يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۳
کد خبر: ۸۳۷۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
در «محفل داستان» فرهنگسرای گلستان مطرح شد:
فرهنگسرای گلستان در روز ۲۷ مهرماه در کارگاه «محفل داستان» داستانی از هاروکی موراکامی را تحلیل کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان، کارگاه داستان نویسی «محفل داستان» را روز ۲۷ مهر، با حضور محمدرضا گودرزی با هدف آموزش مبانی داستان، باهم‌خوانی داستان‌ها، بررسی عناصر داستان و نقد و بررسی داستان، برگزار کرد.
 
گودرزی در این نشست با اشاره به داستان‌نویسی پست مدرن، عنوان کرد: داستان پست مدرن چندان متکی و مبتنی بر واقعیت نیست. در این مکتب داستانی تلاش می‌شود تا با انواع روایت‌ها بازی شود و از مجرای آن مفاهیم مورد نظر نویسنده منتقل شود و هرکس از زاویه دید خود به موضوعات نگاه کند. 
 
وی با اشاره به داستان «دیدن دختر صد در صد دلخواه در صبح زیبای ماه آوریل» موراکامی، افزود:‌‌ همان طور که از اسم داستان هم بر می‌آید، این اثر روایتی از عشق و احساس است. اینکه در صبح یک روز از ماه آوریل، پسری، دختری را در یکی از فرعی‌های تنگ منطقه شیک ‌هاراجوکو توکیو می‌بیند و ندایی از قلبش به او می‌گوید که او‌‌ همان دختر صد در صد دلخواه اوست. اما نویسنده از خلال این روایت پست مدرن حسرت برآورده شدن امکانات انسان را در طول تاریخ طرح می‌کند. 

گودرزی در ادامه افزود: در ابتدای این داستان راوی مدام می‌گوید کاش چنین می‌شد و کاش چنان می‌شد. او از این طریق به خواننده القا می‌کند که انسان موجودی نوستالژیک است و مدام حسرت امکانات تحقق نیافته‌اش را دارد. انسان با گذشت زمان و سنجیدن آن به خوبی یا بدی برخی از اعمال پی می‌برد. 

نویسنده «نعش کش» با اشاره به نظریه روایت‌شناسی، بیان کرد: از نظر موراکامی افراد برای ایجاد ارتباط با یکدیگر باید روایت ایجاد کنند. روایت به بسیاری از موضوعات شکل می‌دهد ولی ما به آن‌ها توجه نداریم. هر انسانی روایتی را با خود حمل می‌کند. 

گودرزی در ادامه، اضافه کرد: قهرمان داستان فردی خیالباف است و چندان اهل عمل نیست. این انفعال از ویژگی‌های انسان مدرن است. انسان معاصر در ذهن و خیالات خود زندگی می‌کند و در زمان اجرا منفعل و مردد است. 

هاروکی موراکامی در ۱۲ ژانویه ۱۹۴۹ در کیوتو ژاپن به دنیا آمد. در سال ۱۹۶۸ به دانشگاه هنرهای نمایشی واسدا رفت. در سال ۱۹۷۱ با همسرش یوکو ازدواج کرد و به گفته خودش در آوریل سال ۱۹۷۸ در هنگام تماشای یک مسابقه بیسبال، ایده اولین کتابش، «به آواز باد گوش بسپار» به ذهنش رسید. در سال ۱۹۷۹ این رمان منتشر شد و در‌‌ همان سال جایزه نویسنده جدید گونزو را دریافت کرد. در سال ۱۹۸۰ رمان «پینبال» اولین قسمت از سه‌گانه «موش صحرایی» را منتشر کرد. در سال ۱۹۸۱ بار جازش را فروخت و نویسندگی را پیشه حرفه‌ای خودش کرد. در سال ۱۹۸۲، رمان «تعقیب گوسفند» وحشی از او منتشر شد که در‌‌ همان سال جایزه ادبی نوما را دریافت کرد. در سال ۱۹۹۱ به پرینستون نقل مکان کرد و در دانشگاه پرینستون به تدریس پرداخت. در سال ۱۹۹۳ به شهر سانتا آنا در ایالت کالیفرنیا رفت و در دانشگاه هاوارد تفت به تدریس مشغول شد. او در سال ۱۹۹۶ جایزه یومیوری را گرفت و در سال ۱۹۹۷ رمان «زیرزمینی» را منتشر کرد. سپس در سال ۲۰۰۱ به ژاپن بازگشت. 

برنامه «محفل داستان» در طول فصل پاییز و روزهای سه شنبه هرهفته، ساعت ۱۵ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۷۷۲۶۶۴۷۴ تماس بگیرند.
نظر شما