دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۱
کد خبر: ۸۲۱۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
همزمان با روز کارآفرینی و با حضور جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، از آثار نقاشی هنرمندان قطع نخاع هشت سال دفاع مقدس در موزه شهدای اقبالی منطقه 10 رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در مراسم رونمایی از آثار هنرمندان جانباز قطع نخاعی؛ احمدرضا مومنی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 10 و رئیس فرهنگسرای عطار با تجلیل از رشادت‌های جانبازان در هشت سال مقاومت و مبارزه تاکید کرد: امروز لزوم حضور جانبازان در جامعه و در میان مردم بیش از پیش احساس می‌شود. انتقال ارزش‌ها و روحیه ایثار و فداکاری تنها بخش کوچکی از برکات این حضور است.

تجلیل از هنرمندان جانباز قطع نخاعی در نمایشگاه یاد یاران

وی با اشاره به آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: این آثار علاوه بر ویژگی‌های فنی و هنری، دارای حس معنوی بالایی است و ما بر این باوریم که اگر کسی برای آموزش نزد این هنرمندان بیاید فقط فن یاد نمی‌گیرد، بلکه اهل دل می‌شود. بنابراین بایستی بستری فراهم کنیم تا اساتید ارزشی و متعهد بتوانند چهره به چهره با نسل جوان ارتباط برقرار کرده و هنر خود را آموزش دهند. زیرا ارتباط با مردم، علاوه بر اثرات روحی روانی که بر خود جانبازان دارد می‌تواند در انتقال پیام و فرهنگ به جامعه تاثیرگذر باشد.
مومنی افزود: شاید برخی غفلت‌ها باعث شده تا امروز از همه پتانسیل‌های موجود استفاده نشود اما تلاش خواهیم کرد که حداقل در این منطقه از حضور این عزیزان نهایت استفاده را ببریم تا زمینه برای حضورشان در سایر مناطق نیز فراهم شود.

تجلیل از هنرمندان جانباز قطع نخاعی در نمایشگاه یاد یاران


مومنی با اشاره به فرصت‌هایی که مراکز فرهنگی هنری منطقه 10 در اختیار جانبازان و خانواده‌هایشان گذاشته است گفت: در حال حاضر ما در حوزه کتابخوانی تسهیلاتی برای جانبازان فراهم کرده‌ایم تا برای آنان کتاب ببریم ولی قابلیت‌های سازمان فرهنگی هنری بیش از اینهاست و بایستی برنامه‌ریزی کلانی در این خصوص انجام شود.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد با دو رویکرد معرفی آثار و ایجاد فضای آموزش، زمینه حضور بیشتر جانبازان در اجتماع فراهم شود
مومنی همچنین از برگزاری کنگره بزرگ  مقاومت در آغاز مهرماه خبرداد و گفت: تلاش می‌کنیم در برنامه‌های گوناگون مانند هفته دفاع مقدس، روز قدس و مناسبت‌های مشابه، از هنرمندان جانباز بهره‌مند شویم و به سمتی برویم که توانمندی‌های جانبازان و رزمندگان را به نمایش بگذارد و همچنین فرصت‌هایی را برای پویایی اقتصاد هنر فراهم کند.

انعکاس آرمان های انقلاب در آثار هنری جانبازان

در حاشیه این مراسم، دو تن از جانبازان در محوطه موزه به صورت ورک شاپ، تابلوهای نقاش خود را کامل کردند و چند تن از جانبازان به طرح دغدغه‌های خود پرداختند.

تجلیل از هنرمندان جانباز قطع نخاعی در نمایشگاه یاد یاران

ناصر تقی زاده جانباز و مدرس نقاشی با اشاره به دغدغه‌های قشر هنرمندان جانباز گفت: بسیاری از هنرمندان جانباز می‌توانند در خانه یا آسایشگاه بنشینند و اثر هنری تولید کنند و به فروش برسانند اما دغدغه اصلی آنان حضور موثر در جامعه و انتقال تجربیات خود به نسل جدید است. انتظار ما از مسئولان این است که شرایط حضور اجتماعی جانبازان را فراهم کنند. تلاش من برای تدریس نقاشی در مکان‌های مختلف نیز در واقع به سبب همین انگیزه بوده و هست. 
او تصریح کرد: تدریس یک جانباز هنرمند به مردم و ارائه آثار هنری این عزیزان یکی از بهترین راهکارهای ارائه ارزشهای انقلاب به جامعه است زیرا یک هنرمند تمام تراوشات روحش را روی تابلو منعکس می‌کند.

تجلیل از هنرمندان جانباز قطع نخاعی در نمایشگاه یاد یاران

در ادامه حسن سیاح جانباز 70 درصد و قطع نخاعی گفت: هنر هم برای هنرمند و هم برای مخاطب آرامش بخش روح و روان است. اگر زمینه حضور هنرمندان جانباز در جامعه فراهم شود، می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی آنان را نیز مرتفع کرد. چرا که متاسفانه برخی از جانبازان دغدغه دارند و وضعیت معیشتی و درمانی مناسبی ندارند.

موسی سلامت نیز با انتقاد از بی‌توجهی چندین سال اخیر نسبت به جانبازان گفت: چندین سال است که به بهانه کمبود بودجه، از حضور مدرسان هنری در آسایشگاه ممانعت می‌شود.

تجلیل از هنرمندان جانباز قطع نخاعی در نمایشگاه یاد یاران

اين نمايشگاه به مدت يک هفته از ساعت 9 تا 19 هر روز داير است و آثار عباس ساکي، مجيد ملک‌زاده و محمدباقر بابادي از دیگر هنرمندان جانباز قطع نخاعي نیز در آن به نمایش در آمده است. 
علاقه مندان براي بازدید از این نمایشگاه می‌توانند به «خانه موزه شهيدان اقبالي» واقع در خيابان کميل غربي، بعد از چهارراه قليچ‌خاني مراجعه کنند يا به منظور کسب اطلاعات بيشتر با شماره 66691546 تماس بگيرند.
برچسب ها: فرهنگسرای عطار
نظر شما