پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۵
کد خبر: ۸۳۲۶۱
|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
از سوی فرهنگسرای خاتم همزمان با پنجمین روز هفته دفاع مقدس صورت گرفت
همزمان با پنجمین روز از هفته دفاع مقدس و در تکریم شهدای محلات شهر تهران، پنجمین ویژه برنامه ضیافت ستارگان و آیین تکریم شهدای منطقه ۱۸ و خانواده آنان از سوی فرهنگسرای خاتم برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شنبه چهارم مهرماه در شامگاه پنجمین روز از هفته دفاع مقدس پنجمین ویژه برنامه ضیافت ستارگان در منطقه ۱۸ با حضور و مشارکت اهالی محل، مساجد، هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج و با حضور خانواده شهدا اجرا و از خانواده حسن مظفری خسروی تجلیل شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین کمالی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع)، سرهنگ پاسدار علی گلیان معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح، سرهنگ لطفعلی خانی فرمانده حوزه بسیج مسلم ابن عقیل و دمیرچی فرمانده پایگاه بسیج شهید بهشتی حضور داشتند. 

اقامه نماز جماعت توسط امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع)، همراهی مدعوین و شهروندان محله از مسجد امام حسن مجتبی (ع) تا منزل شهید، قرائت زیارت عاشورا توسط مداح رضا فرخنده، قرائت زندگینامه و وصیت نامه شهید توسط محمد حیدر لگی، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کمالی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع)، سخنرانی سرهنگ پاسدار علی گلیان معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح، خاطره گویی مادر شهید، اهدای هدایا به رسم یادبود به خانواده شهید اهداء کتاب به رنگ صبح (سبک زندگی شهدا) به مدعوین و پذیرایی بخش‌های مختلف این مراسم بود. 

حجت الاسلام والمسلمین کمالی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: جهاد در مفهوم خاص خود به عنوان وظیفه و تکلیفی الهی، جایگاهی بلند در فقه اسلام دارد و سهمی قابل توجه از احکام را به خود اختصاص داده است. 

وی افزود: جهاد در اصطلاح به معنای به کار گرفتن ‌‌نهایت تلاش و توان در مقابله با دشمن است. در قرآن کریم، جهاد در راه خدا از دیگر جنگ‌ها متمایز شده است. شالوده جنگ و جهاد در اسلام، در راه خدا بودن آن است. در راه خدا بودن جهاد بدین معناست که جنگ باید برای تحقق اهدافی به کار گرفته شود که خداوند متعالی معیّن فرموده است. همین حقیقت، رمز تقدس و ارزشمندی جهاد و دفاع در اسلام است. از این رو، مردم ایران اسلامی برای رضای حضرت حق، مانند سیلی به سوی جبهه‌های جنگ حق علیه یاطل سرازیر شدند و دشمن بعثی و حامیانش را سر جای خود نشاندند. 

سرهنگ پاسدار علی گلیان معاونت بازرسی ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این مراسم اظهار داشت: شجاعت فرماندهان، در دوران هشت سال دفاع مقدس، مثال زدنی بود. فرماندهان عالی رتبه، برخلاف عرف نظامیان دنیا، شجاعانه تا عمق مواضع دشمن نفوذ می‌کردند و برای حصول اطمینان بیشتر، خود نیز به شناسایی و ارزیابی دقیق‌تر نیرو و تجهیزات دشمن می‌پرداختند. 

وی در ادامه با ذکر خاطره‌ای به نقل از یکی از رزمندگان در باره شهید باکری گفت: یکی از رزمندگان، از شجاعت سردار شهید مهدی باکری در عملیات فتح المبین چنین سخن می‌گوید: شب عملیات، هفت ساعت راه باید می‌رفتیم تا به منطقه می‌رسیدیم و دشمن را غافل گیر می‌کردیم. حدود شش ساعت راه رفته بودیم که یک دفعه متوجه شدیم راه را گم کرده‌ایم. به شدت مضطرب شده بودیم. با چند نفر به جلو رفتیم تا راه را پیدا کنیم. من متوجه شدم یک نفر از جلو می‌آید. با خود گفتم حتما دشمن است. صدا کردم کیستی؟ گفت: من باکری هستم، فورا به عقب برگرد و نیرو‌ها را بیاور. شاید کسی باور نمی‌کرد او جلو‌تر از ما رفته، دشمن را دور زده و آمده بود ما را هم ببرد. بعد به ما گفت: نترسید، همه نیروهای دشمن خواب هستند. 

تهیه بروشور از زندگینامه شهدا و توزیع در بین شهروندان و اهالی محل برای شناخت بیشتر از شهدا از دیگر بخش‌های این ویژه برنامه هفت روزه ضیافت ستارگان است. این ویژه برنامه با هدف تکریم و پاسداشت و زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای ۸ سال دفاع مقدس و نشر و تعمیق شناخت شهروندان بویژه نسل جوان و نوجوان از فرهنگ ایثار و شهادت برگزار می‌شود.
نظر شما