يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۵
کد خبر: ۸۲۶۲۷
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کتاب «یکی بود، یکی نبود؛ مرتضی پاشایی یک تحلیل اجتماعی- ارتباطی» با حضور اسماعیل رمضانی نویسنده کتاب، دکتر مهدی محسنیان‌راد، دکتر مسعود کوثری دوشنبه نهم شهریور در فرهنگسرای رسانه رونمایی می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این مراسم رونمایی دکتر مهدی محسنیان‌راد، پژوهشگر ارتباطات و رسانه، دکتر مسعود کوثری، پژوهشگر ارتباطات اجتماعی و اسماعیل رمضانی، نویسنده کتاب حضور دارند و بازتاب واکنش‎های مرگ «مرتضی پاشایی» خواننده فقید موسیقی پاپ کشورمان را از ابعاد فرهنگی ، اجتماعی و رسانه‎ای تحلیل و بررسی می کنند.

کتاب «یکی بود، یکی نبود» به قلم اسماعیل رمضانی به بازتاب واکنش‎های مرگ مرتضی پاشایی در بیست و سوم آبان 1393 خورشیدی به عنوان یک پدیده اجتماعی در جامعه‎ی ما با دید تحلیلی پرداخته است.

این کتاب در یک مقدمه، سه فصل و 120 صفحه تدوین و توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ رسیده  است. در مقدمه این کتاب نویسنده در مورد انگیزه خود از نوشتن این کتاب، بر این باور است که تحلیلگران اجتماعی به دلیل عقب بودن از جریان مرگ مرتضی پاشایی قادر به ارائه تحلیلی جامع در مورد آن نیستند.

فصل نخست کتاب با موضوع «مرتضی پاشایی چرا «بزرگ» شد؟» به عناوین بستر اجتماعی، ویژگی های شخصی (اول: موسیقی، دوم: زمان مرگ و سوم:نوع مرگ)، کارکرد رسانه ها، رسانه‎های رسمی، رسانه های غیر رسمی و در پایان جمع بندی، اشاره دارد.

نویسنده در ابتدای این فصل به طرح پرسش چرا مرتضی پاشایی این قدر بزرگ شد؟ می پردازد و پس از بررسی و واکاوی بسترهای جامعه و عوامل و امکانات شکل گیری چنین پدیده ای به این نتیجه می رسد که باید آن را در قالب یک نظام گفتمانی، نظام‌مند و سیستمی مورد تحلیل قرار داد تا به یک جمع بندی جامع رسید.

نویسنده فصل دوم کتاب را با عنوان «از پدیده مرتضی پاشایی چه چیزی آموختیم؟» به مباحث فاصله طبقاتی؛ از «کف بازار» تا «برج عاج»، جاماندگی جامعه شناسی ایرانی، جوانمرگی راز ماندگاری است، نسل جدید؛ با اخلاق یا بی اخلاق؟، آیا ما «خود» نماییم؟، در جستجوی «آیین»، اقتصاد و فرهنگ مردم پسند، فرهنگ نخبه فرهنگ عامه؛ دو نمونه تاریخی اختصاص داده است.

فصل سوم کتاب «یکی بود، یکی نبود» با عنوان پیوست ها در قالب مطالب متنی و تصویری، بر زندگی و مرگ مرتضی پاشایی نظر انداخته است. نویسنده عکس های این فصل را با محوریت «گشتی در دوران زندگی کاری و حرفه ای مرتضی پاشایی»، «هنرمندان و چهره های سرشناس در سوگ مرتضی پاشایی چه نوشتند؟»، «ناگفته های زندگی و مرگ مرتضی پاشایی از زبان خانواده اش»، «گفت و گو با پزشک مرتضی پاشایی» و «از تولد تا مرگ و بعد از مرگ به روایت تصویر» انتخاب کرده است.

ورود به این مراسم برای عموم آزاد است؛ عرضه کتاب در کتاب‌فروشی‌ها نیز از روز دوشنبه و همزمان با برگزاری مراسم رونمایی آغاز خواهد شد.

مراسم رونمایی از کتاب «یکی بود، یکی نبود» دوشنبه 9 شهریور از ساعت 10 الی 12 در فرهنگسرای رسانه به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گل‌نبی، خیابان ناطق نوری، میدان قبا برگزار می‎شود.

نظر شما