دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۱
کد خبر: ۸۲۱۸۵
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
کمال تبریزی در نشست نقد و بررسی پاداش در فرهنگسرای فردوس عنوان کرد:
فیلم سینمایی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» با حضور عوامل آن در فرهنگسرای فردوس به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ویژه برنامه «سکانس» مربوط به اکران و نقد فیلم سینمایی «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» با حضور کمال تبریزی کارگردان، مهدی کریمی تهیه کننده، آشا محرابی بازیگر و محمدرضا سکوت فیلمبردار؛ شب گذشته، پنجم مردادماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه کارگردان فیلم اظهار کرد: ما با شوق و شعف خاصی ساخت این فیلم سینمایی را آغاز کردیم. این شور و اشتیاق نیز تا زمانی که مراحل فنی کار انجام می‌شد، ادامه داشت، اما متاسفانه بنا به دلایل و سلایق شخصی این فیلم سال‌ها فرصت نمایش پیدا نکرد تا به امروز که به صورت ناقص آن را روی پرده فرستادیم.

«پاداش» نقد ریاکاری‌ست به دور از کلیشه‌ها
 
وی افزود: این فیلمی که هم اکنون روی پرده دیدیم روح فیلم اصلی را با خود دارد، اما بسیاری از صحنه‌های فیلم کوتاه شده، برای همین ممکن است در برخی مواقع پراکندگی در کار مشاهده شود، هر چند چاره‌ای جز این امر نداشتیم، چون اگر این کار را نمی‌کردیم ممکن بود که دیگر این شرایط برای کار فراهم نشود تا فیلم روی پرده برود. نکته دیگر اینکه هزینه فیلمسازی در کشور ما بسیار بالاست، برای همین اگر فیلمی تولید شود، ولی روی پرده نرود، افراد بسیاری دچار خسارت مالی خواهند شد، برای همین اکران شدن این فیلم با همین وضعیت موجود، بهتر از ندیدن آن است.
 
این کارگردان ادامه داد: درباره اکران این فیلم هم باید بگویم به هیچ وجه شرایط خوبی برای نمایش آن پیش نیامد. در کلامی رقابت اکران برای این فیلم با دیگر کارهای روی پرده یکسان نبود. این نابرابری در شرایطی بود که تبلیغات این کار هم به هیچ وجه مطلوب نبود. عوامل بسیار دیگری را هم می‌توان ذکر کرد که بهتر است به آن اشاره‌ای نداشته باشیم.

«پاداش» نقد ریاکاری‌ست به دور از کلیشه‌ها
 
تبریزی درباره مضمون «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» چنین توضیح داد: موضوع اصلی فیلم حج است و به تاثیرات این مناسک به روی انسان‌ها اشاره دارد. برای همین سعی کردیم با محور قرار دادن زندگی فردی که دائماً در حال ریاکاری مذهبی است نشان دهیم، چگونه این فرد در موقعیت‌های مختلف عکس‌العمل‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد، همچنین مراحلی که به تحول این فرد منجر می‌شود سعی شده به هیچ وجه کلیشه نباشد. برای همین این تحول را ما به صورت عینی در کار نشان ندادیم، فقط در سکانس پایانی به این تغییر اشاره می‌کنیم.
 
وی به توضیح فوق اضافه کرد: در این فیلم می‌خواستم نکته‌ای دیگر را هم بیان کنم. آن نیز این است که در سفر حج یکرنگی اصل بارز است. یعنی از رئیس جمهور گرفته تا افراد عادی اجتماع در مناسک حج یکسان هستند. این ایده محور اصلی این فیلم بود که معتقدم با وجود آسیب‌های فراوانی که در ممیزی دید تا حدودی توانست اصل مطلب را بیان کند.
کارگردان فیلم «لیلی با من است» ادامه داد: فیلمسازی در حوزه سینمای دینی بسیار حساس است، چون ممکن است فیلمی که در کلیشه ویژگی بارز دارد، جدا از اینکه به کار صدمه می‌زند باعث دوری تماشاگر از مخاطبان این دست کارها بشود. برای همین باید به حوزه سینمای دینی ورودی دقیق و ظریف داشت. من در چند کار خود به زبانی جدی و طنز همیشه این نکته را مد نظر قرار داده‌ام که آموزه‌های مد نظرم، برداشتی خوب از موضوعات دینی باشد.
 
تبریزی با بیان اینکه کار مورد نظر برنامه‌های خوبی برای پخش در شبکه نمایش خانگی دارد، گفت: تمام تلاش ما این است که در شبکه نمایش بتوانیم فیلم را به شکلی کامل پخش کنیم. درباره نام این فیلم هم باید بگویم زمانی که برای این کار درخواست پروانه ساخت کردیم همین نام فعلی روی آن بود، اما زمان پخش وزیر ارشاد وقت تاکید داشت که نام رئیس جمهور از آن حذف شود. برای همین نام تغییر کرد، ولی با روی کار آمدن مسئولان فعلی توانستیم با نام اصلی فیلم را به نمایش درآوریم.

«پاداش» نقد ریاکاری‌ست به دور از کلیشه‌ها
 
وی درباره انتقاداتی که به فیلم شده چنین توضیح داد: من نقد را می‌پذیرم، زیرا با نقد است که اثر اوج می‌گیرد، اما بحث توهین با نقد فرق دارد، چون توهین هیچ کمکی به فیلم نمی‌کند و به نوعی سبب حاشیه‌سازی برای فیلم می‌شود.
 
در ادامه این مراسم مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم هم چنین گفت: اولین کار من در سینما به عنوان تهیه‌کننده فیلم «مهر مادری» به کارگردانی کمال تبریزی بود. امروز هم خوشحالم که همکاری دوم خود را با این کارگردان دارم، زیرا این فیلمساز از داشته‌های خوبی در حوزه سینمای دینی بهره برده و به نوعی کار کردن با وی لذت فراوان دارد.

«پاداش» نقد ریاکاری‌ست به دور از کلیشه‌ها
 
وی ادامه داد: خوشحالم بالاخره زحمات 10 ساله ما درباره این فیلم به بار نشست و توانستیم کار را روی پرده ببریم. در این باره امیدواریم که با حمایت‌هایی که تماشاگران از فیلم می‌کنند تا حدودی خستگی کار از تن ما درآید.
 
آشا محرابی، بازیگر فیلم  نیز در پایان این مراسم تصریح کرد: در این کار در 3 نقش جلوی دوربین رفتم که هر سه آنها تیپ بودند. درباره تیپ هم باید بگویم که ایفای آن سخت‌تر از کاراکتر است، اما دوست دارم روزی بتوانم در کاری از تبریزی، نقش کاراکتر داشته باشم. در انتها باید بگویم که حضور در کار تبریزی برای هر بازیگری غنیمت است، چون همانند کلاس درس به شمار می‌آید.
مطالب مرتبط
نظر شما