دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۱
کد خبر: ۸۲۸۸۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
در نشست «ترنم قلم» فرهنگسرای گلستان مطرح شد:
نشست نقد و بررسی مجموعه داستان «سهم من از دریا» با حضور ژیلا تقی‌زاده، لادن نیک‌نام و محمدرضا گودرزی در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای این نشست ادبی ژیلا تقی‌زاده داستان «مشترک مورد نظر» را از کتاب «سهم من از دریا» برای حاضران قرائت کرد. 
لادن نیک نام شاعر و منتقد با اشاره به پیوستگی داستان‌ها در مجموعه «سهم من از دریا»، عنوان کرد: این کتاب در ۱۳ طرح و داستان کوتاه نوشته شده است و در آن فضاسازی‌های متنوع و راوی‌های متعددی به چشم می‌خورد. 
  
وی افزود: نویسنده اثر با اشراف و تبحری که به داستان‌ها دارد حال و هوای یکسانی را در تمام داستان‌وار‌هایش دنبال کرده است. تقی‌زاده ۱۳ بار از آدم‌هایی نوشته است که در واقع یک نفر بیشتر نیستند. تمام داستان‌ها سرگذشت انسان خستگی ناپذیر و پویایی است که هر بار با کمی تفاوت از دفعه‌های قبل دست به تلاش می‌زند. 
 
نیک نام با اشاره به اینکه داستان‌های مجموعه «سهم من از دریا» قابلیت ادامه داده شدن دارد، تاکید کرد: من سفر و مکاشفه داستان‌های تقی‌زاده را دوست دارم اما باید این آدم‌ها به من خواننده بیشتر شناسانده شود تا با آن‌ها در ذهنم زندگی کنم.  
  
نویسنده «مورچه در ماه» با اشاره به شیوایی نثر نویسنده، بیان کرد: تقی‌زاده چون ظرافت‌های زنانه را می‌شناسد در داستان‌هایش روایت مردانه از قبیل قانون، عرف، تعصبات و.. را به چالش می‌کشد و در برخورد با این جهان راه حلی منطقی را پیگیری می‌کند. به همین دلیل است که نویسنده در داستان‌هایش مضمون‌های اجتماعی و دغدغه‌های روان‌شناسی را دنبال می‌کند. 
 
وی این کتاب را نوعی پرسه زدن در شهر تهران و شناخت شهروندان آن دانست و عنوان کرد: نویسنده به آرامی از این شهر بزرگ عبور کرده و داستان اهالی و گوشه‌هایی از زندگی آن‌ها را نقل کرده است.  
 
در ادامه این نشست محمدرضا گودرزی با رئالیستی خواندن «سهم من از دریا»، گفت: از مجموع ۱۳ داستان کوتاه ۷ داستان رئالیستی و ۶ داستان دیگر مدرن است. این نشان می‌دهد که نویسنده دغدغه واقعیت را دارد. اما واقعیت در داستان‌نویسی امری نسبی و وابسته به دیدگاه آدم‌هاست. 
  
وی با اشاره به اهمیت نظریه کانون روایت در ادبیات داستانی و روایت‌شناسی امروز؛ عنوان کرد: ۱۱ داستان «سهم من از دریا» کانون روایت درونی دارد و برای همین است که در مجموع کتاب از نظر حسی یکسان است و موقعیت‌ها و آدم‌ها آشنا هستند. 
 
نویسنده «نعش کش» ادامه داد: این کتاب در واقع حسی نوشته شده اما از نظر لحن، نثر و جو روانی داستان خیلی خوب است. 
 
گودرزی خطاب به نویسندگان جوان، تصریح کرد: اطلاعات مورد نیاز خواننده را در اولین فرصت در اختیار خواننده قرار دهید. لزومی ندارد که به فرض مثال از ضمیرهای پشت سر هم استفاده کنید. بهتر است از ابتدا به جای ضمیر اسم بیاورید و مساله را پیچ و تاب ندهید. 
 
نویسنده «سهم من از دریا» در پایان تاکید کرد: رویداد‌ها و آدم‌های این کتاب آمیخته‌ای از واقعیت و خیالند و جنبه‌هایی از زندگی و تجربه خودم در کتاب آمده است اما در پیوند با خیال و فانتزی. 
 
ژیلا تقی‌زاده، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس و نقاش، متولد سال ۱۳۳۸ در تهران است. او فارغ‌التحصیل کار‌شناسی گرافیک از دانشگاه الزهرا(س) در سال ۱۳۶۷ است. از سال ۱۳۸۴ تاکنون با رادیوی صدای آشنا، رادیو فرهنگ و رادیو جوان در زمینه نمایشنامه‌نویسی رادیویی همکاری داشته و فیلمنامه‌نویسی قسمت‌هایی از سریال آموزشی «حرف حساب» شبکه هفت را در سال ۱۳۸۹ عهده‌دار بوده است. همچنین از سال ۱۳۶۴ نمایشگاه‌های نقاشی به صورت انفرادی و گروهی را در نگارخانه‌های مختلف برگزار کرده است. از دیگر فعالیت‌های وی طراحی و اجرای پوسترهای تئا‌تر، تصویرگری کتاب‌ها و نشریات گوناگون، طراحی صحنه و لباس و عروسک در نمایش‌ها و تئاتر‌ها بوده که جوایز مختلفی را در این زمینه نصیب او کرده است. وی هم‌اکنون مجموعه داستان کوتاه «فرشتگان بال ندارند» را در دست چاپ دارد.
نظر شما