بهانه طرح مشکلات به سیاه نمایی متهم و از چرخه حذف می‌شوند جشنواره فیلم شهر تلاش به دیده شدن و معرفی آثار می‌کند این خیلی خوب است اما حیات هر فیلمی به اکران عمومی آن است. این نوع فیلم‌ها اگر اکران عمومی نشوند دستاوردی نخواهند داشت. هرچند جشنواره به هدف خودش رسیده اما به فکر اکران عمومی این فیلم‌ها باید بود که آن هم در وظیفه جشنواره نیست. 

فرشید نوابی: فیلم شهر یک حرکت هوشمندانه در سینمای ایران است

فرشید نوابی تهیه کننده برنامه سینما اکران گفت: در چند سال گذشته گرایش فیلمسازان به فیلم‌های اجتماعی با مضامین شهری زیاد شده است و فیلمسازان بازتاب معضلات اجتماعی را درقالب فیلم‌های شهری نشان می‌دهند. 

وی افزود: با توجه به رشد ساخت فیلم شهری هنوز هم این تعداد فیلم کافی نیست. وظیفه سینماست که مسائل اجتماعی و شهری را زیر ذره بین بازتاب خود قرار دهند چرا که مشکلات فرهنگ شهری ما روز به روز بیشتر می‌شود و نیاز به گسترش فرهنگ شهرنشینی در کلان شهری‌هایی چون تهران هر روز افزایش پیدا می‌کند. 
 
تهیه کننده برنامه سینما اکران گفت: موضوعی که در بیشتر فیلم‌های فیلمسازان ما مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته شده، موضوع مهربانی است. تا به حال هرچه در فیلم‌ها به نمایش گذاشته شده روحیه خشن آدم‌ها در مشکلات شهری بوده است. پرداخت به این موضوع در میان فیلم‌های شهری کاملا حس می‌شود. 
 
نوابی ادامه داد: جشنواره فیلم شهر حرکتی هوشمندانه در سینمای ایران است. از این جهت که از دریچه‌ای مردم و مخاطبان می‌توانند تعدادی از این آثار اجتماعی شهری را به صورت یک جا ملاحظه کنند در کنار آن فیلمسازان هم می‌توانند نتیجه تلاششان را از طریق این دریچه ببینند و در جریان بحث و تبادل نظر میان همکاران خود و مخاطبان قرار بگیرند. 
نظر شما