شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۰
کد خبر: ۸۳۴۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
با مشارکت فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد
همایش یکروزه بیوتروریسم با موضوع «ضرورت احیای طب اسلامی» با حضور استادان و صاحب‌نظران برجسته طب اسلامی درفرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.
سومین همایش سالانه بیوتروریسم و ضرورت احیای طب اسلامیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ همایش بیوتروریسم با موضوع «ضرورت احیای طب اسلامی» با مشارکت و همکاری فرهنگسرای امام (ره)، پایگاه جامع اطلاع رسانی امام مهدی (ع) وجنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی؛ روز پنجشنبه ۱۶ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۷ در سالن همایش این فرهنگسرا برگزار شد. 

احسان میرزایی، دبیرهمایش با اشاره به روز مباهله، و تإکید بر لزوم بازگشت به کلام اهل بیت (ع) در سبک زندگی اسلامی و روزی که حقانیت اهل بیت علیهم السلام بر همه آشکارا اثبات شد، ‌ بروز مشکلات عدیدهٔ اقتصادی، ‌ اجتماعی، دینی و سلامت را عدم پیروی صحیح از آیه «یطهرکم تطهیرا» دانستند. 

میرزایی با اشاره به آمار سلامت و تغذیه درکشورگفت: این موضوع نگران کننده است و هدف جنبش سبک زندگی اسلامی این بوده است که مردم را به سوی تغذیه سلام و کلام اهل بیت (ع) برای سلامت به خانواده دعوت کنیم. 

دبیر سومین همایش بیوتروریسم درباره  هدف از برگزاری این همایش، گفـت: هدف این است که رسانه‌ها جهاد اکبر در مواجه با این مسأله انجام دهند، ما می‌خواهیم انسجام بین خودمان را بیشتر کنیم و این موضوع بسیار مورد نیاز است. سعی داریم بخشی ازت مرکزمان این باشد که در مساجد، حسینه‌ها، فرهنگسراهای تهران و سراهای محله این پیام را منتقل کنیم تا اینکه تقاضای مردم برای احیای طب سنتی فراگیرشود، ما بیشتر از اینکه به کار درمانی نیاز داشته باشیم به کار فرهنگی نیازمندیم. 

وی همچنین به ابلاغیه سلامت کشور توسط مقام معظم رهبری مبنی بر باز‌شناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران و اصلاح سبک زندگی درعرصه تغذیه اشاره و عزم همگانی برای اجرای این ابلاغیه را لازم و ضروری دانست. 

دبیراین همایش یکروزه درباره عنوان و کلمه «بیوتروریسم» گفت: برخی معتقد هستند که معنی بیوتروریسم این است که ماده خطرناکی را به شخصیت مهمی تزریق کنند تا او را ترور کنند و از نظر برخی رسانه‌ای‌ها معنی بیوتروریسم شاید این باشد؛ اما حملات بیوتروریسم تنها شامل این موارد نیست و آسیب‌های دیگری هم وجود دارد که در جامعه ما شاهد آن هستیم. 

وی در ادامه صحبت‌های خود با انتقاد از روند استفاده بی‌رویه از غذاهای فست فودی که وارد سبک تغذیه مردم شده است گفت: این‌ها حملات بیورتروریستی است و اکنون شاهد این هستیم که مراکز ناباوری رشد کرده است و ما با رشد ناباروری و عقیمی در جامعه مواجه هستیم. 

سلامت جامعه بشر در احکام الهی و تعالیم اسلام است

محمد حسن رجبی دوانی از استادان برجسته تاریخ اسلام و صاحب اثر «شکوه طب در اسلام» نقش برجسته دانشمندان بزرگ مسلمان در ترویج سلامت و قدرت بالای ایشان دردرمان بسیاری از بیماری‌ها را مورد تشریح قرارداد. 

وی با اشاره به جایگاه طب در تمدن اسلامی افزود: تمام آنچه ما برای سعادت از جمله در بخش طب و سلامت نیاز داریم در تعالیم اهل‌بیت (ع) است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: با ظهور اسلام پیامبر (ص) در کنار سایر تعالیم الهی مسائل بهداشت و سلامت مسلمانان نیز پرداخت. به عنوان مثال روزه که به عنوان عامل سلامتی ازسوی پیامبر (ص) عرضه شد و امروز نیز دانشمندان اذعان دارند که روزه برای سلامتی بسیارمؤثر است، نهی از پرخوری، کراهت نوشیدن نوشیدنی‌های بسیارگرم یا بسیار سرد در تعالیم پیامبر دیده می‌شود که با تحقیقات امروز نیز همخوانی دارد. 

