شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۱۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
یک منتقد سینمایی معتقد است: برگزاری جشنواره فیلم شهر باید دبیرخانه مستقل داشته باشد و تبدیل به بنیادی فرهنگی شود چراکه پتانسیل و ظرفیت دائمی شدن را دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خسرو دهقان منتقد سرشناس و صاحب نام سینما در حاشیه حضورش در جشنواره فیلم شهر، گفت: در سینمای ایران مقدار اندکی از فیلم‌ها هستند که در‌ فضای غیرشهری ساخته می‌شوند، حتی فیلمی هم که در فضای بسته آپارتمان می‌گذرد فیلم شهری است.
  
وی افزود: چیزی در حدود 96 درصد از سینما، شهری روایت می‌شود. در فیلم‌های وسترن هم کاراکتر عنوان می کند که به شهر می رود. تنها فیلم های ارباب رعیتی هستند که در روستا می  گذرند که در این صورت این نوع فیلم ها متفاوت از فیلم های شهری است.
   
منتقد پیشکسوت سینمای ایران در خصوص تصویر واقعی سینمای شهری در فیلم های سینمای ایران گفت: زوایای بیشماری از شهر در فیلم هایمان نشان داده نشده مثل سینمای جنگ که تنها خمپاره و دشمن و سرباز نیست. جنگ ما میلیون ها قصه های کوچک و ساده داردکه می تواند به واسطه این قصه ها به سینمای جنگ بپردازد و تا ابد هم این قصه ها ادامه دارد. در شهر هم میلیون‌ها اتفاق می‌افتد و میلیون‌ها زاویه وجود دارد که کسی به سراغ این زوایا نرفته. فیلم‌هایی که تا به حال در سینمای ایران دیده ایم نمی گویم بد است اما همه تاکنون به بخش های سطحی زندگی شهری پرداخته اند و زوایای پنهان زیادی در شهر وجود دارد که هنوز کاویده نشده است.
  
این مدرس دانشگاه در خصوص اینکه جشنواره فیلم شهر چقدر به سینمای شهری کمک می‌کند، گفت: این جشنواره می‌تواند مرکزی باشد که هم ورودی و هم خروجی داشته باشد. ورودی از این جهت که فیلم هایی که مضامین شان شهری است می توانند در جشنواره فیلم شهر شرکت کنند و خروجی یک جشنواره  از این جهت که خودش تولید فیلم داشته باشد و به زوایای پنهان و آشکار شهر بپردازند. البته این نکته را هم باید گفت پرداختن به زوایای شهر لزوما انتقادی نیست. منظور زوایای ناشناخته شهر است که به مخاطب نشان داده شود.در کلان شهری چون تهران اتفاقات گوناگون چون مهاجرت و سوژه های بسیار کوچک و بزرگ وجود داردکه می توانند فیلمسازان آن را پرورش دهند و بزرگ کنند.
 
وی با اشاره به فیلمسازان شهری موفق سینمای ایران خاطر نشان ساخت: به نظر من مهرجویی، کیمیایی، رخشان بنی اعتماد و اغلب فیلمسازان جوان توانسته اند فیلم های خوب شهری بسازند.
دهقان در انتها گفت: امیدوارم برگزاری این جشنواره به چهار روز و پنج روز حال حاضر نباشد. دبیرخانه مستقل فیلم داشته باشد و تبدیل به بنیاد فرهنگی شود. توسط اساتید کتاب ، درس، جزوه صادر شود. چون به واقع این جشنواره پتانسیل و ظرفیت دائمی بودن را دارد.
نظر شما