سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۷
کد خبر: ۸۳۵۶۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
آیین رونمایی از کتاب «اعترافات» در فرهنگسرای امید برگزار شد
آیین رونمایی از کتاب «اعترافات»، اثر حجت‌الاسلام محمدرضا زائری با حضور شهردار منطقه ۱۳، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و جواد محقق، نویسنده و شاعر در فرهنگسرای امید برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب «اعترافات»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری با حضور هادی ذاکری شهردار منطقه ۱۳، شهرام گیل‌آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان، جواد محقق نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر در فرهنگسرای امید برگزار شد. 

در ابتدای این برنامه، هادی ذاکری شهردار منطقه ۱۳ ضمن خیر مقدم به مدعوین گفت: «آقای زائری را سال‌های سال است که می‌شناسم و بر اساس این شناخت می‌گویم نوع نگاه روشنفکرانه آقای زائری، دقیقا‌‌ همان چیزی است که امروز کشور ما به آن نیاز دارد.»

اعترافات یک تلنگرنامه است / بدون نقد جامعه دو قطبی می‌شود

بعد از ذاکری، جواد محقق نویسنده و شاعر به سخنرانی پرداخت. محقق در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «ما در مورد برخی از اشخاص می‌توانیم از واژه موسس استفاده کنیم. آقای زائری یکی از این موسس‌ها هستند که تا به امروز ده‌ها مجله، جشنواره، انجمن و... را تاسیس کرده‌اند.» 

وی ادامه داد: «از طرفی در جامعه ما افرادی وجود دارند که در حوزه علمیه و حوزه‌های ادبی و هنری سر‌شناس و موفق هستند، اما به کار اجرایی نمی‌پردازند. برعکس این قضیه هم صادق است و آدم‌هایی وجود دارند که کار اجرا کرده، مدیر مراکز مختلف هستند، اما به فکر بالا بردن درجات علمی خود نبوده و وقتی برای پژوهش‌های علمی و ادبی و هنری ندارند. به همین دلیل می‌گویم بسیار کم هستند افرادی که هم در زمینه‌های علمی و فرهنگی کار می‌کنند و هم شانه زیر بار مسئولیت اجرایی می‌گذارند. آقای زائری یکی از این معدود افرادی هستند که هر دو کار را با هم پیش می‌برند و به این دلیل باید قدردان زحمات وی باشیم.» 

اعترافات یک تلنگرنامه است / بدون نقد جامعه دو قطبی می‌شود

محقق در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کتاب اعترافات گفت: «به طور کلی من به کتاب‌هایی با این مضمون، «غرنامه» می‌گویم. اما به واقع فرق است بین کسانی که فقط غر می‌زنند، با کسانی که راهکار هم ارائه می‌دهند در صدد اصلاح امور بر می‌آیند. آقای زائری هم در کتاب اعترافات غر زده است اما نوع غر وی محترمانه، منطقی و مصلح است. ایشان در همه یادداشت‌های کتاب به دنبال باز کردن مسیرهای مفید برای کشور است.» 

وی در ادامه از اهمیت نقش مخاطبان کتاب هم نام برد و افزود: «نقش ما به عنوان مخاطبان این کتاب، فقط تصدیق این غر‌ها نیست. وظیفه ما این است که اگر کتاب خوبی می‌خوانیم، فیلم خوبی می‌بینیم و به طور کلی با یک کار خوب مواجه می‌شویم، برای بیشتر دیده شدن آن تلاش کنیم و آن‌ها را به دوستان و آشنایانمان معرفی کنیم.» 

«شهرام گیل‌آبادی»، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز یکی دیگر از سخنرانان آیین رونمایی کتاب اعترافات بود. گیل‌آبادی در تایید صحبت‌های محقق گفت: «مصلح بودن اعترافات باعث شده تا یک غرنامه به وجود نیاید، بلکه یک تلنگرنامه به وجود بیاید. تلنگری که زبان مردمی دارد، تشویقی و حقیقت‌گرا است.» 

