سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۴۶
کد خبر: ۸۲۹۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
به گفته بلقیس سلیمانی بهتر است مسابقاتی چون جشنواره مجازی کتابخوانی از کتاب‌های تالیفی حمایت کنند و لازمه این کار معرفی داستان‌های ایرانی است چراکه تالیف و ترجمه در یک جنگ نابرابر هستند.
جشنواره مجازی کتابخوانی به حمایت از تالیف بپردازدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ بلقیس سلیمانی، داستان‌نویس هر اقدامی که موجب بالا رفتن سرانه مطالعه شود را مثبت ارزیابی و بیان کرد: واقعیت این‌که مردم ما عادت چندانی به مطالعه ندارند بنابراین هرچیز که آنها را به مطالعه تشویق کند اتفاق رخوشایندی است که باید مورد حمایت متولیان فرهنگی قرار بگیرد.

سلیمانی تاکید کرد: بهتر است مسابقاتی چون جشنواره مجازی کتابخوانی از کتاب‌های تالیفی حمایت کنند و لازمه این کار معرفی داستان‌های ایرانی است چراکه تالیف و ترجمه در یک جنگ نابرابر هستند و مدتی است که ناشران و حتی مخاطبان از کتاب‌های ترجمه استقبال بیشتری می‌کنند. طبیعی هم هست چون مترجمان، بهترین‌های دنیا را برای ترجمه انتخاب می‌کنند و این همان جنگ نابرابر است.

این نویسنده شناخته شده کشورمان با اشاره به این‌که بهتر است جشنواره مجازی کتابخوانی، کتاب‌های الکترونیک را به مخاطبان خود معرفی کند گفت: گرچه چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی، هیچ محدودیتی از نظرانتخاب کتاب برای شرکت‌کنندگان خود نگذاشته اما با توجه به مجازی بودن جشنواره، خوب است کتاب‌هایی هم که معرفی می‌شوند، به صورت الکترونیک منتشر شده باشند.

نویسنده رمان «سگ سالی» داوری مسابقه‌ها و جشنواره‌های کتابخوان را کار دشواری دانست و افزود: به‌طور کل، داوری کار آسانی نیست. کسی که مسئولیت چنین کاری را برعهده می‌گیرد باید کتاب‌های مورد نظر را خوانده باشد و با محتوای هر اثر آشنا باشد. با توجه به این‌که جشنواره مجازی کتابخوانی هم به صورت تشریحی ، برگزار می‌شود و نه تستی، لزوم آشنایی داور با کتابی که شرکت‌کننده درباره آن نوشته، بیشتر از سایر مسابقات احساس می‌شود. 

سلیمانی، در پاسخ به این‌که هیچ محدودیتی برای انتخاب کتاب در چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی وجود ندارد و ممکن است داوری، همه کتاب‌های منتخب از سوی شرکت‌کنندگان را نخوانده باشد گفت: چه اشکالی دارد. این ارتباط دوسویه میان داوران و شرکت‌کنندگان، اتفاق خوشایندی است به این خاطر که من نوعی در جایگاه داور اگر کتابی را نخوانده باشم، تشویق می‌شوم تا آن کتاب را تهیه کنم و بخوانم.

بلقیس سلیمانی نویسنده و منتقد ادبی، سال ۱۳۴۲ در کرمان به دنیا آمده. او در رشته کارشناسی ارشد فلسفه تحصیل کرده و مدیر گروه مطالعات فرهنگی و فرهنگ عامه شبکه رادیویی فرهنگ است. 

این نویسنده و پژوهشگر تا کنون بیش از 80 مقاله در مطبوعات نوشته ‌است و برخی از داستان‌هایش به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی و عربی ترجمه شده‌ است. سلیمانی داوری جایزه‌های ادبی از جمله جشنواره بین المللی برنامه‌های رادیویی و جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی  را نیز بر عهده داشته ‌است.

سليمانى، مجموعه‌ داستان «بازى عروس و داماد» و  رمان‌های  «به هادس خوش آمديد»، «خاله بازی»، «سگ‌سالی»، «بازی آخر بانو» و... را در کارنامه ادبی خود دارد.

او داور چهارمین جشنواره مجازی کتابخوانی است که از 20 تیر تا 30 شهریور به صورت اینترنتی و به همت فرهنگسرای عطار برگزار می‌شود.
نظر شما