دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۰
کد خبر: ۸۲۱۰۶
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
مشهورترین داستان کوتاه شرلی جکسون در کارگاه داستان نویسی محمرضا گودرزی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا گودرزی ابتدا داستان قرعه کشی «لاتاری» را برای حاضران خواند و با اشاره به این نکته که «لاتاری» داستانی به ظاهر ساده با روایتی از تجمع مردم یک دهکده برای برگزاری یک قرعه‌کشی است،گفت: این مراسم به ظاهر ساده، شروعی است برای شرلی جکسون تا خشونت انسان‌ها را در داستانی کوتاه نشان دهد. گردهمایی انسان‌های این دهکده با هدف انتخاب یک نفر برای کشته شدن صورت گرفته و این قرعه‌کشی سالانه به سنتی تبدیل شده که کسی به آن اعتراضی ندارد. در واقع برگزاری «لاتاری» برای آن‌ها فعالیتی اجتماعی محسوب می شود و برگزار نشدن آن توهین به سنت‌هاست.

گودرزی افزود: داستان «لاتاری» روایتی ساده، خطی و البته بی‌نقص دارد و سادگی‌اش سبب شده موضوع تلخ داستان و آن‌چه جکسون قصد داشته به انسان‌ها یادآوری کند بیشتر به چشم بیاید. «لاتاری» داستان خشونت درونی تمامی انسان‌ها در سراسر جهان است. داستان مردمان عادی دهکده ای که به سنت‌ها عادت کرده‌اند و برگزاری مسابقه لاتاری برای آن‌ها فعالیتی اجتماعی محسوب می‌شود و بدون تفکر، کشته شدن بی‌دلیل اطرافیانشان را پذیرفته‌اند.


نویسنده داستان«رویاهای بیداری» ادامه داد: لاتاری داستان مظلومیت زنانی را روایت می کند که در طول تاریخ مورد ستم سنت ها ی غلط قرار گرفتند. سنت هایی که زن را موجودی می داند که محدود به امور خانه و خانه داری است. تنها تفریحش غیبت و بازی های بچه گانه است که هیچ ارتباطی با دنیای جدی مردها ندارد.

در داستان لاتاری مردم  هر سال 27 ژوئن دور هم جمع می شوند تا طبق رسم کهن خود با لاتاری و قرعه کشی ما بین خودشان یک نفر را برای قربانی شدن انتخاب کنند. بعد هم همه به محض مشخص شدن قربانی با سنگ هایی که از قبل آماده کرده اند روی سر او می ریزند و سنگسارش می کنند.

گودرزی در پایان به زندگی و آثار شرلی جکسون اشاره کرد و گفت: شرلی هاردی جکسون سال ۱۹۱۶ در آمریکا زاده بدنیا آمد. معروف‌ترین اثر وی داستان کوتاه لاتاری است که برای اولین بار در مجله نیویورک به چاپ رسید و از مشهورترین داستان‌های کوتاه قرن بیستم است. لاتاری شرلی تاکنون هفت باردر نشر مرکز تجدید چاپ شده و آخرین چاپ آن در فروردین 1392 انتشار یافته است. جکسون، هشتم آگوست 1965 و در سن 48 سالگی در خواب درگذشت.

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه می‌توانند در روز سه شنبه هر هفته ساعت 15 به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنند.
نظر شما