رجبی دوانی اظهار داشت: با تعالیم پیامبر (ص) مسائل بهداشت و سلامت به گونه‌ای در جامعه مسلمانان نهادینه شده بودکه وقتی طبیبی به مدینه ‌آمده و مدتی در آنجا حضور داشته بیماری را نمی‌یابد چون مردم به دستورات بهداشتی پیامبر (ص) عمل کرده بودند. 

وی ادامه داد: قرار بود بعد از پیامبر (ص) تعالیم ایشان در عرصه‌های مختلف از جمله در زمینه بهداشت و سلامت را اهل‌بیت (ع) در اختیار بگیرند اما در اثر خیانتی که به جایگاه اهل‌بیت (ع) شد، بشریت در همه عرصه‌ها از جمله عرصه طب، بهداشت و سلامت خسارت دیدند. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای نهادینه شدن فرهنگ در جامعه نیاز به قدرت سیاسی است وقتی قدرت سیاسی را از اهل‌بیت (ع) گرفتند ما در عرصه طب حدیث داریم اما اگر اهل‌بیت (ع) در رأس حاکمیت بودند می‌توانستند درسطح جهانی آن را گسترش دهند و متاسفانه چنین نشد. 

رجبی دوانی خاطر نشان کرد: همه محققان بر این باورند که قرن چهارم و پنجم دوران طلایی تمدن اسلام و مسلمانان بلکه تمدن بشریت است. دوره‌ای که دانشمندان با ارزشی در همه عرصه‌ها از جمله طب اسلامی به وجود می‌آیند که به برکت حاکمیت دولت شیعه ‌آل بویه بوده است. 

وی افزود: بزرگ‌ترین آثار در عرصه پزشکی به محمدبن‌زکریایی رازی می‌رسد او کتابهای متعددی در طب نوشت تا مردم اگر به طبیب دست نداشتند تا حدی بیماری‌های خود را شناخته و بتوانند از آن استفاده کنند همچنین ابن‌سینا کتاب قانون را برای شناخت بیماری‌های گوناگون نوشت که تا ۶ قرن در مراکز علمی اروپا به عنوان بهترین متن پزشکی  تدریس و استفاده می‌کرد. 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ابن‌سینا پیش از آنکه طبیب باشد حافظ کل قرآن و فقیه برجسته‌ای بود که به چهار مذهب فتاوی می‌داد. بعد از آن رو به فلسفه آورده و سپس در عرصه طب به اوج رسید. 

وی اظهارداشت: دانشمدان مسلمان شیعه علم طب را نه برای درآمد و شهرت بلکه برای معرفت به ساحت قدسی خداوند تحصیل کرده و آموزش می‌دادند تا انسان‌ها بیشتر به عظمت خداوند پی ببرند. 

این استاد برجسته افزود: شخصیت بزرگ شیعی خواجه نصیرالدین طوسی فقیه، فلیسوف، منجم، ریاضی‌دان و طبیب مشهوراست. حتی علامه حلی طبیبی بزرگ بوده است که اگر ازمکتب اهل‌بیت (ع) درست بهره گرفته می‌شد در عرصه بهداشت تحولات بسیار عظیمی ایجاد می‌شد. شیعیان در گذشته با بهره از اهل‌بیت (ع) به پیشرفت‌های بزرگی دست یافتند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه در غرب از دیر باز تا کنون مشاهده می‌شود طب اسلامی برای رفع مشکل از بندگان الهی بود درحالی که در غرب با کمال قساوت بیماری درست می‌کنند تا از طریق آن به سود و تجارت بپردازند و امیدواریم نظام جمهوری اسلامی با ایجاد تمدن نوین اسلامی درعرصه طب اسلامی اقدامات لازم را انجام دهد. 

