شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۸
کد خبر: ۸۱۵۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
در مسترکلاس رییس دانشکده سینمای دانشگاه «سنت اندروز» عنوان شد:
رییس دانشکده سینمای دانشگاه «سنت اندروز» انگلستان گفت: فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی و «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی، فیلم‌هایی با دستور غذای ایرانی در ظرفی فرانسوی هستند و من آن‌ها را ایرانی بدانم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسترکلاس «پروفسور دینا یوردانوفا» رییس دانشکده سینمای دانشگاه «سنت اندروز» از انگلستان با عنوان «پاریس در مقام قطب سینمایی» عصر روز شنبه در محل پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در این نشست دینا یوردانوفا عنوان کرد: برای اولین بار است که به ایران می‌آیم و تا چند سال پیش اطلاعات زیادی درباره سینمای شرق نداشتم، اما بعد از مدتی که در این زمینه مطالعه کردم از آن لذت بردم و در همین زمینه هم سه کتاب نوشته‌ام که در یکی از آن‌ها سه فصل درباره ایران و سینمایش توضیح داده‌ام.
 
وی ادامه داد: علاقه من به سینمای غیر غربی است و فکر می‌کنم سینمای پاریس را می توان در هر گوشه از شهر دید و با اینکه سینمای فرانسه را خیلی دوست ندارم، اما پاریس می‌تواند مکان مناسبی برای مطالعه و بررسی فیلم های مختلف باشد.
 
این مدرس سینما با بیان اینکه در هر بار سفر به یک کشور می توان زیبایی های مختلفی از آن را دید و در نهایت آن را همان طوری که هست شناخت، ادامه داد: من این شانس را داشتم که فرانسوی نیستم و در پاریس زندگی می‌کنم. با هر بار دیدن می توانم مکان های زیبای این شهر را ببینم و در هر کدام از دیدارها، فضاهای مختلف را مورد بررسی و تحقیق قرار دهم.
 
وی در ادامه با بیان اینکه پاریس از شهرهایی است که دوست دارد همه چیز را به نام خودش ثبت کند، افزود: پاریس ضمن اینکه جای مناسبی برای نمایش فیلم است اما این به دنبال ثبت کردن هر چیزی به نام خودش است اما این موضوع حقیقت ندارد.
 
یوردانوفا تاکید کرد: من در بیست سال گذشته در مجموع دو سال را در فرانسه زندگی کردم و به خودم اجازه می‌دهم درباره این کشور نظر بدهم و فکر می کنم فرانسه بستر مناسبی برای معرفی و دیده شدن سینمای جهانی است به دلیل اینکه جشنواره‌های زیادی در آن برگزار می شود.
  
وی ادامه داد: پاریس به ذات خود یک جشنواره است و تعداد سینماها در آن زیاد است. برای مثال ایران با 78 میلیون نفر جمعیت نزدیک به 200 سینما دارد اما پاریس با جمعیت دو میلیون نفری از 88 سالن سینما بهره می‌برد و در تمام سال فیلم‌های مختلفی از سراسر دنیا را به نمایش می گذارد و نیازی به برگزاری جشنواره دیگری نیست.

این مدرس سینما با بیان اینکه سالانه در فرانسه یک فستیوال رسمی فیلم های ایرانی برگزار می شود، گفت: به طور همزمان در یک هفته 40 فیلم از سراسر جهان در پاریس پخش می شود و تنوع زیادی در این زمینه است که در هیچ کجای دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد.

یوردانوفا با بیان اینکه تجمع هنرمندها و فیلمسازها در پاریس بسیار زیاد است، اظهار کرد: تمرکز و توجه استعدادهای درخشان بسیاری را در پاریس داریم. البته من نمی‌دانم که این افراد چقدر از یکدیگر خبر دارند و با هم در تعامل هستند.
 
وی ادامه داد: با این حال بسیاری از کارگردان‌هایی که در پاریس زندگی می کنند، هیچ کدام از آن ها با سینمای فرانسه در ارتباط نیستند و به کشور خودشان وفادار هستند و فیلمی مختص کشور خودشان را می سازند.

این مدرس در پایان با اشاره به فیلم‌های «گذشته» اصغر فرهادی و «کپی برابر اصل» عباس کیارستمی که از بازیگران و فضای فرانسوی استفاده کرده اند، تاکید کرد: این فیلم ها مانند دستور غذای ایرانی در ظرفی فرانسوی هستند و من دوست دارم آن ها را ایرانی بدانم.
نظر شما