شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۸۱۸۴۷
|
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
فاطمیان‌پور از برنامه‌های تابستانی منطقه ۲۰ خبر داد:
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰، با اشاره به نیازهای امروز شهروندان، درباره برنامه‌های متنوع این منطقه از جمله «ستارگان ری»، «زنده باد زندگی»، «دل به پاییز نسپرده‌ایم»، «در قاب دوربین»، «بذر محبت، میوه مهربانی»، «تسنیم ولا» توضیح داد.
منطقه 20 و برنامه‌های متنوع؛ از مسابقه و تئاتر تا یاد ارزش‌های دفاع مقدسسید علیرضا فاطمیان‌پور، در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره فعالیت‌های فرهنگسرای ولا در فصل تابستان گفت: در پرتو زندگی شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی، انسان‌های امروزی دچار روزمرگی و خستگی مفرط شده‌اند و کم‌کم سنت‌های دیرین و صحیح ایرانی را به فراموشی سپرده‌اند. عدم پویایی و کم‌تحرکی از ویژگی‌های انسان عصر حاضر است. به همین منظور، در راستای غنی‌سازی، بهبود و بهینه‌سازی اوقات فراغت شهروندان منطقه، فرهنگسرای ولا در نظر دارد با برگزاری برنامه‌های صحنه‌ای و ایستگاهی، فضای نشاط‌آوری را برای مخاطبان فراهم کند و در این قالب به بازآفرینی و یادآوری سنت‌های اصیل ایرانی بپردازد.
 
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۰ با اشاره به برنامه «ستارگان ری» توضیح داد: از آنجا که شخصیت‌های فرهنگی و دینی هر دیاری مایه ترقی آن سرزمین و پشتوانه فکری و تحقق عزت و سرافرازی آن جامعه تلقی می‌شوند، این برنامه با هدف تکریم، تجلیل و بزرگداشت سرمایه‌های فرهنگی -اجتماعی و آشناسازی نوجوانان و جوانان با الگوهای اخلاقی برگزار خواهد شد. این برنامه فرهنگی در قالب برگزاری مسابقه با عنوان «نگین ری» است که متن زندگینامه حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) و دعای امام زمان(عج) و زندگینامه و مروری بر آثار محدث عالیقدر شیخ صدوق(ره) در قالب کتابچه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و بر پایه محتوای کتاب، پرسش‌های مسابقه طرح می‌شود.
 
رئیس فرهنگسرای ولا با توجه به برنامه «زنده باد زندگی» گفت: نزدیک به چهار دهه است که در دنیا آموزش مهارت‌های زندگی آن هم از پایه و شاید قبل از دبستان به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این آموزش‌ها بر اساس مهارت‌های عام (خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی مؤثر، کنترل خشم، مقابله با هیجان‌های منفی، آموزش حل مسأله، تصمیم‌گیری و...) و مهارت‌های خاص (آموزش پیش و پس از ازدواج، مدیریت بحران، مدیریت هیجان و استرس و پیشگیری از آسیب‌های روانی و...) است. برنامه «زنده باد زندگی» نیز به صورت سلسله کارگاه‌های آموزشی با همین نگاه در سطح مراکز تابعه منطقه ۲۰ برگزار می‌شود.
 
فاطمیان‌پور در ادامه به برنامه «دل به پاییز نسپرده‌ایم» اشاره کرد و گفت: به منظور آگاه‌سازی نسل جوان از ارزش‌های دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهیدان و تکریم رزمندگان و بازماندگان دفاع مقدس جمعه‌های هر هفته در ۴ اجرا فرهنگسرا اقدام به برگزاری جلسه‌های اجرای تئاتر ویژه بزرگسالان، تئاتر عروسکی ویژه کودکان، رادیو دفاع، غرفه عکاسی از کودکان با فضاسازی شرایط جنگ و لباس و ادبیات جنگ، مسابقه، خاطره‌گویی بازماندگان دفاع مقدس می‌کند.
 
وی با اشاره به برنامه «در قاب دوربین» بیان کرد: تنوع قالب گامی مثبت و ضروری برای انتقال محتوا و هدف‌ها به مخاطبان است. «در قاب دوربین» در نظر دارد از علاقه‌مندان به بازیگری دعوت کند تا در قالب تله‌تئاتر آثار خود را با موضوع «آسمان آبی، زمین پاک» به منظور کاهش آلودگی هوا با تصویربرداری از بازی خود به دبیرخانه این برنامه ارسال کنند. آثار منتخب پس از داوری، در آیین اختتامیه به نمایش گذاشته می‌شود. این برنامه علاوه بر اکران مستقیم در حاشیه برنامه‌های روز جمعه نیز به مخاطبان ارائه و فضای لازم برای بازیگری نیز در محوطه فراهم خواهد شد.
 