اسلام تأکید ویژه‌ای بر سلامت و بهداشت مردم دارد

پرفسور کرمی حدود ۳۰سال است که درعرصه تخصصی و دانشگاهی دفاع بیولوژیک، بیوتروریسم و تهدیدهای نوین فعالیت دارد. وی با ارائه اسناد و مدارکی در قالب تصاویر، تهدیدات مستکبران علیه مسلمانان و مستضعفان، که در آن دشمنانِ انسان وادیان، از دانش و فناوری نوینی استفاده می‌کنند را شکل‌های جدیدی از «تهدیدات دانش مدار»، عنوان کردوگفت: این تهدیدات فرهنگی، سایبری، اقتصادی، سیاسی، علمی وفنّی هستند و در تعریف ساده «ترور» با استفاده از عوامل و سموم بیماری زا با منشأ زیستی که با طبیعت و موجودات زنده انسان، دام، محصولات کشاورزی و هر چیزدیگری که با انسان ارتباط پیدا می‌کند را «بیوتروریسم» می‌نامند. 

پرفسور کرمی ضمن دفاع ازطبّ اسلامی بیان کرد: بسیاری از عوامل بیولوژیکی که امروزه سبب ساز سلاح‌های بیولوژیکی شده است، پیش از این، توسط حکمای قدیم ایرانی و مسلمان، مورد بحث و مطالعه قرار گرفته بود و در دنیای امروز، با بی‌مهری نسبت به طبّ سنتی و کنار گذاشتن آن، این مطالعات مورد استفادهٔ دشمنان اسلام قرارگرفته است. 

وی با معرفی کتاب «ذخیرهٔ خوارزمشاهی» سید اسماعیل جرجانی، قدمت «بیوتروریسم» را بیش از۸۰۰ سال عنوان کرد و اشاره کرد: حتی شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی برای قتل امیرمؤمنان علی (علیه السلام) نیز به نوعی، استفاده از سلاح بیولوژیکی قلمداد می‌شود و زهری که امیرمؤمنان (ع) را با آن به شهادت رساندند «هند گیاه آلویش» می‌خواندند. 

این استاد برجسته با استناد به تصاویر و مدارک قدیمی به تاریخچه‌ای اجمالی بیوتروریسم اشاره کرد وگفت: برای مثال شیوع ویروس‌های بیماریی زایی چون «سارس» در چین و ژاپن، «ایدز» در شاخ افریقا و ترور ۵ نفر از مخالفان جنگ هفدهم سپتامبر ۲۰۰۸م با عراق. با نامه‌های آلوده به ویروس سیاه زخم از این دسته هستند. 

پروفسورعلی کرمی با بیان اینکه سلامت درکنارمسأله امنیت موضوع بسیار مهمی است، گفت: در قرآن کریم آیه‌ای داریم که ما را مکلف کرده‌اند تا سلامت خود را حفظ و احیاءکنیم و ائمه اطهار (ع) در راستای تکالیف قرآنی به موضوع سلامت و بهداشت توجه ویژه‌ای دارند. 

فوق تخصص مهندسی ژنتیک و مسئول پدافند غیرعامل دانشگاه بقیه الله (عج) با تأکید بر اینکه پیشگیری مهم‌تر از درمان است؛ تصریح کرد: بایستی با پرهیز از تغذیه نادرست، بیماری‌ها را درمان کنیم و این بسیار راحت‌تر است و باید همواره به این موضوع توجه اساسی شود. 

این استاد دانشگاه بقیه الله (عج) با اشاره به اینکه دین اسلام براساس توحید و معاد اجرا شده است، گفت: امیرکبیر دارالفنون را راه انداخت تا مردم از طب اسلامی استفاده کنند، با ورود فرهنگ غربی به کشورآموزش طب ایرانی اسلامی و اعمال طبابت از سوی طبیب‌های ایرانی ممنوع شد. مردم درگذشته از دانش و سواد کافی بی‌بهره بودند، اما امروز مردم همه چیز را می‌دانند و به فرموده امام (ره) مردم باید به صحنه بیایند. 

کرمی توجه به طب ایرانی اسلامی را امری مهم دانست و بیان کرد: متاسفانه در وزارت خانه به موضوع طب ایرانی اسلامی توجه کافی نشده است، با بررسی رزومه ۴۴ وزیر بهداشت درجهان مشخص شده که ۴۱ وزیر غیر پزشک هستند وسایر افرادی که فعالیت پزشکی دارند به این کار مشغول نیستند. درهیچ جای دنیا مرسوم نیست که پزشکان درمجلس قانون تصویب کنند. طب ایرانی اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد چون دستور قرآن است، توسط خداوند کار‌شناسی شده و برای ما شیعیان تکلیف شده است. 

