سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۴:۴۰
کد خبر: ۸۲۶۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
نخستین نشست هیئت داوران چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی در محل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نخستین نشست هیئت داوران چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پنج شنبه، پنجم شهریور ماه با حضور داوران این جشنواره برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، احمدرضا مومنی، رئیس فرهنگسرای عطار با اشاره به این‌که قرار است جشنواره‌ها به صورت متمرکز برگزار شود گفت: جشنواره کتابخوانی به چهارمین دوره خود رسیده و با توجه به این‌که جشنواره، مجازی است، این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان از سراسر کشور در آن شرکت کنند. 

به گفته مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۰، چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی با مشارکت حوزه هنری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان محیط زیست، موسسه شهر کتاب و بنیاد رودکی برگزار می‌شود. 

در ادامه حسن آذری، دبیر جشنواره مجازی کتابخوانی با اشاره به چگونگی شرکت در این جشنواره گفت: ما کتاب‌هایی را معرفی کردیم و از مخاطب خواستیم حداقل یک و حداکثر ۱۰ کتاب را انتخاب و به چهار پرسش تشریحی ما پاسخ دهد. 

وی تفاوت جشنواره چهارم با سه دوره پیش را اضافه شدن بخش کودک دانست و افزود: این دوره، کودکان ۴ تا ۷ سال هم به جشنواره اضافه شده‌اند. به این معنی که والدین یا مربیان کتاب‌ها را برای بچه‌ها می‌خوانند و آن‌ها درک و دریافت خود از کتاب را نقاشی می‌کنند. پدر و مادر با گوشی همراه خود از نقاشی‌ها عکس می‌گیرند و برای ما ارسال می‌کنند. 

آذری به این‌که داوری آثار در دو بخش انجام می‌شود، اشاره و بیان کرد: با توجه به حجم بالای آثار، پاسخ شرکت‌ کنندگان در دو بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این معنی که ابتدا یک داوری اولیه انجام می‌شود و پس از آن کار‌ها در اختیار هیئت داوران قرار می‌گیرد تا آن‌ها به هر پاسخ تشریحی، بین صفر تا ۱۰ امتیاز بدهند. هر مخاطبی که بیشترین امتیاز را دریافت کند درشمار برگزیدگان جشنواره قرار می‌گیرد. 

در ادامه هر کدام از اعضای هیئت داوران به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند. اسدالله امرایی پیشنهاد کرد تا کتاب‌های چند ترجمه‌ای تعیین تکلیف شوند. وی همچنین درخواست کرد فهرست کتاب‌هایی که داوران چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی نویسنده یا مترجم آن بوده‌اند حذف شود. 

اسدالله امرایی همچنین در این جلسه از انتشار همه ترجمه‌هایش به خط بریل خبر داد و گفت: من همه کار‌هایم را در اختیار بنیاد رودکی می‌گذارم تا به خط بریل هم منتشر شود. چراکه یکی از مشکلات ما این است که به افراد معلول و کم‌بینا و نابینا، خدمات چندانی ارائه نمی‌دهیم. 

مصطفی رحماندوست هم پیشنهاد کرد با مشارکت کتابخانه ملی و ناشران مختلف، سال آینده آثاری که در جشنواره مجازی کتابخوانی معرفی می‌شوند، به صورت کتاب گویا هم منتشر و تولید شده باشند. تاکنون ۹۱ عنوان از آثار مصطفی رحماندوست به صورت کتاب گویا منتشر شده است. 

نخستین نشست هیئت داوران جشنواره مجازی کتابخوانی برگزار شد

بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس و سروش صحت نویسنده و کارگردان نیز پیشنهادات خود را به حسن آذری دبیر جشنواره ارائه کردند. در پایان نیز حسن اذری از انتشار مجموعه شعر و داستان برگزیدگان چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خبر داد. 

بلقیس سلیمانی، مصطفی رحماندوست، ابوافضل همتی آهویی، اسدالله امرایی، سروش صحت، سیامک گلشیری و منصور ضابطیان داوران چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی هستند. 

چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی تا پایان شهریور ماه به همت کتابخانه فرهنگسرای عطار در حال برگزاری است.
نظر شما