رئیس فرهنگسرای ولا در ادامه با اشاره به برنامه «بذر محبت، میوه مهربانی» گفت: فرهنگسرای ولا نمایش‌هایی شاد با موضوع فضایل اخلاقی و صفت‌های پسندیده انسانی را به نمایشنامه‌نویسان کودک سفارش می‌دهد که پس از دریافت مجوزهای لازم، سفارش کار به کارگردان ارائه می‌شود و همزمان طراحی لباس‌ها، طراحی صحنه و انتخاب بازیگران نمایش کودک انجام می‌شود. با شروع تمرین‌های نمایشی، تبلیغ لازم انجام خواهد شد.
 
وی در خصوص برنامه «تسنیم ولا» افزود: با توجه به اهمیت حوزه فرهنگی تربیتی در جامعه و با وجود نهادها و مراکز متعددی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، خلاء وجود یک جمع کارشناسی فعال و دغدغه‌مند در این حوزه بیش از پیش آشکار شده است؛ جمعی که بتواند در این حوزه محتوا تولید کند و در عرصه عمل نیز گام‌های مؤثر و مشهودی بردارد. پاتوق فرهنگی «تسنیم ولا» با هدف توانمندسازی فعالان فرهنگی حوزه فرهنگی تربیتی با رویکردهای دانش و بینش‌افزایی، انگیزه‌بخشی، مهارت‌افزایی و در کنار آن تولید محتوا، شبکه‌سازی فعالان فرهنگی، معرفی فعالیت‌های موفق و اثربخش به سایر فعالان فاز جدید فعالیت‌های خود را همزمان با ماه رمضان آغاز کرده است.
 
فاطمیان‌پور با اشاره به برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۲۰ به معرفی برخی از برنامه‌ها پرداخت و گفت: در مجتمع فرهنگی شهید رحیمی برنامه «نوای ملکوتیان» با مشارکت مساجد منطقه۲۰، با هدف مبارزه با عرفان‌های نوظهور بر مبنای آیات قرآن، بعد از نماز مغرب و عشا به مدت سه شب برگزار خواهد شد. اجرای این محفل نورانی که همزمان با ماه مبارک رمضان است، مشتمل بر افطاری ساده، قرائت مجلسی قرآن کریم (یک حزب)، سخنرانی مذهبی، اجرای گروه‌های همسرایی تواشیح، تجلیل از خادمان و پیرغلامان مساجد (پنج نفر) است. برنامه «آوای فرصت» در مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق(ره) محملی است که پیشکسوتان و شاعران جوان به منظور کنش‌های ادبی و ایجاد مفاهمه گرد هم می‌آیند و با عناوین گوناگون به سرایش شعر می‌پردازند و عادت‌های غلط زندگی مردم را در قالب طنز بیان و تقبیح می‌کنند. برپایی سومین جشنواره «سفره‌های آسمانی» در خانه فرهنگ دولت‌آباد از دیگر برنامه‌هاست که در ماه رمضان با نان و خرما از روزه‌داران پذیرایی می‌کند.
 
وی افزود: برنامه «همگام با فرزندان» یکی از برنامه‌های این مرکز است که با هدف آشنایی با بهترین شیوه استفاده از رایانه، راهکارهای مواجه شدن با مخاطرات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از فضای مجازی برگزار می‌شود.

فاطمیان‌پور درباره ویژه‌برنامه کتابخانه شیخ کلینی(ره) بیان کرد: کتابخانه شیخ کلینی(ره) در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان کم‌بینا و نابینا اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری با عنوان‌های «پیک مهر» (ارسال کتاب‌های بریل، گویا و دیجیتال به منازل)، آموزش بریل و مسابقه آیه‌های نور (تفسیر سوره‌های قدر، کوثر و مائده) و مسابقه از محتواهای صوتی کرده است. در پایان به ۶ نفر از کسانی که به پرسش‌ها پاسخ کامل داده‌اند با اهدای جوایزی تقدیر می‌شود. این کتابخانه در ایام ماه مبارک رمضان باشگاه روشندلان را ویژه معلولین و اعضای کتابخانه برگزار می‌کند.
نظر شما