شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۸۲۷۴۴
|
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۳
نشست «شاد زندگی کنیم» با رویکرد کنترل خشم ظهر روز گذشته در فرهنگسرای شفق برگزار شد.
به گزارش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست «شاد زندگی کنیم» با هدف توسعه ارتقای سلامت اجتماعی و رویکرد کنترل خشم برای شهروندان صبح روز چهارشنبه 11 شهریور در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

نسرین شیرازی، کارشناس برنامه در ابتدا به تعریف خشم با بیان مثال‌های گوناگون پرداخت و با همراه کردن مخاطبان در بحث‌های برنامه به ارائه عواقب ناشی از عدم کنترل خشم پرداخت.

شیرازی عنوان کرد: امروزه ریشه بسیاری از خشونت‌ها ناشی از مسائل اجتماعی و تربیتی است و این باعث شده که روانشناسان به بررسی علت کم‌تحملی و درهم‌ریختگی وضعیت روانی مردم ایران بپردازند. مشغله کاری در شهرهای بزرگ شاید یکی از دلایلی است که منجر به بروز خشم و خشونت شده است.

وی خشم را نوعی ناهنجاری در جامعه دانست و ضمن بیان راهکارهای مهار خشم و عصبانیت، نحوه واكنش به خشم و کنترل و مهار خشم گفت: خشم وضعیت روانی است که می‌تواند منجر به خشونت از طریق آسیب جسمی یا روانی به دیگری شود و بسیار خطرناک است.

با خطای شناختی خود مقابله کنیم
شیرازی در ادامه گفت: خشم نوعی هیجان روحی است که اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشایست دیگران بروز می‌کند. خشم می‌تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر یا یک عصبانیت شدید باشد. در هر حال پدیده‌ای کاملا طبیعی است و مانند دیگر احساسات نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی است، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی به وجود آورد. شناسایی رویدادهای منجر به تولید خشم، به ما در مقابله با خطای شناختی آن کمک می‌کند. به عنوان نمونه اندیشیدن به واکنش‌های اطرافیان و سعی در نادیده گرفتن آن کمک فراوانی به مخاطب می‌کند تا با آگاهی از چگونگی ایجاد خشم، رفتار خود را تغییر دهد.

وی افزود: هیچ چیزی در دنیا تغییر نمی‌کند. تنها چیزی که تغییر می‌کند خود شخص است. خشونت زمانی رخ می‌دهد که قادر به کنترل و مدیریت خشم نباشیم و به مرور زمان تبدیل به رفتارهای ناهنجار می‌شود. اگر می‌خواهید زندگی شما دچار تغییر و تحول شود یک قدم مثبت برای تغییر بردارید.

این روانشناس در ادامه با اشاره به این نکته که انسان‌ها باید قادر به تصمیم‌گیری و شناخت خود باشند و عدم توجه به نظرات دیگران باعث رشد قوه تعقل و تصمیم‌گیری آنها می‌شود، گفت: انسان دارای قوه تعقل، نباید اجازه دخالت و هدایت به دیگران بدهد یکی از دلایل عدم تصمیم‌گیری در افراد هدایت توسط دیگران است مانند تبعیت شهروندان از مدهای روز و به کارگیری و استفاده از پوشش‌های نامتعارف به دلیل تایید توسط دیگران و عدم قدرت تصمیم‌گیری فرد که باعث ایجاد این رفتار می‌شود. بعضی از رفتارها و هنجارها در ما نهادینه و تبدیل به هنجار شده است. برای نمونه در مجلس شادی می‌خندیم و در عزا گریه می‌کنیم. از این طریق فرد خود به هدایت خود می‌پردازد.

مهارت نه گفتن داشته باشید
وی افزود: مهارت نه گفتن یکی از لازمه‌های موفقیت فرد در زندگی شخصی و اجتماعی است. زندگی اجتماعی مستلزم رعایت مواردی است که هم حقوق دیگران و هم حقوق فرد در آن باید مورد توجه قرار گیرد. هر فردی، برای خود عقاید، ایده‌ها و اهدافی دارد، شیوه زندگی را برای خود برگزیده است و لازم است در مواردی که احساس می‌کند در برآوردن این اهداف و ایده‌ها با مشکل مواجه می‌شود، از مهارت‌های خاصی استفاده کند تا بتواند خود را در مسیر مورد نظرش نگه دارد. انسان اراده و اختیار و آگاهی دارد. بر اساس اراده خود می‌تواند تصمیم‌هایی برای زندگی داشته باشد. این تصمیم‌ها شامل موارد بسیار جزئی یا موارد بزرگ و پراهمیت می‌شود. برای مبارزه با موانع دست‌یابی به هدف، فرد به قاطعیت، قدرت و به عبارتی مهارتهایی چون نه گفتن و... نیاز دارد.

شیرازی در ادامه اظهار داشت: والدین در پرورش و تربیت کودک نقش اساسی بر عهده دارند. و اکنش والدین نسبت به اتفاقات روزمره اغلب به تعارض‌هایی منجر می‌شود که کودک بلافاصله آن را به عنوان الگو به ذهن می‌سپارد. والدین باید خود الگوی مناسبی برای کودک باشند تا کودک بتواند درس‌های بزرگی از قابلیت‌های روانی و فضایل اخلاقی والدین بیاموزد و هر قدر در زمینه مهارت‌های فرزندپروری استعداد داشته باشد، کودک در شرایط بهتری پرورش می‌یابد. الگوپذیری کودکان از والدین، اولیای مدرسه، وضعیت جامعه و خصوصا رسانه‌های جمعی و سریال‌ها و فیلم‌ها نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در خشونت جامعه دارد.

ورزش را از یاد نبرید
نسرین شیرازی اظهار داشت: خشم در همه انسان‌ها وجود دارد و انجام ورزش‌های ملائم و با شدت کم مانند شنا، دوچرخه‌سواری، و دویدن آرام باعث افزایش آرامش و کاهش استرس و اضطراب در افراد می‌شود. هم‌چنین انجام ورزش‌های هوازی به مدت نیم ساعت و با شدت متوسط باعث شادابی انسان می‌شود.
 
شیرازی افزود: توصیه ما به افرادی که دچار تنش‌های روانی هستند، ورزش‌هایی است که ماهیت آرام‌سازی دارند. از آنجا که هنگام استرس و عصبانیت انسان دچار اسپاسم و انقباض عضلانی می‌شوید، انجام ورزش‌هایی مانند شنا باعث آرام شدن عضلات می‌شود و همزمان با آرامش بدن، ذهن نیز به آرامش می‌رسد.
برچسب ها: فرهنگسرای شفق
نظر شما