يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۳
کد خبر: ۸۳۲۳۲
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
همزمان با هفته دفاع مقدس، از سوی فرهنگسرای خاتم برگزار شد
همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس و در تکریم شهدای محلات شهر تهران، دومین ویژه برنامه ضیافت ستارگان و آیین تکریم شهدای منطقه ۱۸ و خانواده آنان از سوی فرهنگسرای خاتم برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در قالب این ویژه‌برنامه هفت شهید که کوچه یا خیابانی در منطقه به نامشان نامگذاری شده شناسایی و برای آن شهید در‌‌ همان کوچه یا خیابان مراسم تجلیل برگزار می‌شود. 
 
بر اساس این گزارش روز چهارشنبه اول مهرماه در شامگاه دومین روز از هفته دفاع مقدس دومین ویژه‌برنامه ضیافت ستارگان در منطقه ۱۸ با حضور و مشارکت اهالی محل، مساجد، هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج و با حضور خانواده شهدا اجرا و از خانواده شهید ناصر پژوهنده تجلیل شد. 
  
در این مراسم سردار امیر حسین قبادی رئیس مقاومت بسیج همت، اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منظقه ۱۸ و رئیس فرهنگسرای خاتم، جواد شیرزادگان شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۸ و داوود قره داغی از اعضای شورا یاری محله حضور داشتند. 
  
اقامه نماز جماعت توسط امام جماعت مسجد حضرت زینب (س)،، همراهی مدعوین و شهروندان محله از مسجد تا منزل شهید، دکلمه مظفر شاملو مسئول پایگاه بسیج، قرائت قرآن و ذکر دعا عرفه توسط قاری و مداح هادی کمالی، سخنرانی سردار امیر حسین قبادی و اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸، خاطره گویی برادر شهید، اهدای هدایا به رسم یادبود به خانوداده شهید و پذیرایی بخش‌های مختلف این مراسم بود. 
 
سردار امیر حسین قبادی در این مراسم گفت: خداوند در قرآن می‌فرمایند: وَأَنْفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ. «در راه خدا انفاق کنید و خود را با دست‌هایتان به هلاکت نیندازید و نیکی کنید که خداوند نیکو کاران را دوست دارد». یعنی با فداکاری و از خودگذشتگی در راه خدا از نیکو کاران باشید؛ پر واضح است که هر نوع فداکاری، فداکاری نیکو نمی‌باشد وهر بخششی محبوب و پسندیده درگاه خداوند نیست؛ زیرا اگر چنین بود باید فداکاری‌های دیوانگان و نادانان نیز، در نزد خداوند پسندیده باشد. 
  
وی افزود: فداکاری و از جان گذشتگی مورد پسند خداوند شرایطی دارد که مهم‌ترین آن، این دو شرط است: اول. فداکاری و از خود گذشتگی در راه و هدفی باشد که عقلای عالم آن را می‌پسندند؛ و گر نه اگر از محدوده عقل خارج شده و داخل در اعمال جنون آمیز یا ناخود آگاه شود، مورد پسند خداوند نخواهد بود؛ دوم. آنچه در راه او هدیه می‌شود از نظر ارزش، از خود هدیه، دارای برتری و فضیلت باشد؛ مانند گذشتن از مال برای به دست آوردن علم یا سلامتی. و یا قربانی کردن حیوانی برای تامین نیاز غذایی انسان. در یک کلام، هرچه هدف والا‌تر باشد فداکاری در راه آن بر‌تر و کامل‌تر است. 
 
اکبر بختیاری رییس فرهنگسرای خاتم و مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۸ نیز در این مراسم با اشاره به بزرگی روح شهدا با ذکر مثالی درباره شهید عبدالحسین برونسی گفت: کتاب خاک‌های نرم کوشک منتخبی از خاطرات خانواده و همرزمان شهید عبدالحسین برونسی در مورد ویژگی‌ها و خصوصیات شهید است. شهید برونسی روز قبل از عملیات بدر روحیه عجیبی داشت. مدام اشک می‌ریخت، علت را که پرسیدند آقای برونسی گفت: دارم از بچه‌ها خداحافظی می‌کنم چرا که خوابی دیده‌ام. سپس افزود: به صورت امانت برای شما نقل می‌کنم و آن اینکه: در خواب بی‌بی فاطمه زهرا (سلام الله علیه) را دیدم که فرمود: فلانی! فردا مهمان ما هستی، محل شهادت را هم نشان داد. همین چهار راهی که در منطقه عملیاتی بدر (پد) فرود هلی کوپتر است و به طرف نفت خانه و جاده آسفالت بصره - الاماره می‌رود و من در همین چهار راه باید نماز بخوانم تا وقتی که به سوی خدا پرواز کنم و بالاخره نیز این خواب در‌‌ همان جا و‌‌ همان وقتی‌که گفته بود، به زیبایی تعبیر شد. و خود سردار شهید، شهادتین را خواند و بدینگونه عاشقی فرهیخته تا خدا پر کشید. 
  
برادر شهید پژوهنده نیز به ذکر خاطره‌ای از برادر پرداخت و اظهار داشت: زمانی که جنازه شهید را آوردند قرار بر این شد که در گلزار شهدای یافت آباد خاکسپاری شود. بعد از خاکسپاری شهید و بعد از چهل روز رفتیم برای سفارش سنگ قبر و مراحل آن. آن زمان وسیله نقلیه نبود و به همین خاطر صبح با یکی از دوستان شهید راه افتادیم به سمت خیابان شمشیری و دو عدد پاکت سیمان بردیم تا سنگ قبر برادرمان را درست کنیم. رفتیم و سنگ قبر را آماده کردیم. این کار انجام شد تا اینکه برادرم به خوابم آمد و دو عدد پاکت را جداد کرد و گفت این دو پاکت مال فلان شخص است. کمی فکر کردم متوجه نشدم تا اینکه از خواب بیدار شدم و فهمیدم مال کسی بود که زمانی که سنگ قبر شهید را آماده می‌کردیم و آن سیمان را گرفته بودم پولش را نداده بودم، پس به مغازه او رفتم، ماجرا را برایش گفتم و پولش را دادم. 
 
تهیه بروشور از زندگینامه شهدا و توزیع در بین شهروندان و اهالی محل برای شناخت بیشتر از شهدا از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه هفت روزه ضیافت ستارگان است. این ویژه برنامه با هدف تکریم و پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای ۸ سال دفاع مقدس و نشر و تعمیق شناخت شهروندان بویژه نسل جوان و نوجوان از فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود. فرهنگسرای خاتم به نشانی شهرک ولیعصر، انتهای حیدری جنوبی، خیابان پژاند، بوستان لواسانی میزبان شهروندان است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره۶۶۲۰۷۰۶۸ تماس بگیرند.
نظر شما