چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۵
کد خبر: ۸۲۷۰۰
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
هیئت صد نفره فرهنگی و انتشاراتی جمهوری اسلامی ایران، برای شرکت در نمایشگاه کتاب ۲۰۱۵ روسیه وارد مسکو شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعضای هیئت فرهنگی ایران را در سفر به مسکو جمعی از استادان دانشگاه، نویسندگان، گروه‌های هنری و موسیقی، گروه کودکان صلح و جمعی از مسئولان فرهنگی و دست‌اندرکاران صنعت نشر و بازار کتاب تشکیل می‌دهند. 
  
این گروه قرار است از فردا (چهارشنبه) که نمایشگاه کتاب مسکو در مجموعه نمایشگاهی «ودنخواه» آغاز می‌شود، فعالیت‌های فرهنگی خود را آغاز کنند. 
  
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئت فرهنگی ایران را در سفر به روسیه همراهی می‌کنند. 
  
مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو در این زمینه گفت: نمایشگاه کتاب ۲۰۱۵ مسکو توسط «سرگئی ناریشگین» رییس دومای روسیه همراه با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گشایش خواهد یافت و در غرفه ایران که امسال به عنوان میهمان ویژه شرکت دارد، در مدت پنج روز برگزاری نمایشگاه برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری اجرا خواهد شد. 
  
سنایی با اعلام اینکه در این مدت، چند رویداد فرهنگی مربوط به ایران و روسیه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: افزون بر ناشران، ۱۱تن از نویسندگان سر‌شناس، سه گروه هنری، ۱۵ تن از استادان دانشگاه، یک گروه نمایش و یک گروه از کودکان هنرمند ایرانی، برنامه‌های متعدد و متنوعی را در محل نمایشگاه و دیگر مراکز فرهنگی و انستیتوهای پژوهشی و دانشگاهی مسکو برای شناخت هرچه بیشتر مخاطبان روسی از فرهنگ ایران زمین و سابقه روابط دو ملت اجرا خواهند کرد. 
 
سنایی افزود: دیدار‌ها و برنامه‌های متعددی میان ناشران و نویسندگان ایرانی و روسی نیز در مراکز مختلف و در دسته‌های جداگانه پیش‌بینی شده است و افزون بر این برنامه‌ها، در این مدت گروه موسیقی به سرپرستی «کیوان ساکت» نیز در کنسرواتوار معروف چایکوفسکی مسکو اجرا خواهد داشت. 
 
سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: گروه کودکان صلح نیز چند برنامه در نمایشگاه و خارج از آن اجرا خواهند کرد. «هوشنگ مرادی کرمانی»، «میرجلال‌الدین کزازی»، «گروس عبدالملکیان» و «علی اصغر محمدخانی» از جمله دعوت شدگانی هستند که با استادان و نویسندگان روس نشست‌هایی خواهند داشت. 
  
جزییات هفته تهران-مسکو؛ سیمای فرهنگی دو پایتخت
در این نمایشگاه برنامه‌های فرهنگی تهران در مسکو به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با شعار «سیمای فرهنگی دو پایتخت» برگزار می‌شود. 
 
طبق این برنامه، پنج شنبه ۱۲ شهریور عصر شعر تهران با حضور گروس عبدالملکیان، فاضل نظری، یولتاق صادق و افشین یداللهی در سالن A نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو برگزار خواهد شد. در دومین نشست، روز جمعه عصر فرهنگ و هنر تهران با حضور دکتر محمود صلای رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دکتر شهرام گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران و در سومین نشست، عصر شاهنامه با حضور استاد میرجلال الدین کزازی اجرا خواهد شد.

در چهارمین نشست هم روز یکشنبه عصر داستان تهران با حضور استاد هوشنگ مرادی کرمانی، مینا فرشیدنیک دبیر جایزه داستان تهران و همچنین با قرائت داستان‌های برگزیده دوره اول جایزه داستان تهران برگزار خواهد شد. 

در بخش میدانی، نمایش‌هایی به زبان انگلیسی توسط گروه راگا به سرپرستی علی ربیعی در ساعت ۱۲، موسیقی وزیری توسط کیوان ساکت و محمد معتمدی در ساعت ۱۴ و نقالی شاهنامه‌ای و نقالی تهران توسط بهاره جهاندوست ساعت ۱۶ در سالن اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برگزار خواهد شد. 

همچنین هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ نمایشگاه عکس تهران با توضیحاتی به زبان روسی و همچنین نمایشگاه کاریکاتور تهران، منتخب بهترین کاریکاتورهای چاپ شده در کتب ایرانی برپا خواهد بود. در غرفه ایران که میهمان ویژه نمایشگاه است، بخشی به نام تهران تدارک دیده شده که ماکت‌هایی از شهر تهران در آن به نمایش در می‌آید.

همچنین در این نمایشگاه ۱۲ ناشر و تشکل مجمع ناشران دفاع مقدس از کشورمان برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو (۱۱ تا ۱۵ شهریور) حضور دارند. 
 ناشران با موضوعات دین، هنر، دفاع مقدس، کودک و نوجوان، کتب دانشگاهی، ادبیات و عمومی در نمایشگاه مسکو شرکت دارند و ۴۰۰ عنوان کتاب ترجمه به روسی به نمایش گذاشته می‌شود. 
   
در این نمایشگاه، نهادهای فرهنگی از جمله شهرداری تهران، بنیاد ایران‌شناسی و سعدی، باغ کتاب تهران، موسسه ایرانگردی و جهانگردی حضور خواهند داشت. 

منبع: ایرنا
نظر شما