سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۳۴
کد خبر: ۸۳۴۶۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
وزیر بهداشت در اختتامیه جشنواره نقاشی کودکان بیمار در فرهنگسرای اندیشه
نخستین جشنواره بین المللی نقاشی کودکان بیمار شامگاه پنجشنبه با حضور وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سفرا و نمایندگان ۲۰ کشور و صد‌ها نفر از شرکت کنندگان کشورهای مختلف، در آمفی تئا‌تر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان بیمار به همت گروه سلامت و هنر دانشگاه علوم پزشکی تهران و با مشارکت فرهنگسرای اندیشه و با حضور دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، دکتر علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سجاد نوروزی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷، نیما رضایی رئیس جشنواره، سفرا و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور در تهران و کودکان برگزیده این جشنواره در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

۹۲۸ کودک بیمار از ۲۶ کشور جهان در این جشنواره که با همکاری بیش از ۶۰ نهاد دولتی، پزشکی، هنری و مردمی برگزار شد، حضور داشتند و نمایشگاه آثار ۲۰۰ نقاشی شرکت کنندگان، همزمان با فرهنگسرای اندیشه در ۳۰ شهر دنیا از جمله باکو، بن، بارسلونا، بوستون، لس‌آنجلس، می‌نسک، لیسبون، استانبول، بوداپست، قاهره، دهلی نو، آتن، پورتلند، کیف، تونس، خارطوم و همچنین ۸ شهر ایران در معرض عموم قرار گرفت. 

فوت سالانه ۱۷ هزار کودک بیمار در جهان
دکتر حسن هاشمی در اختتامیه این جشنواره با تقدیر از برگزارکنندگان گفت: از نیما رضایی و همکارانم در دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکر می‌کنم که این برنامه نیکو و پسندیده را به سرانجام رساندند و فرصتی برای توجه بیشتر به کودکان بیمار را در اختیار ما قرار دادند. 

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ارائه آماری از فوت کودکان بیمار اضافه کرد: سالانه در جهان ۱۷ هزار کودک به خاطر بیماری جان خود را از دست می‌دهند. این چنین اتفاقاتی انگیزه مضاعفی ایجاد می‌کند تا گروه‌های پزشکی تلاش بیشتری برای درمان داشته باشند. چرا که خیلی از بیماری‌های کودکان قابل پیشگیری و خیلی از آن‌ها قابل درمان است. 

وی افزود: اگر عدالتی در دنیای امروز وجود داشت، شاهد این حجم از بیماری و معلولیت و مرگ نبودیم؛ امیدوارم در دنیای فردا که دنیای کودکان امروز است، انسانیت محور تصمیم گیری سیاستمداران قرار گیرد. 

هاشمی با اشاره به رشد جایگاه ایران در حوزه پزشکی طی چهار دهه گذشته گفت: در تمام کشور‌ها، از هر ملت و ملیتی تلاش‌هایی در حال صورت گیری است. ما در دوره‌ای بالا‌ترین رتبه در کاش فوت نوزادان بیمار داشتیم. امیدوارم بتوانیم در آینده نزدیک مرگ و میر کودکان را با تلاش تیم‌های پزشکی، خانواده‌ها و... به حداقل برسانیم. 

از پزشکی، به عنوان هنر و علم پزشکی یاد می‌کنند
علی جعفریان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در سخنان کوتاهی گفت: شاید جایگاه من که از اتاق عمل پیوند بیمارستان امام (ره) می‌آیم در این مراسم شفاف نباشد اما بد نیست بدانید که در بسیاری از منابع پزشکی، از «هنر و علم پزشکی» یاد می‌کنند. بخش زیادی از طبابت هنر است و به نظر من باید ارتباط خوبی با دنیای هنر برقرار کند. 

وی با اشاره به ذکر خاطره‌ای از تلاش یکی از پزشکان برجسته کشور در زنده نگه داشتن یک کودک چند روزه گفت: علاوه بر بحث دانش و مقوله هنر، بُعد تعهد از اهمیت بالایی برخوردار است. خیلی از پزشکان ما با بیمارانشان، می‌میرند و زنده می‌شوند. خیلی از آن‌ها با هر نفس بیمارشان نفش می‌کشند و تمام فراز و فرودهای زندگی را همراه بیمارشان تجربه می‌کنند. 

سلامت روان به اندازه سلامت جسم اهمیت دارد
نیما رضایی رئیس جشنواره نیز در سخنرانی خود گفت: تجربه حضور من در کنار کودکان بیمار نشان داده است که سلامت روانی در کنار سلامت جسمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آن زمان که کودک و خانواده‌اش تسلیم نمی‌شوند و امید به بهبودی دارند، روند درمان سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. تلاش ما بر این است تا بتوانیم در گروه سلامت و هنر، با کمک به افزایش امید به بیماران با استفاده از هنر، روند درمان را سریع‌تر کنیم. 

وی افزود: با توجه به زمان کوتاهی که برای دریافت آثار داشتیم، قریب به هزار اثر از ۲۶ کشور ۵ قاره جهان به دست ما رسید و پزشکان و استادانی از ۴۰ کشور ما را همراهی کردند و داورانی از ۱۰ کشور آثار را بررسی کردند. 

دوره دوم جشنواره در مجارستان
در پایان محمدآرین قزوینیان از ایران و ایویناس ونکوس از لیتوانی به طور مشترک در رده سنی ۱ تا ۶ سال، مکس لنارت کرنل از اسلوونی در رده سنی ۷ تا ۱۰ سال، پالینا شولز از آلمان در رده سنی ۱۱ تا ۱۴ سال، زهرا فراسمانه از ایران در رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال، آثار گروهی کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر مهاباد در بخش گروهی جوایز خود را از وزیر بهداشت، رئیس جشنواره و سفیر مجارستان دریافت کردند. همچنین نقاشی فردین قاسمی از ایران به عنوان برگزیده بهترین نقاشی از نگاه مخاطبان انتخاب شد. 

قرائت قرآن و ترجمه به دو زبان فارسی و انگیسی توسط آریان اعلایی، اجرای شاهنامه خوانی دو زبانه توسط گروه بین المللی سفیران دوستی، پخش بخش‌هایی از مستند دنیای کارتونی به کارگردانی علیرضا محمودی و چند کلیپ از روند برگزاری جشنواره از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

در پایان با رونمایی از پوستر دوره دوم و اهدای لوح به جینس کواکس سفیر مجارستان مقرر شد دومین جشنواره بین المللی نقاشی کودکان بیمار سال آینده در شهر مجارستان برگزار شود.
نظر شما