دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۸
کد خبر: ۸۳۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
نشست شرح و تفسیر مثنوی «بشنو از نی» روز ۲۷ مهرماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ در این نشست حکایات مثنوی، جهان بینی مولانا و تحلیل اشعار او توسط کریم سلگی شرح و تحلیل شد. 

سلگی با اشاره به تاکید ادبیات فارسی برموضوع ادب، عنوان کرد: در ادبیات ما آمده است، کسی که ادب را رعایت کند، خداوند نوری را در دل او روشن می‌کند. ما نباید در محضر حضرت معشوق از حد خودمان تجاوز کنیم و هر چه که در دل داریم را بدون شرط ادب بگوییم. مولانا در مثنوی می‌گوید: از خدا جوییم توفیق ادب. 

وی با اشاره به داستان حضرت موسی (ع)، بیان کرد: درخواست بنی‌اسرائیل از موسی برای کتاب و شریعت باعث شد تا موسی ۳۰ روز برای عبادت به کوه طور برود. موسی، هارون برادرش را در میان قوم به جانشینی گذاشت تا به فرمان او زندگی کنند و به طور سینا رفت. به فرمان خدا وعده۳۰ روزه او به ۴۰ روز کشید. در این هنگام سامری، بنی‌اسرائیل را گرد خود آورد و گفت موسی با هفتاد تن از میان شما بیرون رفته‌است و همه هلاک شدند. اکنون می‌خواهم خدای موسی را به شما بنمایانم. 

وی در ادامه اضافه کرد: هنگامی که موسی با فرمان‌های خدایی آیات تورات، که بر الواح سنگی نگاشته شده‌بود از کوه طور بازگشت، دید که بیشتر قومش گوساله‌پرست شده‌اند. موسی از قوم خشمگین شد و به هارون گفت مگر تو جانشین من در قوم نبودی؟ پس چرا گذاشتی که قوم گوساله‌پرست شوند؟ هارون گفت‌ای برادر، مرا سرزنش نکن، چون من تنها بودم مرا ضعیف شمردند و به حرف من گوش نکردند. حتی نزدیک بود خودم را نیز بکشند. سپس موسی پرسید چه کسی این گوساله را ساخت؟ گفتند سامری. پس موسی او را خواست و گفت: چه کسی به تو فرمود که فتنه در میان قوم اندازی و آن‌ها را گمراه کنی؟ سامری گفت: به چیزی که دیگران به آن پی نبردند پی بردم و به قدر مشتی از رد پای فرستاده برداشتم و آن را در پیکر گوساله انداختم و نفس من بر من چنین فریب‌کاری کرد. 

سلگی در ادامه افزود: سپس موسی روی به سوی آسمان کرد و گفت: خدایا اگر گوساله را سامری ساخت، پس چه کسی او را بسخن در آورد؟ ندا آمد که‌ای موسی من او را به سخن آوردم. پس موسی گفت: این جز آزمایش تو نیست هر که را بخواهی به وسیله آن گمراه و هر که را بخواهی هدایت می‌کنی. 

این مفسر مثنوی در پایان، تصریح کرد: به این دلیل بنی‌اسراییل مورد خشم خدا قرار گرفتند و چنین شد که به مدت چهل سال در بیابان سینا سرگردان ماندند، تا خداوند آنان را بخشید. بنا به روایت قرآن، سرگردانی قوم یهود در بیابان به خاطر گوساله پرستی نبود، بلکه آن‌ها از فرمان موسی مبنی بر ورود به بیت المقدس سرپیچی و بهانه جویی کردند که در نتیجه از ورود به بیت المقدس به مدت ۴۰ سال ممنوع شدند. 

نشست شرح و تفسیر مثنوی «بشنو از نی» در روز ۲۷ مهرماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.
نظر شما