سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۱
کد خبر: ۸۱۴۹۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶
مراسم اهدای جوايز برندگان مسابقه خاطره‌نويسی «حوالی معجزه» برگزار شد
اولين دوره مسابقه «حوالی معجزه» با معرفی برگزيدگان خاطره‌نويسی پياده‌روی اربعين در فضايی مملو از شعر و يادآوری زيبايي‌های سفر به كربلا برگزار شد.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه ديروز، چهارشنبه ۶ خرداد، خاطره‌نويسان پياده‌روی اربعين در فرهنگسرای ارسباران دور هم جمع شدند تا خاطرات سفر متفاوت خود را مرور و ۴۰ نفر از برگزيدگانشان جوايز خود را دريافت كنند.

 

مراسم اختتاميه اولين دوره مسابقه «حوالی معجزه» مملو از شعر بود و تصاوير آنانی كه با گام‌های دل مسيری طولانی را طی كرده بودند.

جای آن‌ست که شاهان ز تو شرمنده شوند

سلطنت را بگذارند و تو را بنده شوند

گر به خاک قدمت سجده میسر گردد

سرفرازان جهان جمله سرافگنده شوند

بر سر خاک شهیدان اگر افتد گذرت

کشته و مرده، همه از قدمت زنده شوند

 كاكايی، دبير اجرايی مسابقه «حوالی معجزه» نخستين سخنران اين مراسم بود كه درباره شكل‌گيري «حوالي معجزه» گفت: در دي ماه سال گذشته به فكر ارسال فراخواني براي اين حماسه افتاديم. كساني كه 30 يا 40 سال پيش با پاي پياده به اين سفر رفته بودند، اگر سفرنامه مي‌نوشتند، امروز خواندن آن‌ها خيلي ارزشمند بود. توجه به اين كاستی و ديگر عوامل منجر به برپايي «حوالي معجزه» شد تا در سال‌هاي آينده نيز كساني كه اين مسير را طي مي‌كنند، خاطره‌هايشان را ثبت كنند.

 وي در ادامه افزود: در پي اين فراخوان، 200 اثر به دست ما رسيد كه 120 اثر به مرحله داوري دست يافتند و از آن ميان، 40 اثر برگزيده شدند. براي برگزيدگان، 3 سفر كربلاي معلي و 37 سفر مشهد مقدس در نظر گرفته شده است. به زودي اين 40 خاطره و سفرنامه در يك كتاب منتشر خواهد شد. 

پس از آن اميد لياقت به «شروه‌خواني» پرداخت. در مناطق جنوب ايران براي مراسم عزاداري امام حسين(ع) معمولا از سبك شروه‌خواني استفاده مي‌شود. اين ذاكر اهل بيت چنين خواند:

كوتاه كن كلام، بماند بقيه‌اش

مرده است احترام، بماند بقيه‌اش

از تيرهاي حرمله يك تير مانده بود

آن هم نشد حرام، بماند بقيه‌اش

هر كس كه زخمي از علي و ذوالفقار داشت

آمد به انتقام، بماند بقيه‌اش

شمشيرها تمام، نيزه‌ها شد تمام

سنگ‌ها شد تمام، بماند بقيه‌اش

گويا هنوز باور زينب نمي‌شود

بر سينه امام... بماند بقيه‌اش

پيراهني كه فاطمه با گريه دوخته

در بين ازدحام... بماند بقيه‌اش

 سخنران بعدي، محمدمهدي صميمي، مدير آفرينش‌هاي ادبي معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بود كه گفت: سوغات اصلي كساني كه در حماسه پياده‌روي اربعين شركت مي‌كنند، خاطراتي است كه با خود براي دوستان و آشنايانشان مي‌آورند. علت جذابيت خاطراتي كه نيز به دست ما رسيده است، نفس اين اتفاق بود. مكتوب شدن اين ميراث معنوي اهميت زيادي دارد.

 صميمي در ادامه درباره هدف اين فراخوان گفت: ما در دوره‌اي زندگي مي‌كنيم كه ارتباط با ادبيات در بدترين حالت خود سپري مي‌شود. من از كساني كه به اين مسير قدم گذاشته‌اند، مي‌خواهم كه مسير ارتباط خويش را با ادبيات حفظ كنند. ثبت خاطرات كربلا ارزش چند برابري به اين امر مي‌دهد. در تاريخ ادبيات هر نسلي براي نسل پيش از خود ميراثي باقي گذاشته است. رفتن به كربلا در طول تاريخ همواره با دشواري‌هايي همراه بوده است. امروز تا آنجا كه مي‌توانيم و امكانش هست، بايد به اين سفر برويم و خاطرات خود را ثبت كنيم. شايد چنين امكاني براي آيندگان فراهم نباشد و اينگونه ميراث ما در اختيار آنان قرار گيرد.

 در ادامه، نمايشي برگزار شد كه موضوع و مضمون آن خاطرات پياده‌روي چند نفر از زائران امام حسين (ع) بود. سفرنامه‌اي كه نشان مي‌داد چقدر راه رسيدن به حرم محبوب آسان است و كارها روان پيش مي‌رود و عراقي‌ها در اين مسير تا چه اندازه با زائران امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) مهرباني مي‌كنند.

 اولين دوره مسابقه «حوالي معجزه» با موضوع خاطره‌نويسي پياده‌روي اربعين حسيني، با پخش كليپي از زائراني كه پياده خود را به آن حرم شريف رسانده بودند، و اعلام اسامي برگزيدگان و عكس يادگاري از آنان به پايان رسيد. به اميد آنكه اربعين سال آينده كسان ديگري اين ميراث معنوي را ثبت كنند.

مطالب مرتبط
نظر شما