سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۴۶
کد خبر: ۸۳۳۶۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
گفتگو با مسئول نگارگذر مترو؛
سحر انتظامی مسئول نگاه‌گذر ایستگاه‌های مترو و نگارگذر ایستگاه شهید بهشتی درباره نمایشگاه‌های مترو با مخاطبان میلیونی آن گفت: تعداد این مخاطبان به دو تا سه میلیون نفر در روز می‌رسد که این میزان با هیچ کجا قابل مقایسه نیست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سحر انتظامی درباره نمایشگاه‌هایی که در مترو برگزار می‌شود، گفت: در مترو شهید بهشتی نگارگذر و نگارخانه داریم اما در بقیه ایستگاه‌ها نگاه گذر برپا کرده‌ایم.
 
وی درباره مخاطبان این نمایشگاه ادامه داد: میزان مخاطبی که در طول روز از نمایشگاه بازدید می‌کنند بالطبع به خاطر جمعیت زیاد و رفت و آمد بالا خیلی بیشتر از دیگر نگارخانه‌های سازمان و حتی نگارخانه‌های خصوصی است. می‌توان گفت که تعداد این مخاطبان به دو تا سه میلیون نفر در روز می‌رسد که این میزان با هیچ کجا قابل مقایسه نیست. 

انتظامی با اشاره به اینکه مخاطبان نگارگذر از همه اقشار و آحاد جامعه با همه مشاغل هستند، گفت: این موضوع علی رغم اینکه لذت بخش اما کار را بسیار سخت می‌کند. در واقع کوچک‌ترین خطای ما از دیدگان محفوظ نمی‌ماند. 

نمایشگاهی که هر روز سال مخاطب دارد

این مسئول نگارخانه پرمخاطب سازمان در خصوص چیدمان و نصب آثار بیان کرد: در سکو‌ها و راهروهای متروی شهید بهشتی، قاب‌ها و محفظه‌ای نصب کرده‌ایم که آثار داخل آن قرار می‌گیرد و در‌هایش بسته می‌شود که باعث ایجاد امنیت در حفظ و نگهداری آثار می‌شود. این محوطه گنجایش نصب ۷۸ اثر هنری را دارد که در نوع خود بسیار بی‌نظیر است و کمتر نگارخانه‌ای این ظرفیت را دارد. 

وی نسبت به تفاوت موجود بین نگاه گذر و نگار گذر مترو گفت: در نگاه گذر بیشتر پوسترهای مناسبتی را در معرض دید علاقه مندان قرار می‌دهیم. تابلوهایی که ابعاد آن به طول یک و نیم متر و و عرض نیم متر است که به طور کل فضای دیوار‌ها را پر می‌کند. 

انتظامی افزود: در واقع در مترو سه فضا برای ارائه آثار داریم. یکی سکو‌ها که کارهای مناسبتی را می‌گذاریم. یکی راهروی جنوبی، که در آن کارهای هنرمندان دانشجو که نیازمند حمایت بیشتری هستند را قرار می‌دهیم و بخش دیگر آثار مربوط به هنرمندان حرفه‌ای و سطح بالاست که در راهروی شمالی می‌گنجانیم. 

وی با بیان اینکه مدت زمان نمایشگاه‌ها معمولا هر پانزده روز یکبار است، ادامه داد: ما معمولا در کنار هر کار هنری که از هنرمندان به نمایش در می‌آوریم از آن‌ها می‌خواهیم که ورکشاپ‌هایی سه روزه در ایستگاه مترو برقرار کنند تا علاقه‌مندان بتوانند بهره کافی از آن ببرند. ضمن اینکه از نظر کمک به اقتصاد هنر نیز برای ایشان جذب هنرجو صورت می‌گیرد. 

سحر انتظامی درباره نحوه ترغیب هنرمندان به ارائه آثارشان در مترو گفت: هنگام صحبت با هنرمندان تلاش می‌کنیم که اعتماد خوبی ایجاد شود. ابتدا از ایشان می‌خواهم که بیایند از نزدیک فضا را ببینند سپس ترغیب می‌شوند که کارشان را ارائه دهند. البته با توجه به اینکه در اینجا از هنرمندان مبلغی بابت برگزاری نمایشگاه نمی‌گیریم همچنین بازدید میلیونی مخاطبان، رغبت بیشتری نسبت به آوردن آثارشان به اینجا پیدا می‌کنند. 

این مسئول نگارخانه ضمن بیان اینکه برپایی چنین مکان‌هایی باعث بالارفتن دید بصری مخاطبان می‌شود، افزود: با توجه به زندگی شهری امروزی مخاطبان وقت زیادی برای رفتن به نگارخانه‌ها ندارند. اما به این ترتیب می‌توانند ضمن رفتن به محل کار از دیدن آثار هنری لذت ببرند. آثاری که دیدن آن‌ها نه نیازمند پرداخت هزینه‌ای جداست و نه وقتی اضافی از ایشان می‌گیرد.
برچسب ها: نگارگذر مترو
نظر شما