يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۲
کد خبر: ۸۳۴۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
با همکاری فرهنگسرای امید و مترو برگزار شد:
حرکت خودجوش نقاشان در برنامه «طواف لاله‌ها» آثار هنری متعددی در انزجار از آل سعود و گرامیداشت درگذشتگان منا خلق کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روز سه شنبه ۱۴ مهر، ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر (عج)، مملو از هنرمندانی بود که بوم نقاشی‌هایشان را همراه خود آورده بودند تا در یادبود جان‌باختگان فاجعه منا و انزجار از آل سعود، احساس و فکر خود را به تصویر بکشند. مسافران مترو نیز هر کدام چند دقیقه‌ای کنار هنرمندان می‌ایستادند و با آن‌ها صحبت می کردند.

حرف مردم و هنرمندان شنیدنی بود. نقاش خانمی داشت برای کسی می‌گفت: «مادربزرگ من در حادثه مکه در سال ۶۶ از دنیا رفت و تلخی خاطره درگذشت او، این روز‌ها دوباره برایم زنده شده است» و دیگری از جدید‌ترین احتمال‌ها راجع به علت وقوع این اتفاق می‌گفت. هنرمند جوانی نیز درباره علت حضورش در این ورک شاپ با رهگذران سخن می‌گفت.

نقاشان به «طواف لاله‌ها» پیوستند

هوای ایستگاه متروی ولیعصر گرم بود و همین گرما خیلی‌ها را کلافه می‌کرد. ولی هنرمندان بدون توجه به پیرامونشان سخت مشغول کار بودند تا در چند ساعت، انزجار خود را نسبت به آل سعود با رنگ و خط نشان دهند.

پروانه دوستی، معاون آفرینش و اجرای منطقه ۱۳، این برنامه را حرکت خودجوشی از سوی مردم معرفی کرد و گفت: «ما یک فراخوان دادیم و از هنرمندان در مقطع کار‌شناسی به بالا دعوت کردیم تا در ورکشاپ «طواف لاله‌ها» شرکت کنند. آن‌ها نیز بدون درخواست هزینه، در این برنامه حضور یافتند. این هنرمندان حتی بوم و رنگ را نیز خودشان آوردند. البته استادانی چون مرتضی اسدی، احمد وکیلی و احمد کوچکیان نیز در این برنامه حضور یافتند تا بر کار هنرمندان نظارت داشته باشند.» 

این حرکت از ساعت ۱۰ صبح با حضور ۴۰ نفر از هنرمندان آغاز شد. اما کم کم مخاطبان هنرمند دیگری نیز به آن پیوستند. مثلا مرد هنرمندی که از کارمندان هلال احمر بوده، با دیدن این ورک شاپ، به سراغ مسولان می‌آید و می‌گوید: «من هم می‌خواهم در بومی ۱۰ متری فاجعه منا را به تصویر بکشم.» بعد بوم و چند همکار نقاش خود را به مترو می‌آورد و کار را شروع می‌کنند. هنرمند دیگر، زنی فرانسوی بوده که با دیدن این ورکشاپ و اجازه مسولان، به خانه می‌رود و بوم و رنگ و قلم خود را می‌آورد تا علیه این فاجعه، اعلام نفرت کند.

نقاشان به «طواف لاله‌ها» پیوستند

ورکشاپ طواف لاله ها به همت فرهنگسراهای امید و مترو به منظور به تصویر کشیدن ابعاد مختلف این حادثه غم انگیز به همراهی تعداد زیادی از هنرمندان ذر ایستگاه مترو چهارراه ولیعصر(عج) برگزار شد.
مطالب مرتبط
نظر شما