شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۱
کد خبر: ۸۲۲۵۳
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه این سازمان انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی را به نسل های تازه وظیفه خود می داند گفت: ادامه روند جاری در انتقال فرهنگ در کشور منجر به گسست نسلی می شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از خبرگزاری مهر، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران عصر روز گذشته با حضور در خبرگزاری مهر، ضمن بازدید از خبرگزاری، به سوالات خبرنگاران مهر درباره این سازمان پاسخ داد.
 
صلاحی در پاسخ به سوالی درباره سیاست های این سازمان در حوزه مدیریت فرهنگی طی دوره مدیریت وی اظهار داشت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یکی از گسترده ترین سازمان های اجرایی در حوزه فرهنگ است و همه جلوه های هنری را در این دوره در راستای مدیریتی فرهنگی مورد توجه قرار خواهد داد. در این سازمان مسوولین متعددی حضور داشته اند که همه دارای سال ها تجربه هستند و یکی از برنامه های جدی من در مدیریت سازمان، استفاده از توان و تجربه همه این مدیران است. زمانی هم که استاندار خراسان بودم مدیران قبل از خودم را جمع کردم و خواستم که نظر مشورتی خودشان را به من ارائه دهند. ما نباید به تجربه مدیران قبل از خودمان بی توجه باشیم و چرخ را هم از ابتدا اختراع کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه سازمان از بدنه اجرایی خوبی نیز برخوردار است و حتی در تغییرات مدیریتی سازمان نیز من از نبروهای بدنه سازمان استفاده کردم.

فرهنگ سازی؛ تنها راه حل مشکلات کشور

صلاحی در ادامه با اشاره به اهمیت مساله فرهنگ در کشور که منجر به سفارش و دغدغه جدی مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ طی سال های گذشته و جاری شده است، اظهار کرد: موضوع فرهنگ نیاز اول امروز کشور است اما فرهنگ نه به یک معنای ضیق. ما ایرانیان مردمی فرهنگی بودیم که با ظهور اسلام به خاطر همین سابقه فرهنگی مان؛ آن را پذیرفتیم. بحث بعدی به موضوع فرهنگ سازی باز می گردد. شکی نیست که بسیاری از مشکلات ما توسط امر فرهنگ حل می شود. شما دیدید که در موضوعی مثل کم آبی و کاهش مصرف آب چیزی جز فرهنگ سازی چاره ساز نشد.  در موضوع مشابه دیگری مثل ترافیک نیز بحث همین است، چقدر از معضل ترافیکی ما با ساخت فیلم و سریال و انیمیشن حل شد و چقدرش با موضوعات دیگر؟ در بحث کاهش تولید زباله و یا حتی فراتر از اینها در موضوع دفاع از این سرزمین یا سوادآموزی چیزی جز فرهنگ توانست ما را موفق کند؟ آیا چیزی جز فرهنگ و اخلاق و منطق بود که در این مذاکرات ما را موفق کرد؟ پس اگر فرهنگ را دغدغه اصلی می دانیم برخی فکر نکنند به اقتصاد و معیشت و ...بی توجهیم. فرهنگ زیر بنای همه چیز در کشور است؛ در واقع فرهنگ هم زیر بناست و هم روبناست.

روند انتقال فرهنگ در کشور ضعیف است

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه سازمان مطبوع وی ساخت و حفظ و انتقال فرهنگی ایرانی اسلامی را وظیفه خود می داند، عنوان کرد: مساله انتقال فرهنگ اسلامی ایرانی ما به نسل بعد در کشور ما کم و ضعیف بوده است. این اتفاق باید در همه زمینه ها صورت بپذیرد. من فکر می کنم که ادامه این روند منجر به گسست نسلی می شود کما اینکه در برخی نقاط این اتفاق افتاده است. ما امروز در دنیا کشوری تاثیرگذار هستیم و به نظرم باید این تاثیر گذاری را از منظر و زاویه فرهنگی مورد توجه و سرمایه گذاری قرار دهیم

وی ادامه داد: هنر در کشور ما باید در خدمت فرهنگ قرار بگیرد. باید زیر بنای هنر فرهنگی باشد و کار هنری ابزاری برای بروز هنر در خدمت فرهنگ باشد. این یعنی حتی دیالوگی که در سینما رد و بدل می شود باید در خدمت فرهنگ باشد. شاید کسی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری دیالوگ فرهنگی نپذیرد اما از هنرمند می پذیرند. البته هنر در همه جلوه ها باید مورد توجه باشد و سازمان برای همه این موضوعات برنامه دارد. در حال حاضر سازمان برای همه حوزه های تحصصی هنری یک شورای تخصصی تشکیل داده است. من معتقدم که فرهنگ و هنر را تنها باید به کمک مردم جلو برد و باید برای اینکار پذیرای نظرات و صحبت های همه کارشناسان و دلسوزان و مردم بود.

مدیریت کتابخانه شهرداری متمرکز می شود

صلاحی همچنین با اشاره به استراتژی مدیریتی خود در حوزه سازمان در بخش توسعه کتاب خوانی گفت: تصمیم ما بر این بوده که همه کتابخانه های شهرداری با یک مرکزیت اداره شود. ما حدود ۹۰ کتابخانه داشتیم و ۳۰۰ کتابخانه نیز توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی سازمان اداره می شده است. با موافقت آقای قالیباف، تمامی این کتابخانه ها ذیل یک مجموعه توسط سازمان اداره خواهند شد. با امضای یک توافق نامه و ابلاغ آن در واقع مدیریت کتابخانه های معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری به سازمان منتقل شد و ان شا الله تا پایان مرداد تعداد آنها به ۴۰۰ باب می رسد.

تعیین تکلیف وظایف نهادهای همپوشان

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین با اشاره به همپوشانی اجرایی برخی نهادهای فرهنگی شهرداری تهران و تعیین تکلیف آن گفت: پروسه اجرایی تعیین تکلیف مراکز و اماکنی که فعالیت های آنها با یکدیگر همپوشانی دارد شروع شده است و در فاز نخست اماکن و خانه هایی که در دست دیگر بخش ها برای فعالیت فرهنگی بوده است به سازمان تحویل داده شده است. بحث تحویل کتابخانه ها و پردیس خاوران و ملک به سازمان نیز اجرایی شده است. طرح تفکیک وظایف نیز هفته آینده در شورای شهر بررسی میشود که در آن عنوان شده کارهای قله ای و حرفه ای در بخش فرهنگ توسط سازمان و کارهای دامنه ای توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی انجام بپذیرد و البته زیر نظر و هماهنگی نزدیک صورت بپذیرد.

در این راستا مدیریت خانه موزه قصر نیز به احتمال زیاد به سازمان واگذار خواهد شد و الان در دست بررسی است و البته مدیریت سایر باغ موزه ها به طور قطع به سازمان منتقل خواهد شد. 
برچسب ها: محمود صلاحی
نظر شما