وی با بیان اینکه طب ایرانی اسلامی دغدغه مقام معظم رهبری است، اظهارداشت: ایشان می‌فرمایند که مردم باید به میدان بیایند وحق خودشان را مطالبه کنند، اینکه طبابت ایرانی اسلامی ممنوع شده است تصادفی نبوده است و این تجددگرایی با برنامه ریزی انجام شده است. 

این استاد طب اسلامی ادامه داد: هنری کسینجر، سیاستمدار یهودی می‌گوید «می‌خواهید اگر سرنوشت دنیای درحال توسعه را به دست بگیرید؛ باید صنعت غذا و داروی آن مردم را به عهده بگیرید.» لذا دارو و غذا عامل مهم بیوتروریسم است. 

 کرمی با بیان اینکه معاونت طبی سنتی درشورای انقلاب طبابت اسلامی ایرانی تصویب شد و رییس آن هم انتصاب شد، اظهارداشت: صحبت‌هایی هم با بیمه انجام شدکه این جریان‌ها جزتعهدات بیمارباشد ولی دو سال فعالیت‌هایی که انجام دادیم، ظرف دو ثانیه تعطیل شد. 

طریقت‌منفرد دیگرسخنران این همایش با اشاره به سفرمقام معظم رهبری به هندوستان درسال ۵۹ یادآور شد: در آن سفر ایشان ملاحظه فرمودند که در دانشگا‌ه‌های هند طب قدیم مسلمانان به زبان فارسی تدریس می‌شود، پس از مراجعه به مسئولان وقت فرمودند تا به طور جدی به دنبال آن باشند تا طب سنتی‌ کشورمان احیاء شود. ولی اقدامی صورت نگرفته است، در سال ۹۱ نیز، در سخنرانی که در مشهد مقدس داشتند فرمودند انرژی هسته‌ای مال آن‌ها بوده است که آن را گرفته و به خوبی از پس آن برآمدیم، دغدغه قلبی امروز من طب اسلامی است که باید به آن بپردازیم. 

رئیس کمیسیون سلامت بسیج جامعه پزشکی افزود: آموزش علمی و عمیق طب اسلامی ایرانی را باید در میان مدت هم در دانشگاه‌ها و هم حوزه‌ها به طورجدی پیگیری کنیم، زیرا امروز در این مقطعی که استکبار همه قدرت‌ خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران گذاشته است. مهم‌ترین اقدام در راستای اقتصاد مقاومتی در بخش سلامت که منجر به حفظ استقلال کشور وکاهش وابستگی به بیگانگان، صرفه‌جویی هزاران میلیاردی ایجاد و ایجاد کارآفرینی می‌شود؛ پیگیری‌های منویات مقام معظم رهبری است که دستور اسلام و توصیه معصومین (ع است. 

 وی سخنان خود را اینگونه پایان داد: ما به دلیل اینکه درکشورحق آموزش نداریم برای آموزش قطره‌ای از دریای بیکران اسلامی ایرانی باید به کشورهای دیگر برویم. یکی ازحکما به ارمنستان رفته و در آنجا دانشگاه ایرانی اسلامی راه‌اندازی و از آن‌ها برای ایران نمایندگی گرفته است و این دردناک است که نسبت به این ذخیره ارزشمند بی‌توجه باشیم. 

معیار طب اسلامی علم اهل‌بیت (ع) است

حکیم محمدعلی باقری، کار‌شناس طب اسلامی، درهمایش سالانه بیوتروریسم و ضرورت احیای طب اسلامی با موضوع طب در اسلام گفت: انسان برای انجام هر کاری باید آگاهی کسب کند سپس وارد عمل شود. 

 این کار‌شناس طب اسلامی گفت: باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در زمینه طب اسلامی سرمایه‌گذاری کرده و مطالعه کنند زیرا بدون طب اسلامی اطراف فقاهت و ولایت خلوت خواهد شد، معیارما در طب اسلامی نیز علم اهل‌بیت (ع) است. 

