دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۱۱
کد خبر: ۸۲۹۷۶
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
در نشست «بشنو از نی» در فرهنگسرای گلستان مطرح شد:
سی‌مین نشست شرح و تفسیر داستان‌های مثنوی روز ۲۳ شهریورماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نشست «بشنو از نی» داستان «تن‌ها کردن باغبان، صوفی و فقیه و علوی را از همدیگر» از دفتر دوم مثنوی توسط کریم سلگی شرح و تفسیر شد. 

در ابتدای این نشست سلگی ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره مولانا ابوالکلام آزاد، عنوان کرد: ابوالکلام آزاد در سال ۱۸۸۸ میلادی، در خانواده فارس زبان هراتی (استان هرات افغانستان) در شهر مکه به دنیا آمد و در سال ۱۸۹۸ به همراه پدرش مولوی خیر الدین، از علمای سر‌شناس خراسان به هندوستان کوچ کرد. او یکی از برجسته‌ترین رهبران مسلمان هند بود که بر اتحاد و همبستگی هندو‌ها و مسلمانان پافشاری می‌نمود. موضوعی که مولوی در حکایت «تن‌ها کردن باغبان، صوفی و فقیه و علوی را از همدیگر» به آن تاکید دارد. 

وی در ادامه با تاکید بر اصل وحدت، تصریح کرد: پیام مولانا در جامعه امروز و در مواجه با کشورهای سلطه طلب که سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را مبنای عملکرد خود قرار داده‌اند، بسیار عمیق و اثرگذار است. ما مسلمان‌ها نباید وحدت خود را با عناوین کاذی چون جدایی شیعه و سنی، سیاه و سفید و... از بین ببریم. وحدت اصل رهایی بخش جامعه امروز کشور است. 

سلگی با اشاره به نمادهای این حکایت، تصریح کرد: در این داستان صوفی، فقیه و علوی نمادهایی از نفسانیات ما هستند که برخودبزرگی بینی‌های غیر حقیقی تکیه دارند. تکیه بر مقام علمی و مدارک تحصیلی از سوی فقیه، هویت طلبی از ریشه و نصب توسط علوی و ادعای خود‌شناسی از سوی صوفی در این داستان مورد انتقاد مولانا قرار گرفته است. 

وی مدارا را جوهر عرفان خواند و بیان کرد: این حکایت ما را به صبر و مدارا دعوت می‌کند. هر انسانی ویژگی‌های مثبتی دارد که می‌توان به واسطه آن او را دوست داشت و با او مدارا کرد. باغبان در این داستان نماد جامعه‌ای است که اسیر تفرقه و جدایی اندازی است که انسان‌ها را از فطرتشان جدا می‌کند. 

سلگی ضمن مهم خواندن شناخت ذات انسانی و تکیه نکردن به هویت غیرحقیقی، گفت: توصیه مولانا در این حکایت به ما این است که باید نفس خود را بشناسیم و اسیر هواهای نفسانی بیهوده نشویم. چرا که تفرقه جز پریشانی حاصلی ندارد. 

حکایت «تن‌ها کردن باغبان، صوفی و فقیه و علوی را از همدیگر» داستان سه نفری است که به قصد دزدی وارد باغی می‌شوند. باغبان چون به راحتی ازپس آن‌ها (صوفی و فقیه و علوی) برنمی آید، بین آن‌ها به صورت انفرادی تفرقه می‌اندازد و با جلب طمع آن‌ها باغش را از دستبرد حفظ می‌کند. 

نشست «بشنو از نی» روز دوشنبه ۲۳ شهریورماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
نظر شما