يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۶
کد خبر: ۸۲۸۷۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
مراسم ویژه یادواره شهدای ۱۷ شهریور با حضور رئیس و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با استقبال گسترده مردم در پیاده‌راه خیابان ۱۷ شهریور برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم یادواره شهدای جمعه خونین ۱۷ شهریور به همت فرهنگسراهای شهر، امید و اخلاق با برگزاری ده‌ها برنامه فرهنگی و هنری در پیاده‌راه خیابان شهریور و ایستگاه مترو شهدا، با استقبال ویژه مردم و با حضور مدیران ارشد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد. 

از ساعت ۱۰ صبح نمایشگاه عکسی از تصاویر ۳۲ شهید این حادثه حدفاصل خیابان شهبازی تا میدان شهدا برپا شد که یادآور اطلاعاتی از شهدای این واقعه تاریخی بود. از ساعت ۱۶ و با آغاز رسمی مراسم نیز، ضمن راه‌اندازی رادیو محیطی ۱۷ شهریور که با پخش موسیقی و گفت‌وگو با خانواده شهدا و نیز حضور کار‌شناسان مذهبی به مرور اتفاق‌های این روز می‌پرداخت، ایستگاه‌های کتاب و عکس نیز برپا شد. 
 
 بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در میدان شهدا برگزار شد
 
در ایستگاه عکس، شهروندانی که از این مسیر عبور می‌کردند، با شعار «اجازه نفوذ نمی‌دهیم» عکسی به یادگار می‌گرفتند و در غرفه کتاب هم از ده‌ها کتابی که با تخفیف ویژه ارائه شده بودند، استفاده می‌کردند. 
 
 بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در میدان شهدا برگزار شد

همچنین روبه‌روی ایستگاه مترو شهدا، هنرمندان نمایش خیابانی، حوادث جمعه سیاه ۱۷ شهریور را بازآفرینی کردند که با استقبال پرشور مخاطبان مواجه شد. محمود صلاحی رئیس و حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز برای دقایقی همراه با مردم شاهد اجرای این نمایش‌ها بودند. بازسازی طرح سیاه قلم وقایع هفدهم شهریور نیز در حاشیه مراسم اجرا شد. 

 بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در میدان شهدا برگزار شد

این مراسم از دیگر بخش‌هایی که با حضور گسترده مردم ادامه پیدا کرد، مسابقه نقاشی کودکان بود که کودکان زیر ۷ سال با استفاده از مدادرنگی، طرح‌هایی با موضوع حوادث ۱۷ شهریور را رنگ‌آمیزی می‌کردند و از آنان با اهدای جوایز تقدیر می‌شد. 
 
تقدیر از خانواده شهید محمد افجه‌ای
در غرفه رادیو، خواهر بزرگوار شهید محمد افجه‌ای، از شهدای جمعه خونین ۱۷ شهریور حضور پیدا کرد. گوهر افجه‌ای، که تصویری از برادرش را هم همراه خود دارد، می‌گوید: «محمد» وقتی شهید شد، فقط ۲۷ سال داشت. دو سال بود ازدواج کرده بود و یک دختر سه ماهه داشت. 

بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در میدان شهدا برگزار شد

وی در رابطه با حوادث آن روز گفت: وقتی آن روز محمد رفت، تا یک هفته از او خبری نداشتیم. همه جا را سر زدیم، نمی‌خواستیم قبول کنیم که نیست. تا اینکه برادر بزرگترم به بهشت زهرا رفت و بعد از دیدن ۲ هزار شهید، برادرم را شناسایی کرد. 
گوهر افجه‌ای در مورد احساسش از حضور در میدان شهدا گفت: این میدان، یادآور خون برادر جوانم و صد‌ها نفر از جوانان این مرز و بوم است. برای من هم میدان غم است و هم شادی؛ غم از دست دادن او و شادی اینکه شهادتش تحقق آرمان و اهدافش بود. 
 
این مراسم تا ساعت ۲۰ هفدهم شهریور در میدان شهدا ادامه داشت.
نظر شما