دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۸۲۴۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه، دوشنبه ۲۶ مردادماه در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نخستین جلسه شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه، دوشنبه ۲۶ مردادماه با حضور محمود عزیزی، اصغر همت، شهرام کرمی، حامد حریری و سید جواد روشن برگزار شد.

شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه تشکیل شد

سوگواره خمسه می‌تواند جایگاه سازمان فرهنگی هنری را ارتقا بخشد
حامد حریری دبیر سوگواره خمسه در خصوص اجرای دومین سوگواره خمسه گفت: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین سوگواره خمسه در سال 93 و توجه ویژه هنرمندان و کارشناسان هنرهای مذهبی به این رویداد هنری که از آن به عنوان اتفاقی نادر در سال‌های اخیر یاد نمودند، برگزاری دومین دوره سوگواره خمسه می‌تواند جایگاه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را در برگزاری برنامه‌های مذهبی، آیین‌های مذهبی و هنر تئاتر ارتقا بخشد. 

شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه تشکیل شد

سوگواره خمسه در تقویم اجرایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ثبت می‌شود
شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با تشکر از حضور اعضای شورای سیاستگذاری به برنامه‌ریزی دقیق‌تر روند اجرایی این سوگواره و نیز آسیب‌شناسی سوگواره پیشین در جهت غنای هرچه بیش‌تر دومین سوگواره خمسه تاکید کرد و افزود: می‌خواهیم این رویداد را به عنوان یک سوگواره مستقل دینی در تقویم اجرایی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ثبت کنیم.

شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه تشکیل شد

بخش پژوهش و عکس به سوگواره خمسه اضافه شدند
سید جواد روشن قائم مقام دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه، با اشاره به حضور اعضای شورای سیاستگذاری عنوان کرد: دعوت از شما عزیزان در این نشست به سبب دریافت ایده‌ها و پیشنهادهایی است که به غنای هرچه بیشتر این سوگواره کمک کند و همین طور بتوانیم این راهکارها را ثبت و حفظ کرده و برای دوره‌های بعدی در اختیار عزیزان دیگری که می‌خواهند دوره‌های بعدی سوگواره خمسه را برگزار کنند بگذاریم.
   
روشن در خصوص تغییرات دومین دوره سوگواره با دوره پیشین گفت: با حفظ اصول سوگواره نخستین سعی کردیم در روند اجرایی آن تغییراتی ایجاد کنیم. اول آنکه به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که از دهه اول محرم برنامه‌های آیینی سوگواره آغاز شده و در دهه‌های دو و سوم و ماه صفر نیز ادامه خواهد داشت تا با برگزاری مراسم اختتامیه در آذرماه 94 به پایان آن برسیم و دوم از فضا‌های عمومی‌تر که مخاطب عام‌تری را نیز در بر خواهد داشت نظیر فرهنگسراها و بوستان‌ها و برخی تالار‌های نمایشی در برگزاری سوگواره بهره ببریم.
 
وی در ادامه به اضافه شدن بخش پژوهش، عکس و چاپ مجموعه مقالات علمی و پژوهشی در پایان سوگواره خبر داد.

شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه تشکیل شد

باید از تمام پتانسیل جامعه استفاده کرد
محمود عزیزی با استقبال از اضافه شدن بخش پژوهش تاکید کرد: امسال ما در زمینه تحقیق و پژوهش نیاز به کار جدی داریم و چه خوب است که صرفا اکتفا به برگزاری سمینار و فعالیت‌های پراکنده نکنیم و در صدد راه‌اندازی یک پژوهشکده بین‌المللی با مضامین مذهبی باشیم و در این زمینه از صاحب نظران و متخصصان هم کمک گرفته شود تا فعالیت‌های پژوهشی همواره استمرار داشته باشد.
 
وی افزود: در برگزاری جشنواره‌ها و سوگواره‌های نمایشی و مذهبی باید از همه پتانسیل‌های موجود در جامعه استفاده کرد تا رویداد هنری ماندگار و تاثیرگذاری شکل بگیرد.
 
محتوا را در نظر بگیریم نه ظاهر را
اصغر همت در خصوص برگزاری دور دوم سوگواره خمسه ابراز امیدواری کرد که با تشکیل شورای سیاستگذاری و هیات‌های مرتبط، این سوگواره کیفیت اجرایی و محتوایی خوبی داشته باشد و شاید مهم‌ترین چیز در بدو آغاز سوگواره این است که یک آسیب‌شناسی در مورد جشنواره‌های موضوعی انجام شود.‌
 
همت تاکید کرد: معنا، محتوا و درون مایه موضوعات مذهبی همواره باید مد نظر قرار گیرد نه موضوعات ظاهری. از آن جایی که مفاهیم مذهبی و سیره ائمه اطهار برای ما بسیار مهم است باید در این زمینه تلاش بیشتری کرد و در برگزاری رویدادهایی نظیر سوگواره مذهبی خمسه تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مفهوم و محتوا مشخص شود. 

شورای سیاستگذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین های مذهبی خمسه تشکیل شد

در پایاین احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه توسط دبیر جشنواره به آن‌ها تقدیم شد.
 
دومين سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه»، همزمان با محرم و صفر سال جاری در تهران و به دبیری حامد حريري در بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، تئاتر ميدانی و خیابانی، تعزیه، آیين‌های مذهبی و عكس برگزار خواهد شد.
نظر شما