سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۱
کد خبر: ۸۳۸۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
فرهنگسرای گلستان برگزار می‌کند:
نشست ادبی «ترنم قلم» روز ۱۲ آبان، مجموعه داستان «یک سرباز ساده ملکه» را با حضور کار‌شناسان نقد و بررسی می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان نشست ادبی «ترنم قلم» را با موضوع نقد و بررسی مجموعه داستان «یک سرباز ساده ملکه» با حضور شیما الهی، شیوا مقانلو و محمدرضا گودرزی برگزار می‌کند. 
 
کتاب «یک سرباز ساده ملکه» شامل ۱۷ داستان کوتاه است که در ۴۵۵ صفحه از سوی انتشارات نیستان در سال ۱۳۹۳ منتشر شده است. در این کتاب داستان‌هایی از گراهام جویس، کیرستن ساندبرگ لانسترام،‌ ای. وی. اسلیت، جان برنساید، موهان سیکا، ال.‌ای. میلر و... به چشم می‌خورد. این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های برگزیده جایزه اُ. هنری در سال ۲۰۰۹ است که به همراه مقدمه لائرا فرمن سردبیر انتشار این مجموعه منتشر شده است. 
 
نود سال از جایزه اُ. هنری می‌گذرد. جایزه‌ای که در آن بنیاد اُ. هنری و بعد‌ها به همراهی انجمن پن در ایالات متحده بر‌ترین داستان منتشرشده به زبان انگلیسی در ایالات متحده و در مجلات ادبی را انتخاب و پس از اهدای هدایایی به داستان برگزیده، مجموعه‌ای از آن‌ها را هر سال در قالب یک کتاب منتشر می‌کند. گرچه این پروسه در ادبیات آمریکا و در میان نویسندگان آن امری شناخته‌شده است اما برای ادیبان غیرانگلیسی زبان از جمله برای پیگیران ادبیات در ایران این جایزه و آنچه در آن رخ می‌دهد، همواره توأم با تازگی‌های فراوانی از منظر تکنیک و کشف دنیاهای تازه‌ای از معنا در داستان‌نویسی است. 

داستان‌های این مجموعه را می‌توان بازتابی از موقعیت اندیشه و تفکر اجتماعی جغرافیای تألیف آن دانست و به همین دلیل است که می‌توان گفت بحران انسانیت و کشف تازه‌ای از روابط انسانی و تعریف دقیق از ساختار خانواده در مقیاس جامعه انگلیسی‌زبان به طور عمده ساکن ایالات متحده است که محور اصلی این کتاب را شکل می‌دهد. با کمی تأمل می‌توان آن را مسأله روز اجتماعی در تمامی جوامع مدرن نیز به شمار آورد. 

بخشی از داستان‌های این مجموعه روایت‌هایی از چگونگی تلاش انسان برای حرکت از موقعیت اجتماعی به سمت موقعیت اجتماعی دیگری را نشان می‌دهد. چگونگی تلاش دختری برای نجات از افکار مالیخولیایی مادرش، یا تفسیر معنای عشق در رابطه میان یک کودک و والدینش و نیز واژه‌های محاوره‌ای که در ادبیات عموم از آن با عنوان شوربختی و ناامیدی یاد می‌کنیم، بخش دیگری از موضوعات محوری داستان‌های این مجموعه است. 

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند روز سه شنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۷، به نشانی نارمک، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند.
نظر شما