اعترافات یک تلنگرنامه است / بدون نقد جامعه دو قطبی می‌شود

وی در ادامه از تحلیل خوب، داشتن عقل استراتژیک، طرح هنرمندانه تجربیات، مردم‌گرا بودن و نقد اجتماعی منصفانه به عنوان ویژگی‌های کتاب اعترافات نام برد و افزود: «همانطور که از تیترهایی مانند «آیا گوش سالمی هست تا زنگ خطر را بشنود؟» و «آقایان ببخشید که دشمن دشمنی می‌کند!» مشخص است، در کتاب اعترافات نقد اجتماعی وجود دارد و از غر فاصله گرفته است.» 

بعد از گیل‌آبادی، «محسن اسماعیلی»، عضو حقوقدان شورای نگهبان روی سن آمد و گفت: «مشکل اصلی کشور ما، ضعف ادبیات نقد و رواج تظاهر و چاپلوسی است. به همین دلیل افراد آگاه و واجد شرایط به ویژه آن‌هایی که ملبس به لباس روحانیت هستند، باید با پرهیز از تظاهر، به جای آسیب‌پوشی، به آسیب‌شناسی بپردازند. کاری که حجت‌الاسلام زائری در آن تبحر دارد.» 

اسماعیلی با ارائه حدیثی افزود: «روایتی از امام صادق (ع) وجود دارد که ایشان فرموده‌اند اگر کسی در مورد چیزی علم داشته باشد و موضوعی به عقلش برسد که آن را نگوید، خدا عقلش را از او خواهد گرفت. به نظر من خدا به زائری قدرت درک داده و اگر قرار باشد ایشان هم مصلحت‌اندیشی کرده و صادقانه ادراکیات خود را به اشتراک نگذارد، قطعا کفران نعمت کرده است.» 

عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: «به لطف انقلاب و شهدا، در زمینه پذیرش نقد خیلی جلو رفته‌ایم، اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم. امیدوارم با پذیرش این نکته که نخستین شرط اصلاح دینی، قبول واقعیت است، نقدهای زائری که با سوز دینی و انقلابی همراه است را بپذیریم و از نگاه وی بهره ببریم.» 

اعترافات یک تلنگرنامه است / بدون نقد جامعه دو قطبی می‌شود

در پایان آیین رونمایی از کتاب اعترافات و پیش از آنکه از این کتاب به صورت نمادین رونمایی شود، «محمدرضا زائری» نیز مدتی برای حاضران به سخنرانی پرداخت و گفت: «نقد اجتماعی در جامعه ما خیلی مظلوم مانده است. همواره عوامل مختلفی ما را تشویق به نشستن و بی‌تفاوت بودن می‌کنند که اگر این اتفاق بیفتد و دیدگاه‌های مختلف مطرح نشوند، به سمت خودکامگی و دو قطبی شدن پیش خواهیم رفت.» 

وی افزود: «البته که نقد باید منصفانه باشد و در عین نشان دادن مشکلات، امید را از مردم نگیرد. ما معتقدیم که به‌‌ همان اندازه که سفید نمایی خطرناک است، سیاه‌نمایی هم خطرساز خواهد بود. به همین دلیل نیاز امروز جامعه ما، واقع‌نمایی است.» 

نویسنده کتاب اعترافات در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از مسئولان برگزاری این نشست، گفت: «امیدوارم همیشه بهانه جمع شدن ما در جاهای مختلف، بهانه‌های خوبی مانند کتاب باشد.» 

اعترافات یک تلنگرنامه است / بدون نقد جامعه دو قطبی می‌شود

کتاب اعترافات تازه‌ترین اثر محمدرضا زائری است که گزیده‌ای از یادداشت‌های نویسنده است که پیش از این در قالب کتاب‌های «حکایت بیرونی» و «محرمانه مستقیم» منتشر شده بود. در این کتاب که نشر آرما آن را با قیمت ۹ هزار تومان منتشر کرده، زائری ۴۶ یادداشت با موضوعات مختلف فرهنگی را گنجانده است.
نظر شما