سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۵
کد خبر: ۸۳۳۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸
داوود فتحعلی بیگی در آئین تکریم پیشکسوتان تعزیه ایران:
رییس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران گفت: تعزیه بعنوان یکی از آئین‌های شفاهی که بخش قابل قبولی از فرهنگ و هنر ایرانی را نشان می‌دهد، عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ فرهنگسرای اخلاق همزمان با شب ولایت حضرت علی(ع) و عید سعید غدیر خم، آیین تکریم اساتید پیشکسوت تعزیه «حاج محمد رضایی»، «میرزا ابوالفضل منبت کار» را با عنوان «شبیه نور» در مجتمع فرهنگی غدیر برگزار کرد.

تعزیه؛ عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است

در این برنامه چهره‌هایی داوود فتحعلی بیگی رییس هیئت مدیره انجمن تعزیه، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران و جمعی از تعزیه‌خوانان به‌نام کشور حضور داشتند.

تعزیه؛ عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است

داوود فتحعلی بیگی در ابتدای این مراسم با اشاره به سابقه شکل گیری هنر شبیه‌خوانی گفت: اخیرا قدیمی‌ترین نسخه تعزیه که به ۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد رونمایی شد. این آثار مربوط به دوره‌ای هستند که حتی مدرسه علمیه وجود نداشت یا خیلی نادر بود و سواد خواندن و نوشتن نبود و این شبیه خوان‌ها بودند که فرهنگ شبیه خوانی عاشورا را روستا به روستا منتقل می‌کردند و چه محرومیت‌هایی کشیدند که در یادداشت‌های روزانه «هاشم فیاض» بخشی از این خاطرات آمده است. 

رییس هیئت مدیره انجمن تعزیه ایران افزود: عشق به امام حسین (ع) باعث شد که علیرغم هجومی که در دوره پهلوی به این هنر آوردند و حتی به تکیه‌ها نیز اجازه اجرای تعزیه نمی‌دادند، تعزیه پایدار ماند. 

استاد فتحعلی بیگی ضمن قدردانی از توجه مسئولان به تعزیه، آن را به عنوان یکی از آئین‌های شفافی که بخش قابل قبولی از فرهنگ و هنر ایرانی را نشان می‌دهد عنوان کرد که عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است که هنوز هم تاثیر گذار است. 

وی قلمرو هنر شبیه خوانی را از حدیث عالم زر تا حدیث قیامت دانست که اگر هر کجای دنیا این هنر را می‌داشتند بسیار در شرایط گسترده تری به معرفی آن به دنیا می‌پرداختند.

تعزیه؛ عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است

سپس هنرمندان تعزیه، «حسن برکتی»، «امیر صفری» و سعید نبئی بخشی از تعزیه حضرت عباس (علیه السلام) را در حضور مخاطبان اجرا کردند. 

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی تهران نیز در سخنانی به تبیین نماد «رنگ» در تعزیه پرداخت و گفت: رنگ در تعزیه مفاهیم مهمی دارد به طوری که برای نقش اشقیاء در تعزیه «لباس قرمز» و برای یاران سیدالشهداء «لباس سبز» به تن می‌کنند در حالیکه برای نقش «عمر سعد» و «حر» لباس زرد که رنگ تردید است می‌پوشند و امروزه چراغ‌های راهنمایی نیز که قرارداد مشترک جهانی است بر اساس این رنگ‌ها است. 

رجبعلی خسرو آبادی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران که خود نیز از تعزیه خوان‌ها بوده است آمادگی سازمان متبوع خود را برای تثبیت و ساماندهی این هنر اعلام کرد. 

در این مراسم، در دو بخش کلیپ‌هایی از زندگی «حاج محمد رضایی» و «میرزا ابوالفضل منبت کار» پخش شد و مجید خسرو آبادی دبیر کانون کهربای تعزیه فرهنگسرای اخلاق نیز در گزارشی روند شکل گیری و فعالیت‌های دو ساله کانون را تشریح کرد و در ادامه حسن گل ختمی نیز در وصف ولایت و منقبت حضرت علی (ع) مدیحه سرایی کرد. 

تعزیه؛ عامل ترویج فرهنگ شیعی و ایرانی بوده است

در پایان برنامه، هدایا و لوح تقدیر تجلیل شوندگان توسط احمد مسجد جامعی، رجبعلی خسرو آبادی، داوود فتحعلی بیگی و رضا دوستعلی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رئیس فرهنگسرای اخلاق اهدا شد.
مطالب مرتبط
نظر شما