وی افزود: انسان به همه نیازهای خود علم و آگاهی نداشته و توانایی شناخت این نیاز‌ها را نیز ندارد تنها راه چاره این است که این انسان ناتوان باید به ولایت تمسک کند زیرا ولایت حقیقت علم و دارای چهار رکن شناخت نعمت‌ها و بهره‌برداری ازآن‌ها، شناخت بحران‌ها وحل آن‌ها است. هیچ انسانی بدون تمسک به ولایت توانایی رسیدن به این چهار اصل را ندارد. 

باقری اظهار داشت: جریان صهیونیست جهانی در تمام مجامع علمی دنیا آموزش علم مفید قانونی را ممنوع کرده است یعنی قانون در دنیای معاصر شکل تغییر یافته زور و علم شکل تغییر یافته خشونت است آن‌ها انسان را از دست رسول فقاهت گرفته و به دست نفس مردم و دنیا سپردند. ما به هر موضوعی بخواهیم وارد شویم باید از تعریف صحیح استفاده کنیم تعریف صحیح باید جامع، مانع، کامل، ثابت، مطلق، معتدل، علمی، کاربردی، آسان، مستند، مفید، هماهنگ، قابل قبول، غیرقابل نقد برای مخالف وموافق باشد بدون این تعریف حق پرداختن به هیچ موضوعی رانداریم، و این تعریف صرفا در نزد اهل بیت‌ (ع) است. 

وی افزود: بر اساس این تعریف ما هر کاری را انجام می‌دهیم باید از نتیجه آن کار یک نفر در دور‌ترین نقطه دنیا متضرر نشود و همه از آن نفع ببرند این حقیقت تشیع است، به همین دلیل ما ادعای جهانی‌سازی داریم یعنی ما نیامدیم از کسی چیزی بگیریم بلکه آمدیم به همه ببخشیم در مقابل ابن بخشش هم توقعی نداریم. 

کار‌شناس طب اسلامی بیان داشت: حیات و ممات نظام اسلامی ایران در گرو طب اصیل اسلامی است، اگر بخواهیم پیروز شویم و دنیا را نجات دهیم باید به طب اسلامی توجه خاص داشته باشیم و هر کس در هر شغلی به طب اصیل اسلامی نیاز دارد. 

باقری خاطر نشان کرد: باید حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در زمینه طب اسلامی سرمایه‌گذاری کرده و مطالعه کنند زیرا بدون طب اسلامی اطراف فقاهت و ولایت خلوت خواهد شد، طب اصیل اسلامی در مقابل طب شیمیایی غربی به هیچ عنوان قابل قیاس نیست و معیار ما در طب اسلامی نیز علم اهل ‌بیت (ع) است. 

تاکید برغذا درمانی به جای دارو درمانی

حسین خیراندیش دیگر سخنران این نشست ضمن نقد بر روش برخی از طبیبان طب سنتی و تاکید بر غذا درمانی به جای دارو درمانی؛ اصلاح سبک زندگی را مهم‌ترین عامل ارتقاء سلامت درکشور دانست و گفت: ترویج غذا درمانی مهم‌تر از تجویز دارو است و طب مدرن، مردم را وابسته به دارو‌ها کرده است که بالاخره این روند اشتباه بایستی شکسته و اصلاح شود و مردم باید به دنبال مطالبات خود باشند و مطالبات خود درحوزه سلامت را نیزجدی بگیرند. 

رییس مرکز تحقیقات حجامت؛ ترویج طب اسلامی در شبکه‌های مجازی را یکی از بهترین راه‌ها دانست و اظهارکرد: ما ورود آحاد مردم برای بازگشت به سبک زندگی سالم را نیاز داریم و اطباء‌ و فعالین طب اسلامی باید آموزش عمومی طب اسلامی را برای همه مردم آغاز کنند. کمپین و جنبش‌های متعددی برای بسیاری از مشکلات کشور تإسیس و راه اندازی می‌شود؛ اما برای طب اسلامی و سنتی چنین اتفاقی نمی‌افتد که این نشانگر عدم آگاهی مردم است و تإسیس یک شبکه ماهواره‌ای با محوریت طب اسلامی سنتی نیزامری ضروری است. 

رونمایی از سایت «جنبش مردمی احیای سبک زندگی اسلامی» با آدرس jsabk. ir و بازدید از نمایشگاه و فروشگاه گیاهان دارویی و کتب طب اسلامی از دیگر بخشهای این همایش یک روزه بود.
مطالب مرتبط
نظر شما