دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۰
کد خبر: ۸۲۳۱۴
|
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳
سید آبادی از برنامه‌های تابستانه گفت:
رئیس فرهنگسرای شهر معتقد است که برنامه‌های فرهنگی برای اثرگذاری بیشتر در منطقه ۱۲ باید در دو حوزه فرهنگ عمومی و هویت دینی تنظیم شوند.
ملوک سیدآبادی در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ درباره شیوه برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های فرهنگی در منطقه 12 گفت: یکی از نکات مهم در حوزه برنامه‌ریزی فرهنگی و سیاست‌های فرهنگی، بحث فرهنگسازی است. با برنامه‌های تبلیغی نمی‌توان راه به جایی برد زیرا اثرگذاری کوتاه مدتی دارد. کار فرهنگی اگر ریشه‌دار باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. به همین منظور، ما برنامه‌هایمان را در دو حوزه فرهنگ عمومی و هویت دینی تنظیم کرده‌ایم.

وی در توضیح برنامه‌هایی که در راستای فرهنگ عمومی و هویت دینی در این منطقه به نتیجه رسیده است، گفت: برای نخستین بار بحث افطاری ساده را بین مردم فرهنگسازی کردیم. برنامه از این قرار بود که برای هر محله پوسترهایی جداگانه طراحی و مردم را به شرکت در مراسم افطاری ساده تشویق کردیم. بدین ترتیب، تمام مراکز ما در منطقه 12، بدون هزینه یک ریال مراسم افطاری ساده را برگزار کردند. بعضی از خانواده‌ها علاوه بر پرداخت کل هزینه، تا 50 درصد در کارهای اجرایی نیز ما را یاری می‌رساندند. جالب آن است که خانواده‌ها تعداد مهمانان خویش را نیز اعلام می‌کردند و از این طریق بحث افطاری ساده را در میان بستگان خود اطلاع‌رسانی می‌کردند.
 
وی در ادامه درباره برنامه «خوان الهی» افزود: هنگامی که صحبت از کار خیر می‌شود، هر مدیری باید بتواند از خیرین منطقه خویش کمک‌های مالی دریافت کند. ما در این ایام توانستیم کمک‌های غیرنقدی بسیار زیادی به دست آوریم. از طرفی، افراد از 500 هزار تا بیش از 4 میلیون تومان به ما کمک کردند و تمام این کمک‌ها ما را در پیشبرد هدف‌ها یاری رساند.

سیدآبادی درباره برنامه‌هایی که برای خیرین منطقه در نظر دارد، گفت: در شهریورماه برنامه‌ای برای تجلیل از نیکوکاران منطقه 12، اجرا خواهیم کرد که طی آن از تمام کسانی که حتی اندک کمکی در این کار خیر داشتند، قدردانی خواهیم کرد. تجلیل از نیکوکاران موتور محرکه‌ای برای دیگران خواهد بود تا زین پس مشارکت بیشتری در کار خیر داشته باشند.
 
وی افزود: طی یک برنامه‌ریزی، مردم را با مراکزی که ایتام را تحت پوشش قرار می‌دهند، آشنا کردیم تا آن‌ها بدون واسطه با چنین مراکزی ارتباط برقرار کنند و بدانند که همیشه کار خیر نیازمند واسطه نیست. علاوه بر این، حتی در خوابگاه شبانه بانوان منطقه 12 نیز مسابقه کتابخوانی برگزار کردیم و اتفاقا استقبال خوبی نیز صورت گرفت.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 12 درباره برنامه‌های تابستانی این فرهنگسرا گفت: با توجه به نشست‌هایی که از قبل با مدارس داشتیم، در روزهای باقی‌مانده تابستان برنامه‌ای ویژه والدین در نظر گرفته‌ایم. بدین ترتیب، همزمان که فرزندان مشغول آموزش دیدن در کلاس‌های مختلف هستند، مادران در دوره‌های آموزشی آشنایی با فضای مجازی شرکت می‌کنند تا بتوانند با شرایط دنیای جدید آشنا شوند. این برنامه با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت خانواده و آشنایی با فضای مجازی برگزار می‌شود. حتی اگر کودکان با پدربزرگ‌هایشان به فرهنگسرا مراجعه کنند، برای آن‌ها فضای بازی با شطرنج را فراهم کرده‌ایم تا وقتشان به بهترین شکل استفاده کنند.

رئیس فرهنگسرای شهر در ادامه افزود: برنامه مستند «سراب» در حال ساخت است که به مقوله رمالی، دعانویسی و تکدی‌گری در منطقه 12 می‌پردازد.

وی با اشاره به اهمیت تناسب کار فرهنگی با مکان و منطقه گفت: از آنجا که منطقه 12 یکی از مناطق اصیل تهران است که بسیاری از چهره‌های انقلابی برخاسته از این منطقه بودند، در حال تولید کتاب‌هایی درباره شخصیت‌های معتبر این منطقه هستیم. 

سیدآبادی در پایان گفت: تعداد برنامه‌های مصوب منطقه 12 شامل 71 عنوان برنامه در تابستان با 153 برنامه اجرا است. البته برنامه مشارکتی فراوانی نیز در دست اجرا داریم که با کمک نیکوکاران انجام می‌شود.
نظر شما