دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۲۰
کد خبر: ۸۲۱۷۶
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹
ارزیابی نویسنده و کارگردان تئاتر از جشنواره تئاتر شهر:
حسین پارسایی نویسنده و کارگردان، که در دوره سوم از اعضا هیات بازبینی بخش های صحنه ای و باران جشنواره تئاتر شهر بود استقرار گروه های جوان در فرهنگسراهای سراسر شهر تهران را از جمله زیرساخت های موجود در جشنواره تئاتر شهر بر شمرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ حسین پارسایی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر شهر از ابتکارات فرهنگی و متناسب با اهداف و ماموریت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است، گفت: برای این جشنواره برنامه‌ریزی درستی صورت گرفته و سازمان فرهنگی هنری با توجه مراکز فرهنگی متعددی که در سطح شهر تهران دارد، می تواند کارگاه‌ها و فعالیت‌های هنری گسترده ای را در پایتخت برگزار کند.

وی با بیان این که تئاتر به فعالیت های فرهنگی از جنس جشنواره تئاتر شهر احتیاج دارد، افزود: این جشنواره با ارزش‌های اجتماعی شهر پیوند خورده و آثار جشنواره تئاتر شهر برای مخاطبان سطح شهر تولید می‌شوند. نمایش‌هایی با مضامین اجتماعی و شهری که موجب ارتقا عمومی و آگاهی‌اند و می‌توانند برای تئاتر کشور مفید باشند.

کارگردان «سردار مهر و ماه» ادامه داد: این جشنواره معرف هنرمندان جوانی است که پدیده‌های ناشناخته هنری هستند و بدون توقع کار می‌کنند. این هنرمندان نیازمند عرصه‌هایی هستند که این مسیر را برای آن‌ها هموار کند تا خود را به قله‌های مرتفع برسانند.

پارسایی با این توضیح که باید برای جشنواره تئاترشهر چشم انداز روشنی در نظر گرفت، تصریح کرد: برای بالابردن سطح کیفی و کمی آثار باید کارگاه‌‌های مختلفی برپا کرد. در حوزه ادبیات نمایشی و درام با شکل‌گیری کارگاه تخصصی تولید نمایشنامه و سوژه‌یابی می‌توان قدم مهمی در این مسیر برداشت. همچنین مشاوره برای هنرمندان جوان برای شیوه‌های اجرایی می‌تواند در کنار تولید قرار بگیرد تا حرکت علمی و تجربه هنرمندان جوان کامل‌تر شود.

کارگردان «یلدا» با توجه به لزوم استمرار اجراهای هنری در فرهنگسراهای پایتخت اضافه کرد: هنرمندانی از مناطق مختلف در جشنواره شرکت می‌کنند. می‌توان تمهیداتی اندیشید تا این افراد در فرهنگسرای محله خود مستقر شوند و به صحنه روند. 22 منطقه با 200 گروه نمایشی هسته مرکزی را تشکیل دهند و با هدف تمرکززدایی در مناطق مختلف اجرا داشته باشند.

پارسایی با این توضیح که بچه‌ها باید از سنین کودکی با هنر نمایش آشنا شوند، گفت: وظیفه‌ و دستوری بر دوش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است ولی خروجی خاصی از این دوستان نمی بینیم. اگر فرهنگسراها این کار را برای کودکان و نوجوانان از سنین پایین‌تر آغاز کنند، می توانند با طی کردن تحصیل بخش مهارتی و کاربردی، هنر نمایش را آموزش ببینند. با چنین زیرساختی می‌توان برای جشنواره تئاترشهر افق و چشم‌انداز خوبی دید که در تئاتر حرفه‌ای نیز موثر باشد. 

چهارمین جشنواره تئاترشهر با دبیری شهرام کرمی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اواخر شهریور و اوایل مهر 1394برگزار می شود.

نظر شما