سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۴۶
کد خبر: ۸۳۸۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
فرهنگسرای گلستان برگزار کرد:
فرهنگسرای گلستان در کارگاه ادبی «محفل داستان» داستانی از آکوتاگوتا را تحلیل کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان، با هدف آموزش مبانی داستان، با هم خوانی داستان‌ها، بررسی عناصر داستان و نقد و بررسی داستان، کارگاه داستان نويسی «محفل داستان» را با حضور محمدرضا گودرزی روز سه‌شنبه ۵ آبان با بررسی داستان «در بیشه» از آکوتاگوتارا برگزار کرد.
 
گودرزی در این نشست با اشاره به داستان‌نویسی واقع گرایی، عنوان کرد: ادبیات داستانی را از منظرهای گوناگونی از جمله دیدگاه مکاتب ادبی، می‌توان نقد و تحلیل کرد. در این میان، رئالیسم که گویی همواره از دغدغه‌های فکریِ بسیاری از نویسندگان بوده، از اقبال بیشتری برخوردار بوده است. ادبیات داستانی نوین ایران از همان نخستین تجربه‌های خود، دلبستگی خود را به رئالیسم نشان داده است و غالب نویسندگان کوشیدند با نگاهی نقادانه، تصویرگر شرایط سیاسی - اجتماعیِ روزگار خود باشند؛ هرچند رئالیسم آنان، گاه با رمانتیسم و گاه با جلوه‌هایی از سوررئالیسم و سمبولیسم تعدیل می‌شود.
 
وی با اشاره به داستان «در بیشه» نوشته آکوتا گاوا افزود: این داستان با وجود این که ۸۵ سال پیش نوشته شده اما کاملا امروزی و مدرن است. زیرا در آن دیدگاه‌های مختلف انسان‌های گوناگون بیان می‌شود و در نهایت خواننده است که باید تجسس کند و با کنجکاوی پی ببرد که اصل ماجرا چه بوده است.

نویسنده «اگه تو بمیری» ادامه داد: ماجرا از این قرار است که مردی سامورایی به قتل رسیده و متهم راهزنی است که دستگیر شده است. داستان در یک دادگاه می‌گذرد و در آن جا زن سامورایی و شهود دیگر حاضر می‌شوند و روایتی از ماجرا را بیان می‌کنند. در پایان داستان، روح سامورایی مقتول حاضر می‌شود و سخنان متفاوت و تازه‌ای را مطرح می‌کند.

گودرزی با اشاره به تکنیک فلاش بک در این اثر افزود: بازگشت به گذشته یا فلاش‌بک یعنی به میان آوردن صحنه‌ای که روایت را از زمان فعلی داستان به زمانی در گذشته برمی‌گرداند. از فلاش‌بک اغلب به منظور بازنمایی رویدادهایی استفاده می‌شود که از نظر زمانی مقدم بر خط توالی اتفاقات داستان رخ داده‌اند یا اطلاعاتی ضروری در مورد پیش‌داستان )آنچه قبل از شروع داستان رخ داده) به دست می‌دهند. فلاش‌بک‌های مبتنی بر شخصیت، رویدادهای مهمی را از گذشته شخصیت بازگو می‌کنند که در رشد و گستردگی شخصیت نقش داشته‌است.

ریونوسوکه آکوتاگاوا نویسنده داستان‌های کوتاه ژاپنی است که در سال ۱۸۹۲ در شهر توکیو متولد شد. از او به عنوان پدر داستان کوتاه ژاپن نام برده می‌شود. و در آن کشور، همه ساله، جایزه‌ای ادبی به نام جایزه آکوتاگاوا برگزار می‌شود. 

کارگاه داستان‌نويسي محفل داستان روز ۵ آبان ماه در فرهنگسرای گلستان برگزار شد. برنامه «محفل داستان» در طول فصل پاييز و روزهاي سه شنبه هرهفته، ساعت ۱۵ برگزار مي‌شود.

علاقه‌مندان براي شرکت در اين برنامه مي‌توانند به نارمک، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، فرهنگسراي گلستان مراجعه كنند و برای كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۷۷۲۶۶۴۷۴ تماس بگيرند.
نظر شما