يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۲۷
کد خبر: ۸۱۵۱۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲
برمک اکرم کارگردان افغانی در حاشیه جشنواره فیلم شهر:
برمک اکرم کارگردان افغانی معتقد است سینمای ایران توانسته وارد تاریخ سینما شود و جزو برترین‌هاست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ برمک اکرم متولد سال 1966 کابل است و هم اکنون در پاریس زندگی می‌کند. اولین فیلم سینمایی او با عنوان «بچه کابل» در سال 2008 موفق به کسب چندین جایزه در جشنواره‌هایی نظیر ونیز شد و این فیلم سال 2009 در بخش سینمای آسیای جشنواره فیلم فجر هم توانست جایزه بهترین کارگردان را دریافت کند. اکرم فیلم های مستند زیادی از جمله تمام تلویزیون های دنیا در سال 2009 را هم در کارنامه دارد. وی توانست با ساخت آخرین اثر خود با عنوان وژمه (غزل‌نامه عشق افغانی) در سال 2013 جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کند. این گفت‌وگو در حاشیه حضور وی در پردیس سینمایی ملت انجام شده است.
 
 آقای برمک اکرم؛ به عنوان داور بخش بین الملل در جشنواره شهر، کیفیت فیلم ها را چگونه دیدید؟

کیفیت تعدادی از فیلم‌ها بسیار خوب بود و تعدادی متوسط بودند. البته ما تاکنون نتوانستیم همه فیلم ها را ببینیم. کماکان مشغول فیلم دیدن هستیم. باز هم تاکید می کنم که تمام فیلم ها را نتوانستم ببینم؛ اما فیلم‌هایی که تا به حال دیدم، از غیرایرانی‌ها «سلما» از نظر من دارای فاکتورهای معروف بود و کیفیت خوبی داشت. همچنین فیلم «71» هم من را جذب خود کرد.

 از میان فیلم‌های ایرانی چطور؟

فیلم «امروز» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی از نظر من ساختار خوبی داشت و توانسته بود بازی های خوبی از بازیگرانش بگیرد. فیلم‌های دیگر هم ساختار مناسبی داشتند.

 به طور کلی دوره پنجم جشنواره فیلم شهر را چطور دیدید؟

من پیش از این هم به ایران سفر داشتم. سال 2009 برای جشنواره فجر به ایران آمده بودم که ابعاد بزرگتری داشت و مردم زیادی برای دیدن فیلم به برج میلاد آمده بودند. آن زمان برج میلاد هم تعمیراتش کامل نشده بود و ساختمانش نیمه کاره بود. این جشنواره هم با توجه به شرایط، مخاطبان خوبی دارد و فضای بسیار خوب و گرمی بر جشنواره حاکم است.
 
 در این مدت که در ایران بودید توانستید شهر تهران را ببینید؟

هنوز نتوانستم. منتظر دوستم «ین آرتوس برتران» هستم و قرار است با او به شیراز و تهران برویم می‌خواهیم شهر ایران را از دیدگاه آسمانی و یا به عبارتی هلی شات بگیریم.

 با فیلمسازان ایرانی چه کسانی دوست هستید؟

با عباس کیارستمی زمانی که ایشان تازه «کلوزآپ» را ساخته بودند، آشنا شدیم. ایشان را در فرانسه به همراه «ژان کلود کریر» دعوت کردیم و ملاقات داشتیم. چون به شعر و شاعری علاقه‌مندم و آقای کیارستمی هم به شعر و شاعری و هنر علاقه‌مندند ایشان را دوست دارم و با ایشان دوست هستیم. همچنین در هنگام تدوین فیلم «طعم گیلاس» من یک هفته کنار دست کیارستمی نشستم.
 
 آقای برمک اکرم نظرتان در خصوص وضعیت حال حاضر سینمای ایران چیست؟

به نظر من سینمای ایران توانسته وارد تاریخ سینما شود و جزو برترین هاست. غیر از اروپا و فرانسه سینمای ایران بهترین سینما را دارد.

نظر شما