يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۶
کد خبر: ۸۲۰۲۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
رخشان بنی اعتماد در نشست نقد و بررسی قصه ها در فرهنگسرای ارسباران:
کارگردان فیلم «قصه‌ها» گفت: دلم برای سینمای اجتماعی تنگ شده بود؛ سینمایی که به دلیل نگاه سیاست‌زده‌ افراد به گوشه‌ای رانده شده بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ رخشان بنی‌اعتماد در نشست فیلم «قصه‌ها» که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، با اشاره به اینکه این اولین نشست عمومی فیلم «قصه‌ها» است،گفت:سال 90 بعد از هفت سال، پس از یک دوره خودتحریمی تصمیم به ساخت یک فیلم اجتماعی گرفتم که در حقیقت در آن دوران خودم دوست نداشتم با مناسبات تعریف نشده‌ی آن دوران فیلم بسازم.ضمن اینکه دلم هم برای سینمای اجتماعی تنگ شده بود؛ سینمایی که به خاطر نگاه سیاست زده‌ی افراد به گوشه‌ای رانده شده بود.

این کارگردان در رابطه با شخصیت‌های فیلمش که کارکترهای فیلم‌های قبلی او هستند، بیان کرد:از نظر من همه‌ی این شخصیت‌ها، موجوداتی زنده بودند نه صرفا شخصیت‌های سینمایی؛به طور مثال طوبی نمونه‌ای از صدها زنی است که در اجتماع وجود دارد و ما می‌بینیم.من از اجتماع دور نبودم و این شخصیت‌ها را در جامعه می‌دیدم و همین باعث شد آن‌ها هیچ‌وقت برای من تمام شده نباشند.

دلم برای سینمای اجتماعی تنگ شده بود

کارگردان فیلم «زیر پوست شهر» اضافه کرد: این نوع فیلمی که در داستانش به شخصیت‌های فیلم‌های قبلی‌ام اشاره شود،برایم اتفاق جدیدی نبود. در فیلم «بانوی اردیبهشت» هم به شخصیت عباس و طوبی اشاره‌هایی کرده بودم.

وی تصریح کرد: «قصه‌ها» ورای یک فیلم، قصه‌های زیادی را پشت خود داشت و این فیلم برای خودم همیشه به عنوان محبوب‌ترین کارم خواهد بود.

بنی‌اعتماد درباره معنی امید در فیلمش هم گفت: امید برای من یعنی مطالبه خواهی،یعنی ایستادگی. من خودم آدم معترضی هستم، ولی مطلقا منفعل و بدبین نیستم و شخصیت‌های داستانم نیز مانند خودم هستند.

کارگردان «روسری آبی» با اشاره به کارکتر طوبی و آقای حلیمی در فیلم گفت: وقتی ایده‌ی داستان این فیلم مطرح شد، اپیزودهای فیلم خیلی بیشتر از هفت تا بودند و یکی از آن‌هایی که در فیلم نیاوردیم، قصه‌ی به هم رسیدن طوبی (با بازی گلاب آدینه) و محمدجواد حلیمی (مهدی هاشمی) بود که در یک ایستگاه اتوبوس نشسته‌اند و اتفاقی همدیگر را می‌بینند و بعد با هم سوار اتوبوس می‌شوند.

در این نشست که گلاب آدینه، بازیگر نقش طوبی،هم حضور داشت بیان کرد: من شخصیت طوبی را آنقدر دوست دارم که دیگر طاقت دیدن فیلم «زیر پوست شهر» را به جهت ملموس و واقعی بودن شخصیت‌هایش ندارم.خیلی ناراحت می‌شوم و زجر می‌کشم و الان هر حرفی که بزنم ممکن است جانب‌دارانه و همراه با تعصب باشد.

دلم برای سینمای اجتماعی تنگ شده بود

آدینه گفت: در ادامه‌ی بحث سیاه‌نمایی و سفید‌نمایی‌ای که در مور فیلم مطرح شده،لازم است بگویم که چه سفید‌نمایی‌ای بیشتر از اینکه شخصیت طوبی بعد از آن همه مسائلی که در فیلم «زیر پوست شهر» دیدیم،هنوز ایستاده است و از پا ننشسته و همه‌ی مشکلاتش هم باعث نشده که از روند زندگی جا بماند. این می‌تواند برای هرکسی که این شرایط را دارد درسی باشد که از پا ننشیند و ادامه دهد.

در این نشست که با استقبال مردم همراه بود، مهرزاد دانش، منتقد سینما هم حضور داشت و همراه با کارگردان فیلم در پایان به سوالات تماشاگران پاسخ دادند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظر شما